27.11.2014
Aké opatrenia prijali ŽSR, ak teda nejaké prijali, v spojitosti so začiatkom bezplatnej prepravy vo vlakoch od 17. novembra?
Tak ako aj doteraz, ŽSR najmä v uzlových železničných staniciach s najvyššou frekvenciou cestujúcich, kladú dôraz na zabezpečenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, vrátane bezpečnosti cestujúcich, čistoty a poriadku na týchto staniciach, tieto opatrenia realizujú aj po zavedení bezplatnej dopravy pre vybraných cestujúcich. Situáciu na staniciach podrobne monitorujeme, v prípade nutnosti sú ŽSR pripravené zvýšiť tak frekvenciu čistenia a upratovania na staniciach, ako aj požiadať o zvýšenie intenzity hliadkovej činnosti na staniciach zo strany štátnej polície, prípadne mestskej a obecnej polície, s dôrazom na možnosť asistencie z ich strany pri nočnom uzatváraní staničných priestorov.
ŽSR naďalej pokračujú v projekte zavádzania štandardov na železničných staniciach, v revitalizácii vybraných železničných staníc, ako aj v ďalších projektoch – napr. eurokľúč pre imobilných.
Požiadali osobní dopravcovia o posilnenie výkonov(o koľko vlkm) od 17. novembra a od 14. decembra?
O navýšenie výkonov vo vlkm od 17. novembra 2014 požiadal dopravca ZSSK Slovensko vo výške:
11 043 vlkm a od nového Grafikonu vlakovej dopravy (GVD) - platí od 14.decembra 2014 do 12. decembra 2015 - vo výške 1 353 990 vlkm, z toho do konca roka 2014 vo výške 68 957 vlkm.
Aké výkony zaznamenali ŽSR v osobnej a nákladnej doprave za 9 mesiacov tohto roka a aký je predpoklad na celý rok? Aké dosiahli tržby od dopravcov za toto obdobie? Porovnanie s rovnakým obdobím 2013?
Osobná doprava výkony rok 2014 1-9 =23 887 972 vlkm, tržby 35 349 tisíc €; v porovnaní s rokom 2013 je to nárast o 231 491 vlkm a 336 tisíc €.
Nákladná doprava výkony rok 2014 1-9 = 10 543 537 vlkm, tržby od dopravcov 18 175 tisíc €, tržby od štátu (uznesenie vlády SR č.390/2013) 17 826 tisíc €, spolu 36 001 tisíc € , v porovnaní s rokom 2013 nárast vo vlkm o 228 696 a v tisíc € o 1 101.
Predpoklad výkonov na rok 2014 osobná doprava 32 114 155 vlkm; nákladná doprava 13 847 840 vlkm.
Objednané, predpokladané výkony a tržby od dopravcov v osobnej a nákladnej doprave v roku 2015?
Osobná doprava plán na rok 2015 = 34 605 066 vlkm; tržby 51 216 tisíc €;
Nákladná doprava plán na rok 2015 = 13 762 224 vlkm; tržby 23 121 tisíc €
Ako hodnotíte vývoj a hlavné zmeny v prevádzke železničnej infraštruktúry v SR za 25 rokov od roku 1989? Akými najdôležitejšími zmenami prešli odvtedy železnice, resp. ŽSR?
V roku 1989 boli železnice (vtedy ČSD) na území SR (vtedy ČSD-Správa východnej dráhy) priamo riadené Federálnym ministerstvom dopravy. Po prijatí zákona o ČSD bolo od 1. 7. 1989 rozdelené hospodárske riadenie železníc (vznikla ČSD, štátna organizácia) od výkonu štátnej správy (FMD).
Na území SR pracovalo na železniciach v r. 1989 cca 65 000 zamestnancov. V roku 1993 to bolo 58 161 a v súčasnosti pracuje v troch nástupníckych firmách (ŽSR, ZSSK a ZSSK CARGO) spolu cca 27 000 zamestnancov.
V r. 1989 bol v SR realizovaný v nákladnej železničnej doprave objem prepravy 128 mil. ton a v osobnej doprave bolo prepravených 123 mil. osôb. Objem prepravy tovarov za 25 rokov poklesol takmer 3 násobne a v preprave osôb cca 2,6-násobne. Významný prepad výkonov bol v období 1990-1992 (vplyvom najmä rozpadu trhov RVHP, zásadných zmien v štruktúre priemyslu a výroby na území SR, ale aj výrazného rozvoja konkurenčnej cestnej dopravy), následne 16 rokov objemy až na malé výnimky postupne /ako keby programovo/ klesali a ďalšiu veľkú „ranu“ utŕžili železnice na prelome rokov 2008-2009 nástupom finančno-ekonomickej krízy.
Dĺžka prevádzkovanej siete železníc sa od r. 1989 v SR výrazne nezmenila (vtedy 3662 km, dnes 3623 km).
Dopravné výkony vo vlakových kilometroch (VLKM) sa pred 25 rokmi pohybovali pravidelne na úrovni 100 mil.VLKM/rok, v súčasnosti je to 46 mil.VLKM.
Základné zmeny (alebo lepšie povedané medzníky) je vhodné oddeliť obdobiami 1993-2001 (t.j. obdobie unitárnych ŽSR) a 2002-2012 (obdobie oddelenej prevádzky infraštruktúry – ŽSR od dopravy na dráhe – dopravcovia ZSSK, ZSSK Cargo a viac ako 30-ka iných dopravcov):
1993-2001:
Nepochybne prvým základným medzníkom bolo prijatie zákona o ŽSR v r. 1993 a jeho implementácia do praxe. Druhým medzníkom bolo zavedenie zmluvných vzťahov medzi ŽSR a štátom na výkony vo verejnom záujme v železničnej osobnej doprave počnúc rokom 1994.
Možno to bude znieť zvláštne, ale za tretí základný medzník považujeme uzatvorenie úverových zmlúv s významnými celosvetovými bankovými domami v priebehu r. 1999-2001 zameraných, predovšetkým na reštrukturalizáciu záväzkov ŽSR vzniknutých v r. 1993-1998 (záväzky ŽSR vzrástli z 83 mil. EUR v r. 1993 na viac ako 1000 mil. EUR v r. 1998). Uvedený krok mal za následok zabránenie cross-defaultu a totálnej neschopnosti ŽSR uhrádzať svoje záväzky, ale znamenal aj naštartovanie reálneho procesu transformácie ŽSR /okrem iného to bola jedna zo základných podmienok úverových zmlúv/. Štvrtý základný medzník = vláda SR uznesením č. 830/2000 schválila Projekt transformácie a reštrukturalizácie. ŽSR na základe toho realizovali mnohé ozdravné opatrenia a okrem iného sa k 1. 1. 2002 rozdelili na dve samostatné firmy ŽSR a ZSSK.
2002-2012:
Piaty medzník = vláda SR uznesením č. 549/2003 z 2. júla 2003 schválila Plán plnenia konsolidačnej funkcie ŽSR, ktorý vyplynul z projektu transformácie a reštrukturalizácie, vrátane oddlženia ŽSR zo strany štátu. Šiesty medzník = prijatie nového zákona o dráhach a nového zákona o doprave na dráhach v r. 2009, ktorými sa implementovali príslušné predpisy EÚ na podmienky SR a z hľadiska ŽSR /ale i dopravcov/ došlo k zásadnej zmene regulácie cien za používanie železničnej infraštruktúry /išlo o významný krok k harmonizácii podmienok na dopravnom trhu/.
Koľko kilometrov železničných tratí a staníc, zastávok v SR bolo reálne v prevádzke, resp. fungovala na nich osobná doprava v roku 1989?
Koľko kilometrov tratí (aké úseky), resp. staníc, zastávok bolo odvtedy vyradených z prevádzky, prípadne na koľkých (akých) tratiach a v akej dĺžke, staniciach a zastávkach už nefunguje osobná doprava?
Čo sa týka počtu km tratí, tieto sme už uviedli vyššie a významne sa nezmenili. Čo sa týka osobnej dopravy, táto dnes nie je prevádzkovaná na týchto tratiach ( v roku 1989 tam osobná doprava bola):
Trať bez verejnej osobnej dopravy |
Okres |
Okres bez dopravy |
Holíč nad Moravou - Hodonín CZ |
Skalica |
|
Skalica na Slovensku - Sudoměřice CZ |
Skalica |
|
Jablonica - Brezová pod Bradlom |
Myjava |
|
Zohor - Plavecký Mikuláš |
Mlacky |
|
Bratislava Nové Mesto - Bratislava-Petržalka |
Bratislava |
|
Bratislava - Petržalka - Rajka HU |
Bratislava |
|
Šaľa - Neded |
Šaľa |
|
Sereď - Leopoldov |
Galanta/Hlohovec |
|
Piešťany - Vrbové |
Piešťany |
|
Zbehy - Radošina |
Nitra/Topoľčany |
|
Komárno - Kolárovo |
Komárno |
|
Komárno - Komárom HU |
Komárno |
|
Lužianky - Kozárovce |
Topoľčany |
|
Šahy - Zvolen |
Levice/Zvolen |
|
Prievidza - Nitrianske Pravno |
Prievidza |
|
Nemšová - Lednické Rovne |
Trenčín/Púchov |
|
Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice |
Trenčín/Púchov |
|
Breznička - Katarínska Huta |
Poltár |
|
Lučenec - Veľký Krtíš |
Lučenec/Veľký Krtíš |
Veľký Krtíš |
Lenartovce - Bánréve HU |
Rimavská Sobota |
|
Plešivec - Muráň |
Rožňava/Revúca |
|
Plešivec - Slavošovce |
Rožňava |
|
Rožňava - Dobšíná |
Rožňava |
|
Moldava nad Bodvou - Medzev |
Košice-okolie |
|
Spišské Vlachy - Spišské Podhradie |
Spišská Nová Ves/Levoča |
|
Plaveč - Muszyna PL |
Stará Lubovňa |
|
Medzilaborce - Lupków PL |
Medzilaborce |
|
Trebišov - Vranov nad Topľou |
Trebišov/Vranov nad Topľou |
|
Slovenské Nové Mesto - Sátoraljújhely HU |
Trebišov |
Aké boli hlavné dôvody zastavenia dopravy a čo s týmito traťami robíte, plánujete robiť?
Hlavným dôvodom bolo neobjednanie si trás zo strany dopravcov.
Koľko kilometrov tratí a koľko staníc bolo zmodernizovaných od roku 1989? Koľko to asi doteraz spolu stálo, aká suma išla zo zdrojov štátu, EÚ a vlastných prostriedkov železníc?
Zmodernizované úseky od roku 1989 po súčasnosť:
Bratislava-Rača – Zlatovce = 114 km
Trenčín – Ladce = 25 km
Žilina – Krásno nad Kysucou = 19 km
Spolu 158 km
Zmodernizované železničné stanice:
Bratislava-Rača, Pezinok, Šenkvice, Cífer, Trnava, Leopoldov, Veľké Kostoľany, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom, Trenčianske Bohuslavice, Trenčianska Teplá, Dubnica nad Váhom, Ilava, Ladce = 14 železničných staníc
Kysucké Nové Mesto, Krásno nad Kysucou = 2 železničné stanice
Spolu 16 železničných staníc
Zmena železničnej stanice na železničnú zastávku počas modernizácie:
Svätý Jur, Brestovany, Brunovce, Melčice = 4 železničné stanice
Koľko ďalších kilometrov tratí a koľko staníc, nástupíšť a na akých tratiach plánujete zmodernizovať napr. do roku 2020, resp. 2023?
Predpokladané zmodernizované úseky od súčasnosti do roku 2023:
Zlatovce – Trenčín = 3 km (trať Bratislava - Žilina)
Ladce – Žilina = 54 km (trať Bratislava - Žilina)
Žilina – Varín = 8 km (trať Žilina - Košice)
Krásno nad Kysucou – Čadca – štátna hranica SK/CZ = 18 km (trať Žilina – Čadca – Mosty u Jablunkova)
Spolu: 83 km
Predpokladané zmodernizované železničné stanice:
Zlatovce, Trenčín, Púchov, Považská Bystrica, Bytča, Dolný Hričov, Žilina, Varín = 8 železničných staníc
Čadca = 1 železničná stanica
Spolu: 9 železničných staníc
Predpokladaná zmena železničnej stanice na železničnú zastávku počas modernizácie:
Beluša, Považská Teplá, Žilina zriaďovacia stanica = 3 železničné stanice
Predpokladaný počet nových nástupíšť v železničných staniciach a zastávkach:
Úsek Zlatovce – Trenčín:
Železničná stanica (ŽST) Zlatovce – 2 jednostranné
ŽST Trenčín – 3 (1 – jednostranné, 2 - obojstranné)
Úsek Ladce – Žilina - Varín:
Beluša zastávka (zast.) – 2 jednostranné
Dolné Kočkovce zast. – 2 jednostranné
ŽST Púchov – 2 obojstranné
Nosice zast. – 2 jednostranné
Milochov zast. – 2 jednostranné
ŽST Považská Bystrica – 2 (1 – jednostranné, 1 - obojstranné)
Považská Teplá zast. - 2 jednostranné
Plevník-Drienové zast. – 2 jednostranné
Predmier zast. – 2 jednostranné
ŽST Bytča – 2 jednostranné
ŽST Dolný Hričov – 2 jednostranné
Horný Hričov zast. – 2 jednostranné
Žilina zast. – 2 jednostranné
ŽST Žilina – 6 (5 obojstranných , 1 jednostranné)
ŽST Varín – 2 jednostranné
Úsek Žilina – Čadca – Mosty u Jablunkova:
Krásno nad Kysucou zast. – 2 jednostranné
Oščadnica zast. – 2 jednostranné
ŽST Čadca – 3 (1 – jednostranné, 2 – obojstranné)
Spolu:
Jednostranné nástupištia: 34
Obojstranné nástupištia: 12
Predpokladané zrušené železničné zastávky počas modernizácie:
Teplička nad Váhom zast.
Koľko zamestnancov pracovalo na železnici v roku 1989 a ako sa odvtedy zmenil ich počet?
Od vzniku ŽSR v roku 1993
Sledované |
|
31.12.93 |
31.12.94 |
31.12.95 |
31.12.96 |
31.12.97 |
31.12.98 |
31.12.99 |
31.12.00 |
31.12.01 |
Evidenčný počet |
|
58.036 |
52.336 |
53.213 |
51.495 |
49.451 |
49.851 |
48.009 |
45.407 |
44.164 |
Medzi ročný |
počet |
x |
-5.700 |
+877 |
-1.718 |
-2.044 |
+400 |
-1.842 |
-2.602 |
-1.243 |
|
% |
x |
-9,82 |
+1,68 |
-3,23 |
-3,97 |
+0,81 |
-3,70 |
-5,42 |
-2,74 |
Vývoj narastajúcim |
počet |
x |
-5.700 |
-4.823 |
-6.541 |
-8.585 |
-8.185 |
-10.027 |
-12.629 |
-13.872 |
|
% |
x |
-9,82 |
-8,31 |
-11,27 |
-14,79 |
-14,10 |
-17,28 |
-21,76 |
-23,90 |
Od rozdelenia ŽSR 1.1.2002 do 31.12.2013
Sledované |
Evidenčný počet |
Medziročný |
vývoj |
Vývoj narastajúcim |
spôsobom |
|
|
počet |
% |
počet |
% |
31.01.2002 |
22.830 |
x |
x |
x |
x |
31.12.2002 |
22.674 |
- 156 |
- 0,68 |
- 156 |
- 0,68 |
31.12.2003 |
21.613 |
- 1.061 |
- 4,68 |
- 1.217 |
- 5,33 |
31.12.2004 |
20.466 |
- 1.147 |
- 5,31 |
- 2.364 |
-10,35 |
31.12.2005 |
18.673 |
- 1.793 |
- 8.76 |
- 4.157 |
- 18,21 |
31.12.2006 |
18.132 |
- 541 |
- 2,9 |
- 4.698 |
- 20,58 |
31.12.2007 |
17.951 |
- 181 |
- 1,0 |
- 4.879 |
- 21,37 |
31.12.2008 |
17.626 |
- 325 |
- 1,81 |
- 5.204 |
- 22,79 |
31.12.2009 |
17.070 |
- 556 |
- 3,15 |
- 5.760 |
- 25,23 |
31.12.2010 |
16.989 |
- 81 |
- 0,47 |
- 5.841 |
- 25,58 |
31.12.2011 |
14.998 |
- 1.991 |
- 11,72 |
- 7.832 |
- 34,31 |
31.12.2012 |
14.421 |
- 577 |
- 3,85 |
- 8.409 |
- 36,83 |
31.12.2013 |
14.301 |
- 120 |
- 0,83 |
- 8.520 |
- 37,36 |
Evidenčný počet zamestnancov k 31.10.2014 je 14 094
Koľko peňazí dával štát na fungovanie pôvodne jednotných železníc v SR v roku 1989 a ako sa vyvíjal doteraz objem financovania?
Údaje z rokov 1989 až 1993 ŽSR nemajú k dispozícii, ostatné informácie nájdete na webe www.zsr.sk vo výročných správach ŽSR.