Železnice Slovenskej republiky


ŽSR - modernizácia/Liptovský Hrádok


30.10.2014

Chcel by som vás poprosiť o info k modernizácii železničnej trate v Liptovskom Hrádku. Zaujímalo by ma, či je súčasťou prác, ako vynútená investícia aj vybudovanie podjazdu z cesty I/18 na sídlisko Belanská štvrť. Modernizácia počíta aj s nový nadjazdom ponad železnicu, ktorým vedie cesta I/18. O aký druh mosta pôjde. So starým sa už teda nepočíta, asanuje sa, ale ako ? Tiež by zaujímal časový horizont prác. Kedy sa asi začne, alebo v akom štádiu je príprava a kedy skonči. Predpokladám, že asanácii nadjazdu predchádza vybudovanie podjazdu, keďže v Liptovskom Hrádku je jedinou spojnicou medzi severom a juhom mesta.
Súčasťou projektu modernizácie železničnej trate v L. Hrádku je aj vybudovanie nového podjazdu so svetelne riadenou križovatkou pri Lidli. Vybudovanie tohto podjazdu bude predchádzať rekonštrukcii mosta na ceste I/18 ponad železničnú trať. Nový most bude oceľový (Langrov trám) s jedným poľom a vybudovaný bude na mieste terajšieho mosta po jeho asanácii. Celá výstavba bude prebiehať pri zachovaní dopravy na železničnej trati, čomu sú prispôsobené stavebné postupy určené pre realizáciu jednotlivých objektov.

Čo sa týka časovej realizovateľnosti tejto stavby uvádzame, že v súčasnej dobe prebiehajú práce na aktualizácií štúdie realizovateľnosti, ktorá má určiť akým spôsobom sa má realizovať táto stavba a kedy.
O modernizácií železničnej trate Žilina – Košice úsek trate  Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry (mimo),  Poprad Tatry (mimo) – Krompachy, Krompachy (mimo) – Kysak a Kysak (mimo) – Košice bolo rozhodnuté už po vstupe Slovenska do EÚ. V prvej polovici roku 2006  boli podpísané Rámcové dohody na prípravu projektovej dokumentácie (PD). Postupne sa zabezpečujú jednotlivé stupne PD. Na základe požiadavky EÚ, ktorej sa nepozdávajú výstupy zo štúdie realizovateľnosti, ktorej účelom je preukázať  opodstatnenosť vynaložených finančných prostriedkov pre výslednú rýchlosť, musia ŽSR dodatočne zabezpečiť vypracovanie novej štúdie realizovateľnosti. Vzhľadom na hospodárne vynakladanie finančných prostriedkov musia ŽSR pri výbere zmluvného partnera (a teda aj pri výbere spracovateľa spomínanej štúdie realizovateľnosti) postupovať v zmysle zákona č.25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov. Verejná súťaž sa uskutočnila a bola podpísaná zmluva so spracovateľom štúdie. V súčasnej dobe sa táto nová štúdia realizovateľnosti spracováva a bude ukončená v termíne 09/2015. Až na základe výsledkov tejto štúdie sa bude môcť pokračovať v projektovej príprave stavby.
Na základe spracovaných PD v zmysle záverov zo štúdie realizovateľnosti bude možné pristúpiť k dokončeniu projektových prác a následne k výberom zhotoviteľom stavieb verejnými súťažami. Realizácia predmetných úsekov trate by mala byť financovaná až z  rozpočtového obdobia EÚ na roky 2014-2020. ŽSR sa nemôžu seriózne a zodpovedne vyjadriť k otázke rozpočtového obdobia EÚ 2014 – 2020 až do doby, kedy nebude mať SR dohodnutý a odsúhlasený zoznam stavieb zaradených do príslušného plánovacieho obdobia.



Právne dokumenty