Železnice Slovenskej republiky


Železničný priechod - Stará Ľubovňa


13.11.2014

Poprosím  Vás o vyjadrenie ku konkretnému plánovanému zásahu v meste Stará Ľubovňa. Počas komunálnych volieb som vo volebnom programe kandidáta objavil plánovaný prechod pre peších cez železničnú trať. Toto miesto mnoho ľudí využíva ako skratku k obytnej štvrdi v Podhradí. Je možné takýto zásah do trate? A je možné vôbec prechádzať cez koľajnice? Trať je využívaná pre osobnú, i nákladnú dopravu niekoľkokrát denne. Policajti úsek zbežne aj sledujú a pokutujú prechádzajúcich. Úsek sa nachádza cca 500 m od železničnej stanice v smere do Plavča.
K Vašim otázkam uvádzame, že každý úrovňový priechod resp. priecestie je kolízny bod, ktorý zvyšuje riziko vzniku nehôd, ohrozenia bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy. Na predloženej vizualizácii nie je vidieť potrebné stavebné úpravy ako je zabezpečenie priechodu, dopravné značenie ani akékoľvek naznačenie samotnej konštrukcie priechodu. Čo sa týka fotografie, zrejme súčasného stavu, dôrazne upozorňujeme, že podľa Zákona o dráhach bez súhlasu prevádzkovateľa dráhy nemôžu vstupovať osoby na dráhu a v obvode dráhy na miesta, ktoré nie sú prístupné verejnosti!
V zmysle platného Zákona o dráhach sa križovanie nových hlavných železničných tratí s cestnými komunikáciami zriaďuje ako mimoúrovňové. Pri modernizácii alebo významnej obnove existujúcich hlavných železničných tratí alebo križujúcich cestných komunikácií stavebník existujúce úrovňové križovanie prestavia na mimoúrovňové križovanie, alebo ho zruší. Žiadosť na udelenie výnimky na zriadenie nového priecestia (priechodu) sa podáva v zmysle platnej legislatívy a vydáva ho MDVRR SR. K žiadosti o vydanie súhlasu ministerstva sa vyjadruje aj prevádzkovateľ dráhy t. z. ŽSR. Pre navrhovanie, budovanie, rušenie, správu a údržbu železničných priecestí a priechodov platí príslušná legislatíva SR, normy  a predpisy a interné nariadenia ