Železnice Slovenskej republiky


ŽSR - 25 rokov dopravy


27.11.2014

Aké opatrenia prijali ŽSR, ak teda nejaké prijali, v spojitosti so začiatkom bezplatnej prepravy vo vlakoch od 17. novembra?
Tak ako aj doteraz, ŽSR najmä v uzlových železničných staniciach  s najvyššou frekvenciou cestujúcich, kladú dôraz na zabezpečenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, vrátane bezpečnosti cestujúcich, čistoty a poriadku na týchto staniciach, tieto opatrenia realizujú  aj po zavedení bezplatnej dopravy pre vybraných cestujúcich. Situáciu na staniciach podrobne monitorujeme, v prípade nutnosti sú ŽSR pripravené zvýšiť tak frekvenciu čistenia a upratovania na staniciach, ako aj požiadať o zvýšenie intenzity hliadkovej činnosti na staniciach zo strany štátnej polície, prípadne mestskej a obecnej polície, s dôrazom na možnosť asistencie z ich strany pri nočnom uzatváraní staničných priestorov.
ŽSR naďalej pokračujú v projekte zavádzania štandardov na železničných staniciach, v revitalizácii vybraných železničných staníc, ako aj v ďalších projektoch – napr. eurokľúč pre imobilných.

Požiadali osobní dopravcovia o posilnenie výkonov(o koľko vlkm) od 17. novembra a od 14. decembra?
O navýšenie výkonov vo vlkm od 17. novembra 2014 požiadal dopravca ZSSK Slovensko vo výške:
11 043 vlkm a od nového Grafikonu vlakovej dopravy (GVD) - platí od 14.decembra 2014 do 12. decembra 2015 -  vo výške 1 353 990 vlkm, z toho do konca roka 2014 vo výške 68 957 vlkm.

Aké výkony zaznamenali ŽSR v osobnej a nákladnej doprave za 9 mesiacov tohto roka a aký je predpoklad na celý rok? Aké dosiahli tržby od dopravcov za toto obdobie? Porovnanie s rovnakým obdobím 2013?
Osobná doprava výkony rok 2014 1-9 =23 887 972 vlkm, tržby 35 349 tisíc €; v porovnaní s rokom 2013 je to nárast o 231 491 vlkm a  336 tisíc €.
Nákladná doprava výkony rok 2014 1-9 = 10 543 537 vlkm, tržby od dopravcov 18 175 tisíc €, tržby od štátu (uznesenie vlády SR č.390/2013) 17 826 tisíc €, spolu 36 001 tisíc € , v porovnaní s rokom 2013 nárast vo vlkm o 228 696 a v tisíc €  o 1 101.
Predpoklad výkonov na rok 2014 osobná doprava 32 114 155 vlkm; nákladná doprava 13 847 840 vlkm.

Objednané, predpokladané výkony a tržby od dopravcov v osobnej a nákladnej doprave v roku 2015?
Osobná doprava plán na rok 2015 = 34 605 066 vlkm; tržby 51 216 tisíc €;
Nákladná doprava plán na rok 2015 = 13 762 224 vlkm; tržby 23 121 tisíc €

