24.09.2014
Prosím o odpoevede:
- na jakých tratích ŽSR je možno využít naklápění pro jízdu vyšší rychlostí?
Úseky tratí, ktoré môžu byť prechádzané pri využití naklápania vyššou rýchlosťou oproti vlakom zostavených z vozňov bez naklápania, sú označené príslušnými návesťami v zmysle predpisu ŽSR Z 1 (rýchlostníky). Umiestnenie týchto rýchlostníkov je uvedené v Tabuľkách traťových pomerov (nájdete tiež na našom webe).
Usudzujeme, že predmetom Vašich otázok sú úseky tratí od štátnej hranice s Českou republikou cez Čadcu, Žilinu po Košice. V týchto úsekoch (vychádzajúc z aktuálnych tabuliek traťových pomerov 106D, 106A a 105A) je vyššia rýchlosť pre vozidlá s naklápaním možná medzi stanicami Čadca a Žilina a opačne.
- chtěl bych se v návaznosti na toto prosím ještě zeptat, zda ŽSR plánuje, resp. zda třeba ZSSK v nějakém smyslu podal podnět či žádost o osazení trati Žilina - Košice rychlostníky pro vyšší rychlost umožňující využití naklápění? Pokud ano, jak dlouho by takový proces mohl trvat? Chápu, že to není jen o samotné instalaci rychlostníků.
V prípade požiadavky na zvýšenia cestovnej rýchlosti na predmetnej trati v dôsledku využívania možnosti nakláňania jednotiek radu 680, je možné využiť tento aspekt len v smerových oblúkoch, kde je v súčasnosti obmedzená rýchlosť pre klasické súpravy. Tomu však musí, obdobne ako na tratiach SŽDC v Českej republike, predchádzať tzv. homologizácia trate, ktorou by boli presne určené prevádzkové podmienky a dovolená najvyššia traťová rýchlosť v takýchto úsekoch. Samozrejme by nebolo možné prekročiť najvyššie dovolenú traťovú rýchlosť, určenú pre jednotlivé traťové úseky, nakoľko táto je limitovaná nielen smerovými traťovými pomermi ale aj konštrukčnými a prevádzkovými parametrami ostatných zariadení železničnej dopravnej cesty ( trakčné vedenia a predovšetkým traťové zabezpečovacie zariadenie).
Samotné (fyzické) osadenie návesti pre najvyššiu dovolenú traťovú rýchlosť pre súpravy s výkyvnými skriňami je, pri odmyslení potreby termínov dodávky rýchlostníkov, v porovnaní s procesom homologizácie trate veľmi krátkodobou záležitosťou.
- Na jakých úsecích bude pendolino využívat své naklápění ? Bude to jen z Krásna n.K. po Žilinu ? Jaká je tam rychlost Vk?
- V minulosti se prováděly opravy traťových úseků mezi Žilinou a Košicemi (např. Ľubochňa - Ružomberok): nové kolejnice s pružným upevněním, nebylo by možné i tam využít naklápěcí rychlosti změnou nějaké vyhlášky nebo předpisu?
Na SŽDC se realizují tzv. horní rychlostníky (vyšší hodnota nedostatku převýšení), nebylo by možné na některých úsecích ZA - KE alespoň tyto rychlosti zavést ? Viz: http://www.szdc.cz/soubory/konference-a-seminare/zdc-2012/a05-trejtnar-szdc-sb.pdf
Na tratiach ŽSR dopravca nepožadoval jazdu s naklápaním a preto sme ju tak nekonštruovali.
- čili na žádných úsecích tratě ŽSR (ani koridorových) není možná pro pendolina nebo vozidla vyhovující vyššímu nedostatku převýšení vyšší rychlost než u běžných vlaků (tzv. normální rychlostníky)? Na úseku Bratislava-Vinohrady - Žilina je/bude všude (bez lokálních omezení) rychlost 160 km/h ? Pokud omezení jsou, kde a jaká ? U nás totiž často je 160 jen v některých úsecích, často jsou omezení v oblouku, např. rychlost 120 pro klasické soupravy, 130 pro soupravy vyhovující vyššímu nedostatku převýšení (tzv. horní rychostníky, např. Leo Express) a 160 pro soupravy s naklápěcími skříněmi (např. pendolino) ...
Modernizácia tratí je projektovo riešená na rýchlosť 160km/h, samozrejme v stiesnených pomeroch sa z dôvodu neekonomickej návratnosti projektuje trať na nižšiu rýchlosť (rýchlostné obmedzenia).
V prípade, že príde na ŽSR požiadavka dopravcu prevádzkovať súpravu s naklápacími skriňami, tak bude potrebné vykonať prepočet parametrov trate a stanoviť v ktorých úsekoch je možné použiť systém naklápania skríň a zaviesť vyššiu rýchlosť. Zavedenie vyššej rýchlosti samozrejme závisí nielen od stavebnej úpravy trate, ale aj od spôsobu a typu zabezpečovacieho zariadenia a použitej zostavy trakčného vedenia . Pre posúdenie geometrickej polohy koľaje a usporiadanie koľaje pre prevádzku jednotiek s výkyvnými skriňami do rýchlosti 160km/h vrátane platí na ŽSR norma STN 736360, príloha E, kde sú stanovené spôsob výpočtu a podmienky využitia funkcie výkyvných skríň. Po stanovení úsekov v ktorých by bolo možné použiť vyššiu rýchlosť pre výkyvné skrine, je potrebné tieto traťové úseky označiť návesťami a zapracovať do tabuliek traťových pomerov, čo je samozrejme nie krátke časové obdobie.
Nateraz je nižšia traťová rýchlosť cez ŽST Trnava = 100km/h, Leopoldov = 140km/h, Piešťany = 150 km/h a v Trenčíne bude po dokončení (2015) rýchlosť 140 km/h.