Železnice Slovenskej republiky


ŽSR - modernizácia/rôzne otázky


28.11.2014

V akej je v súčasnosti fáze príprava štúdie uskutočniteľnosti "Dopravný uzol Bratislava" a kedy predpokladáte vyhlásenie verejného obstarávania na túto štúdiu? 
V súčasnej dobe sú zadávacie podmienky predložené na MDVRR SR na odsúhlasenie. Po odsúhlasení zadávacích podmienok sa začne so spracovaním súťažných podkladov pre verejné obstarávanie, nakoľko tie sú rozhodujúce pre opis predmetu obstarávania. V súčasnosti nie je možné určiť   termín vyhlásenia verejného obstarávania.
Prečo je na modernizovanej zastávke Beluša tabuľa s názvom zastávky s veľkými tlačenými písmenami, zatiaľ čo na ostatných modernizovaných zastávkach (napr. Dolné Kočkovce) je tabuľa s názvom zastávky len s veľkým začiatočným písmenom, teda prečo tabule na dvoch vedľa seba ležiacich železničných zastávkach na rovnakom traťovom úseku nemajú jednotný vzhľad?   
Podľa predpisu na označovanie staníc resp. zastávok sa názov zastávky uvádza s veľkým začiatočným písmenom a ostané malými písmenami, názov železničnej stanice je celý vypísaný veľkými písmenami. V prípade Beluše ide o dočasný stav.

V súčasnosti je Beluša ešte stále železničnou stanicou a existuje traťový úsek Beluša – Púchov. Po ukončení modernizácie celého úseku od Trenčianskej Teplej po Púchov, bude Beluša už len zastávkou a vznikne nový traťový úsek Ladce – Púchov a zastávka Beluša bude označená rovnako ako Dolné

Kočkovce prípadne iné zastávky.

Traťový úsek Ladce - Púchov bude funkčný po dopravnej stránke až po ukončení prác a skúšok na oznamovacom a zabezpečovacom zariadení ku koncu roka 2015.
Z akého dôvodu neboli pri rekonštrukcii nástupíšť v Turčianskych Tepliciach zrealizované nástupné hrany výšky 550 mm nad temenom koľaje, ktoré by umožňovali plne bezbariérový nástup do nízkopodlažných vozidiel, a uľahčili by aj nastupovanie do "klasických" vozňov? Nástupištia výšky 550 mm sú dnes pritom aj mimo koridorov (napr. Zvolen os. st.) a na všetkých navobudovaných zastávkach a staniciach v rámci modernizácií sú štandardom dokonca aj na menej frekventovaných staniciach, keďže ide o prvok, významne uľahčujúci nastupovanie najmä osobám so zníženou pohyblivosťou (vrátane napr. aj množstva starších ľudí, ktorí vlaky denno-denne využívajú). 
V prípade nástupíšť v Turčianskych Tepliciach sa jednalo o rekonštrukciu nevyhovujúcej nástupištnej plochy, ktorej súčasťou bola aj nástupištná hrana. Pri rekonštrukcii neboli menené parametre nástupištných konštrukcií.  Výška nástupištnej hrany nad temenom koľaje ako aj vzdialenosť od osi koľaje boli opravované iba v nevyhnutnej miere a ich parametre zostali podľa pôvodného technického projektu. Modernizácia trate a aj nástupišťa predstavuje finančne podstatne náročnejšie úpravy. Pri navýšení hrany nástupišťa o ďalších 25 cm, by muselo dôjsť k ďalším rozsiahlym úpravám okolitého terénu a napojeniam na jestvujúce prístupové komunikácie, podchod, a pod. Pri modernizácii by boli parametre nástupištných konštrukcií upravené na výšku 550 mm nad temenom koľaje vrátane nevyhnutnej smerovej a výškovej úprave koľají avšak nejednalo sa o modernizáciu.




Právne dokumenty