Ako hodnotíte vývoj a hlavné zmeny v prevádzke železničnej infraštruktúry v SR za 25 rokov od roku 1989? Akými najdôležitejšími zmenami prešli odvtedy železnice, resp. ŽSR?
V roku 1989 boli železnice (vtedy ČSD) na území SR (vtedy ČSD-Správa východnej dráhy) priamo riadené Federálnym ministerstvom dopravy. Po prijatí zákona o ČSD bolo od 1. 7. 1989 rozdelené hospodárske riadenie železníc  (vznikla ČSD, štátna organizácia)  od  výkonu štátnej správy (FMD). 
Na území SR pracovalo na železniciach v r. 1989 cca 65 000 zamestnancov. V roku 1993 to bolo 58 161 a v súčasnosti  pracuje v troch nástupníckych firmách (ŽSR, ZSSK a ZSSK CARGO) spolu cca 27 000 zamestnancov.
V r. 1989 bol v SR realizovaný v nákladnej železničnej doprave objem prepravy 128 mil. ton a v osobnej doprave bolo prepravených 123 mil. osôb. Objem prepravy tovarov za 25 rokov poklesol takmer 3 násobne a v preprave osôb cca 2,6-násobne. Významný prepad výkonov bol v období 1990-1992 (vplyvom najmä rozpadu trhov RVHP, zásadných zmien v štruktúre priemyslu a výroby na území SR, ale aj výrazného rozvoja konkurenčnej cestnej dopravy), následne 16 rokov objemy až na malé výnimky postupne /ako keby programovo/ klesali a ďalšiu veľkú „ranu“ utŕžili železnice na prelome rokov 2008-2009 nástupom finančno-ekonomickej krízy.
Dĺžka prevádzkovanej siete železníc sa od r. 1989 v SR výrazne nezmenila (vtedy  3662 km, dnes 3623 km).
Dopravné výkony vo vlakových kilometroch (VLKM) sa pred 25 rokmi pohybovali pravidelne na úrovni 100 mil.VLKM/rok, v súčasnosti je to 46 mil.VLKM. 
Základné zmeny (alebo lepšie povedané medzníky) je vhodné  oddeliť obdobiami 1993-2001 (t.j. obdobie unitárnych ŽSR) a 2002-2012 (obdobie oddelenej prevádzky infraštruktúry – ŽSR od dopravy na dráhe – dopravcovia ZSSK, ZSSK Cargo a viac ako 30-ka iných dopravcov):

1993-2001:
Nepochybne prvým základným medzníkom bolo prijatie zákona o ŽSR v r. 1993 a jeho implementácia do praxe. Druhým medzníkom bolo zavedenie zmluvných vzťahov medzi ŽSR a štátom na výkony vo verejnom záujme v železničnej osobnej doprave  počnúc rokom 1994. 
Možno to bude znieť zvláštne, ale za tretí základný medzník považujeme uzatvorenie úverových zmlúv s významnými celosvetovými bankovými domami v priebehu r. 1999-2001 zameraných, predovšetkým na reštrukturalizáciu záväzkov ŽSR vzniknutých v r. 1993-1998 (záväzky ŽSR vzrástli z 83 mil. EUR v r. 1993 na viac ako 1000 mil. EUR v r. 1998). Uvedený krok mal za následok zabránenie cross-defaultu a totálnej neschopnosti ŽSR uhrádzať svoje záväzky, ale znamenal aj naštartovanie reálneho procesu transformácie ŽSR /okrem iného to bola jedna zo základných podmienok úverových zmlúv/. Štvrtý základný medzník = vláda SR uznesením č. 830/2000 schválila Projekt transformácie a reštrukturalizácie.  ŽSR na základe toho realizovali mnohé ozdravné opatrenia a okrem iného sa k 1. 1. 2002 rozdelili na dve samostatné firmy ŽSR a ZSSK.

2002-2012:
Piaty medzník = vláda SR uznesením č. 549/2003 z 2. júla 2003 schválila Plán plnenia konsolidačnej funkcie ŽSR, ktorý vyplynul z projektu transformácie a reštrukturalizácie, vrátane oddlženia ŽSR zo strany štátu. Šiesty medzník = prijatie nového zákona o dráhach a nového zákona o doprave na dráhach v r. 2009, ktorými sa implementovali príslušné predpisy EÚ na podmienky SR a z hľadiska ŽSR /ale i dopravcov/ došlo k zásadnej zmene regulácie cien za používanie železničnej infraštruktúry  /išlo o významný krok k harmonizácii podmienok na dopravnom trhu/.
Koľko kilometrov železničných tratí a staníc, zastávok v SR bolo reálne v prevádzke, resp. fungovala na nich osobná doprava v roku 1989?
Koľko kilometrov tratí (aké úseky), resp. staníc, zastávok bolo odvtedy vyradených z prevádzky, prípadne na koľkých (akých) tratiach a v akej dĺžke, staniciach a zastávkach už nefunguje osobná doprava?
Čo sa týka počtu km tratí, tieto sme už uviedli vyššie a významne sa nezmenili. Čo sa týka osobnej dopravy, táto dnes nie je prevádzkovaná na týchto tratiach ( v roku 1989 tam osobná doprava bola):                                                                                                                                                                         

