Železnice Slovenskej republiky


Obec Košeca - prevzatie objektov po modernizácii - doplnenie


19.09.2014

Píšem vám vo veci nového nadjazdu ponad železničnú trať a príslušenstva, ktoré sú posledné dni medializované. Pán starosta, Vašu iniciatívu neprevziať celé bremeno stavby chcem týmto podporiť a ŽSR a RTVS požiadať o stanovisko. V správach RTVS a konkrétne v stanovisku Vašom, pani Pavlíková, nebola totiž uvedená zásadná skutočnosť: stavba bola naprojektovaná, schválená a vyhotovená nesprávne. Bezbariérová kaskáda - priložené foto - ku koľaji pre smer Bratislava - Žilina je úplne zbytočná, nepoužívaná a nepoužiteľná, pretože nástupisko je bez bariér prístupné krátkym chodníkom z ulice Predpokladám, že všetkým je nám zrejmé, že nejde o zanedbateľnú položku v investícii a už vôbec nie o bezúdžbový objekt počas jeho životnosti. Pani Pavlíková, oslovte prosím projektanta, investora, staviteľa a príslušný stavebný úrad, nech vysvetlia, prečo takto konali a dajú stanovisko, čo mienia urobiť, aby svojim nesprávnym konaním nezaťažili aspoň obec Košeca, keď už svojou neprofesionalitou spôsobili škodu Slovenskej republike. Stanovisko ŽSR: V uvedenom prípade je potrebné rozlíšiť dve veci – samotný projekt a prebratie objektov do správy obce.
Čo sa týka projektu – tento podobne, ako všetky obdobné, týkajúce sa modernizácie železničných tratí boli a sú VŽDY k dispozícii tak odbornej ako i laickej verejnosti v rámci verejného prerokovania, kde ktokoľvek môže vzniesť svoje námety, pripomienky, žiadosti o zmenu projektu, výhrady voči budúcim zamýšľaným realizáciám a pod. Rovnako tomu bolo aj v tomto prípade. Tento projekt bol riadne prerokovaný, spripomienkovaný  a následne schválený príslušným stavebným úradom. Bolo vydane územné rozhodnutie aj stavebné povolenie. Nevieme, na základe čoho tvrdíte a hodnotíte tento projekt.
Čo sa týka prevzatia objektov do správy obce Košeca - V čase prípravy projektovej dokumentácie a spracovania jednotlivých stupňov projektovej dokumentácie neboli zo strany obce indikované žiadne námietky voči zamýšľaným riešeniam ani ich rozsahu , ktoré by signalizovali možné problémy po vyhotovení diela, resp. v ďalšom konaní pri prevode vlastníckych (správcovských)  práv a povinností. Dôkazom toho je aj Rozhodnutie o umiestnení stavby, ktoré vydalo Mesto Trenčín dňa 30.09.2006 sp. Zn. SpOÚ 784/2003-003/ZPK a tiež vydanie príslušných stavebných povolení.
Zo strany ŽSR, ako investora stavby, vnímame tento krok ako neštandardný, pretože v prípade ostatných miest a obcí sme sa nestretli s  vážnejšími problémami pri prevode práv k vyvolaným investíciám. Mnohí zástupcovia samospráv privítali výstavbu v ich lokalite ako jednu z mála možností na vylepšenie technického stavu pozemných komunikácií, vznikli oveľa modernejšie bezpečnejšie  miesta prechodu/prejazdu v mieste železničnej trate, došlo k zlepšeniu kvality bývania vybudovaním protihlukových stien v zastavanom území mesta/obce, ktoré sú situované v blízkosti železničnej trate.
Ďakujem za promptnú odpoveď, ale bohužiaľ táto sa vyhýba mojej priamej otázke: Prečo bola vybudovaná bezbariérová kaskáda, keď je nástupisko prístupné chodníkom priamo z ulice? Prečo by ju mala obec prevziať, keď zrejme nikdy nebude slúžiť žiadnemu účelu? Vo vašej odpovedi v bode 2 sa píše: "Nevieme, na základe čoho tvrdíte a hodnotíte tento projekt." Predsa na základe toho, že som v Košeci vystúpil z vlaku, zo všetkých strán si tú stavbu pozrel, aby som sa presvedčil, či niečo nechápem nesprávne, ale uzáver bol jediný: na nástupisko sa chodí bez bariér po chodníku. Načo je tam tá zložitá a drahá kaskáda?
Ak ste teda boli na tom mieste, ako uvádzate, tak iste viete, že  keby tam nebola zmienená  bezbarierová kaskáda, tak by imobilní cestujúci, ktorí chcú prejsť na druhú stranu, museli  prejsť celý most a vrátiť sa naspäť.  Čo pri handikapovaných neprichádza do úvahy.
Že sa budujú v rámci infraštruktúry aj bezbarierové prístupy pre imobilných a ťažko zdravotne postihnutých nie je výmysel ŽSR, ale Slovensko sa v tomto smere riadi legislatívou EÚ.
V rámci spoločnej dopravnej politiky, ktorú určuje Európsky parlament a Rada európskej únie so zreteľom na Zmluvu o založení Európskeho spoločenstva bolo vypracované Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1371/2007 z 23. októbra 2007 o právach a povinnostiach cestujúcich v železničnej preprave. Nariadenie upozorňuje aké je dôležité ochrániť užívateľské práva cestujúcich v železničnej preprave a určuje ako zlepšiť kvalitu a efektívnosť služieb osobnej železničnej prepravy s cieľom prispieť k zvýšeniu podielu železničnej dopravy. Osobná železničná preprava by mala byť všeobecne v prospech občanov. Zdravotne postihnuté osoby a osoby so zníženou pohyblivosťou v dôsledku postihnutia, veku alebo z akéhokoľvek iného dôvodu by preto mali mať možnosti cestovania železničnou prepravou porovnateľné s možnosťami ostatných občanov. Zdravotne postihnuté osoby a osoby so zníženou pohyblivosťou majú ako všetci ostatní občania rovnaké právo na voľný pohyb, slobodu výberu a nediskrimináciu. Osobitná pozornosť by sa mala okrem iného venovať poskytovaniu informácií o prístupnosti železničných služieb, podmienkach prístupu k vozňom a k zariadeniam vo vlaku zdravotne postihnutým osobám a osobám so zníženou pohyblivosťou.
Cieľom Projektu je zlepšiť služby osobnej železničnej prepravy v Slovenskej republike na úroveň Spoločenstva.




Právne dokumenty