Železnice Slovenskej republiky


Podchod - Žilina/zatekanie


30.10.2014

Problém sa týka podchodu na železničnej stanici v Žiline. V tomto podchode je stále problém s vodou, ktorá sa zdržuje na jednom mieste v strede, kvapká zo stropu. Podchod je často kvôli vode páskou ohradený. Okrem toho tu nie je žiadny prístup pre mamičky s kočíkmi.  
Zaujíma ma, kto vypracoval projekt, koľko podchod stál? Kedy sa presne prerábal? Aká firma ho prerábala?
Pred vyhlásením súťaže bolo zvolané miestne šetrenie, kde sme dodávateľov oslovili s našimi požiadavkami, ktoré boli okrem zatekania vody do podchodu prioritne estetického charakteru a zvýšenia intenzity osvetlenia z pohľadu bezpečnosti cestujúcej verejnosti.
Na nedostatky estetického charakteru nás  upozornil MsÚ Žilina priamo pánom primátorom Ing. Chomom po tom, čo mesto zrekonštruovalo Národnú ulicu. Po následnej dohode všetkých zúčastnených sa zhotovil výkaz – výmer požadovaných prác. Cena prác dodávateľa /Ing. Vladimír Ďurkáč – SZČO/  bola vo výške  39 821,15 €, materiál nutný k opravám dodali ŽSR. Z tohto dôvodu sa predpokladaný čas opráv od 18.12.2013 do 1.3.2014 predĺžil do 31.7.2014.
Viete o tomto probléme s vodou?
O probléme s vodou ŽSR vie, a robí aj v súčasnosti všetky kroky na jej odstránenie.
Robili ste analýzy, v čom je podľa vás problém?
Problém sme riešili už počas realizácie. Hlavným dôvodom zatekania  bola rozbitá spevnená plocha nad podchodom, ktorá bola jednou z najväčších príčin a oprava problém z väčšej časti odstránila.
Trošku zaprší, podchod je zaliaty vodou, prečo? Keď ale aj neprší tak kvapká zo stropu voda, prečo?
Uvedený problém sme zisťovali niekoľkokrát a na viacerých miestach v súčinnosti s externým dodávateľom na vyhľadávanie porúch kamerovým systémom, nakoľko sme mali podozrenie na prasknuté vnútorné dažďové zvody. Uvedené sa nepotvrdilo a ďalším zisťovaním sa poruchu podarilo nakoniec objaviť na styku budovy s vrchnou časťou podchodu pod obkladom sokla. Túto skutočnosť bolo možné zistiť až po oprave spevnenej plochy, nakoľko sokel bol upravovaný dodatočne počas výstavby podchodu a zasahoval do novobudovanej spevnenej plochy.
Toto je v súčasnosti predmetom rokovania ŽSR s Ing. Ďurkáčom so snahou o čo najskoršie odstránenie problému.
Dovolíme si uviesť, že štvrtina podchodu od strany z Národnej ulice je majetkom mesta Žilina.
Ako idete situáciu riešiť? Máte už nejaké riešenie?
Viď odpoveď v bode 3 a 4. 
Chcete tam do budúcna dať prístup aj pre kočíky, či vymyslieť bezbariérový prístup?
Prístup pre kočíky a matky s deťmi do budovy sa rieši v rámci programu imobilných cestujúcich, ktorého realizácia je plánovaná na rok 2015, v súčasnosti sa rieši projektová dokumentácia. Čo sa týka podchodu, žiadosti a sťažnosti na chýbajúce nájazdy evidujeme, považujeme ich za opodstatnené, ale technické parametre súčasných schodísk svojím sklonom a šírkou nevyhovujú takémuto riešeniu. Tieto problémy sú širšieho ako aj finančne náročnejšieho charakteru a budú odstránené revitalizáciou ŽST Žilina, taktiež spojenou s modernizáciou trate, ktorej projektovú dokumentáciu v súčasnosti  pripomienkuje Oblastné riaditeľstvo ŽSR Žilina a je v prípravnom procese. Pre ilustráciu, ako by  nástupiská a podchody mali v budúcnosti vyzerať, slúži železničná stanica Trenčín, kde podchody a prístupy pre cestujúcich spĺňajú normy EÚ.



Právne dokumenty