Trať bez verejnej osobnej dopravy

Okres

Okres bez dopravy

Holíč nad Moravou - Hodonín CZ

Skalica

Skalica na Slovensku - Sudoměřice CZ

Skalica

Jablonica - Brezová pod Bradlom

Myjava

Zohor - Plavecký Mikuláš

Mlacky

Bratislava Nové Mesto - Bratislava-Petržalka

Bratislava

Bratislava - Petržalka - Rajka HU

Bratislava

Šaľa - Neded

Šaľa

Sereď - Leopoldov

Galanta/Hlohovec

Piešťany - Vrbové

Piešťany

Zbehy - Radošina

Nitra/Topoľčany

Komárno - Kolárovo

Komárno

Komárno - Komárom HU

Komárno

Lužianky - Kozárovce

Topoľčany

Šahy - Zvolen

Levice/Zvolen

Prievidza - Nitrianske Pravno

Prievidza

Nemšová - Lednické Rovne

Trenčín/Púchov

Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice

Trenčín/Púchov

Breznička - Katarínska Huta

Poltár

Lučenec - Veľký Krtíš

Lučenec/Veľký Krtíš

Veľký Krtíš

Lenartovce - Bánréve HU

Rimavská Sobota

Plešivec - Muráň

Rožňava/Revúca

Plešivec - Slavošovce

Rožňava

Rožňava - Dobšíná

Rožňava

Moldava nad Bodvou - Medzev

Košice-okolie

Spišské Vlachy - Spišské Podhradie

Spišská Nová Ves/Levoča

Plaveč - Muszyna PL

Stará Lubovňa

Medzilaborce - Lupków PL

Medzilaborce

Trebišov - Vranov nad Topľou

Trebišov/Vranov nad Topľou

Slovenské Nové Mesto - Sátoraljújhely HU

Trebišov

Aké boli hlavné dôvody zastavenia dopravy a čo s týmito traťami robíte, plánujete robiť?
Hlavným dôvodom bolo neobjednanie si trás zo strany dopravcov.
Koľko kilometrov tratí a koľko staníc bolo zmodernizovaných od roku 1989? Koľko to asi doteraz spolu stálo, aká suma išla zo zdrojov štátu, EÚ a vlastných prostriedkov železníc?
Zmodernizované úseky od roku 1989 po súčasnosť:
Bratislava-Rača – Zlatovce = 114 km
Trenčín – Ladce = 25 km
Žilina – Krásno nad Kysucou = 19 km
Spolu 158 km
Zmodernizované železničné stanice:
Bratislava-Rača, Pezinok, Šenkvice, Cífer, Trnava, Leopoldov, Veľké Kostoľany, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom, Trenčianske Bohuslavice, Trenčianska Teplá, Dubnica nad Váhom, Ilava, Ladce = 14 železničných staníc
Kysucké Nové Mesto, Krásno nad Kysucou = 2 železničné stanice
Spolu 16 železničných staníc
Zmena železničnej stanice na železničnú zastávku počas modernizácie:
Svätý Jur, Brestovany, Brunovce, Melčice = 4 železničné stanice

Koľko ďalších kilometrov tratí a koľko staníc, nástupíšť a na akých tratiach plánujete zmodernizovať napr. do roku 2020, resp. 2023?
Predpokladané zmodernizované úseky od súčasnosti do roku 2023:

Zlatovce – Trenčín = 3 km (trať Bratislava - Žilina)
Ladce – Žilina = 54 km (trať Bratislava - Žilina)
Žilina – Varín = 8 km (trať Žilina - Košice)
Krásno nad Kysucou – Čadca – štátna hranica SK/CZ = 18 km (trať Žilina – Čadca – Mosty u Jablunkova)
Spolu: 83 km

Predpokladané zmodernizované železničné stanice:  
Zlatovce, Trenčín, Púchov, Považská Bystrica, Bytča, Dolný Hričov, Žilina, Varín = 8 železničných staníc
Čadca = 1 železničná stanica
Spolu: 9 železničných staníc

Predpokladaná zmena železničnej stanice na železničnú zastávku počas modernizácie:
Beluša, Považská Teplá, Žilina zriaďovacia stanica = 3 železničné stanice

Predpokladaný počet nových nástupíšť v železničných staniciach a zastávkach:
Úsek Zlatovce – Trenčín:
Železničná stanica (ŽST) Zlatovce – 2 jednostranné
ŽST Trenčín – 3 (1 – jednostranné, 2 - obojstranné)

Úsek Ladce – Žilina - Varín:
Beluša zastávka (zast.) – 2 jednostranné
Dolné Kočkovce zast. – 2 jednostranné
ŽST Púchov – 2 obojstranné
Nosice zast. – 2 jednostranné
Milochov zast. – 2 jednostranné
ŽST Považská Bystrica – 2 (1 – jednostranné, 1 - obojstranné)
Považská Teplá zast. -  2 jednostranné
Plevník-Drienové zast. – 2 jednostranné
Predmier zast. – 2 jednostranné
ŽST Bytča – 2 jednostranné
ŽST Dolný Hričov – 2 jednostranné
Horný Hričov zast. – 2 jednostranné
Žilina zast. – 2 jednostranné
ŽST Žilina – 6 (5 obojstranných , 1 jednostranné)
ŽST Varín – 2 jednostranné

Úsek Žilina – Čadca – Mosty u Jablunkova:
Krásno nad Kysucou zast. – 2 jednostranné
Oščadnica zast. – 2 jednostranné
ŽST Čadca – 3 (1 – jednostranné, 2 – obojstranné)

Spolu:
Jednostranné nástupištia: 34
Obojstranné nástupištia: 12

Predpokladané zrušené železničné zastávky počas modernizácie:
Teplička nad Váhom zast.

Koľko zamestnancov pracovalo na železnici v roku 1989 a ako sa odvtedy zmenil ich počet?
Od vzniku ŽSR v roku 1993

Sledované
obdobie

 

31.12.93

31.12.94

31.12.95

31.12.96

31.12.97

31.12.98

31.12.99

31.12.00

31.12.01

Evidenčný počet

 

58.036

52.336

53.213

51.495

49.451

49.851

48.009

45.407

44.164

Medzi ročný
vývoj

počet

x

-5.700

+877

-1.718

-2.044

+400

-1.842

-2.602

-1.243

 

 

%

x

-9,82

+1,68

-3,23

-3,97

+0,81

-3,70

-5,42

-2,74

Vývoj narastajúcim
spôsobom

počet

x

-5.700

-4.823

-6.541

-8.585

-8.185

-10.027

-12.629

-13.872

 

 

%

x

-9,82

-8,31

-11,27

-14,79

-14,10

-17,28

-21,76

-23,90

Od rozdelenia ŽSR 1.1.2002 do 31.12.2013

Sledované
obdobie

Evidenčný počet
zamestnancov

Medziročný

vývoj 

Vývoj narastajúcim

spôsobom

 

 

počet

%

počet

%

31.01.2002

22.830

x

x

x

x

31.12.2002

22.674

- 156

- 0,68

- 156

- 0,68

31.12.2003

21.613

- 1.061

- 4,68

- 1.217

- 5,33

31.12.2004

20.466

- 1.147

- 5,31

- 2.364

-10,35

31.12.2005

18.673

- 1.793

- 8.76

- 4.157

- 18,21

31.12.2006

18.132

- 541

- 2,9

- 4.698

- 20,58

31.12.2007

17.951

- 181

- 1,0

- 4.879

- 21,37

31.12.2008

17.626

- 325

- 1,81

- 5.204

- 22,79

31.12.2009

17.070

- 556

- 3,15

- 5.760

- 25,23

31.12.2010

16.989

- 81

- 0,47

- 5.841

- 25,58

31.12.2011

14.998

- 1.991

- 11,72

- 7.832

- 34,31

31.12.2012

14.421

- 577

- 3,85

- 8.409

- 36,83

31.12.2013

14.301

- 120

- 0,83

- 8.520

- 37,36

 Evidenčný počet zamestnancov k  31.10.2014 je 14 094

Koľko peňazí dával štát na fungovanie pôvodne jednotných železníc v SR v roku 1989 a ako sa vyvíjal doteraz objem financovania?
Údaje z rokov 1989 až 1993 ŽSR nemajú k dispozícii, ostatné informácie nájdete na webe www.zsr.sk vo výročných správach ŽSR.




Právne dokumenty