05.09.2014
Železnice Slovenskej republiky zaznamenali v priebehu prvého polroka 2014 vysoký počet samovrážd a pokusov o samovraždu. Z celkového počtu usmrtených osôb 53 bolo 20 prípadov, kedy si osoby siahli na život sami. To síce predstavuje oproti I. polroku 2013 pokles o 4 prípady, avšak stále ide o alarmujúce číslo. Ťažké zranenia utrpelo 28 osôb, z toho ŽSR evidovali až 6 pokusov o samovraždu. V I. polroku 2013 bolo ťažko zranených 20 osôb, 1 osoba sa pokúsila o samovraždu, to znamená, že v roku 2014 sa toto číslo zvýšilo.
|
|
|
|
50/ z toho 24 prípadov samovraždy |
53/ z toho 20 prípadov samovraždy |
|
|
|
|
20/ z toho 1 prípad pokusu o samovraždu |
28/ z toho 6 prípadov pokusu o samovraždu |
Mimoriadne tragický bol 8. týždeň roka 2014, pretože ŽSR zaznamenali 6 prípadov zrážok vlakov s civilnými osobami, pri ktorých päť osôb zomrelo a jeden človek utrpel ťažké zranenie. V štyroch prípadoch sa šetrením preukázalo, že išlo o samovraždu. V jednom prípade sa zrážke podarilo včasným brzdením zabrániť. Vlak IC 505 musel na zastavenie použiť rýchločinné brzdenie a podarilo sa mu zastaviť približne 15 metrov pred danou osobou, ktorá z miesta následne ušla. Taktiež boli nahlásené osoby pohybujúce sa v koľajisku, a to pri Pezinku a pri Nitre. Oba prípady boli oznámené príslušníkom Policajného zboru SR. V tomto týždni vlak zrazil a usmrtil osoby na tratiach Martin – Príbovce-Rakovo, Hul – Podhájska, Palárikovo – Nové Zámky a v stanici Cífer.
Nešťastný prípad sa odohral aj začiatkom marca na trati Brestovany – Leopoldov, kde rýchlik zrazil muža, ktorý si ľahol do koľajiska pred práve prichádzajúci vlak a na následky zranení skonal. V tomto prípade išlo preukázateľne o samovraždu.
Takéto tragické udalosti vplývajú na rodinu, blízkych, ale aj na samotných účastníkov nehody. ,,Usmrtenie na koľajniciach je mimoriadnou, traumatickou udalosťou v každom prípade, ktorá spôsobuje istý psychický otras jej nechceným účastníkom – rušňovodičovi, vlakovému personálu, ale aj nepriamo cestujúcej verejnosti. Samovrahovia zanechávajú svoju „stopu“ na mieste činu, na koľajisku, a „stopu“ v myšlienkach a neskôr v pamäti, či spomienkach zúčastnených,“ vysvetľuje hlavná psychologička ŽSR Agnesa Číková. Podľa jej slov rušňovodiči takúto záťaž zvládajú a predpokladajú, že takáto situácia môže nastať. Prežívajú však pocit bezmocnosti spojený s určitými výčitkami, na druhej strane si uvedomujú, že jej nemohli nijako zabrániť. Ako rušňovodič zareaguje na túto situáciu, ako ju prežíva, ako sa s ňou vyrovná a ako ju v konečnom dôsledku zvládne, je vždy individuálnou záležitosťou.
Pokusov o samovraždu neustále pribúda. 15. mája 2014 sa na trati Zvolen osobná stanica – Sliač kúpele stal kuriózny prípad. Vlak prešiel ponad ženu, ktorá ležala v koľaji a týmto spôsobom sa pokúsila vziať si život. Koncom mája bol na žiadosť polície zastavený osobný vlak v Starej Turej. Dôvodom bolo, že civilná osoba mala v úmysle skočiť z mosta na koľaj, následne bola prevezená na ošetrenie.
Psychologička tiež hovorí, že samovražda je obvykle reakcia na ťaživú situáciu spojenú so stratou zmyslu života. ,,Niekedy je takmer nemožné pochopiť celý vnútorný proces, ktorým jednotlivec prešiel, kým si siahne na život,“ vyjadruje sa Agnesa Číková. Na druhej strane, samovražda nie je náhodná, ale ide o spôsob, ako sa zbaviť problému, ako uniknúť neznesiteľnej situácii alebo neúnosnej bolesti.
Príčin pokusov o samovraždu môže byť mnoho. ,,Samovražedným pokusom si jednotlivec vynucuje určitú pozornosť tým, že je ochotný podstúpiť aj riziko smrti. Je to volanie o pomoc, potreba odovzdať niekomu pocity zúfalstva, zmeniť správanie iných,“ hovorí Číková. Dodáva, že varovné signály netreba podceňovať, pretože vo väčšine prípadov sa dá takémuto správaniu predísť. Medzi najčastejšie príčiny patria depresie, vážne ochorenie, partnerské, pracovné alebo finančné problémy, osamelosť alebo beznádej.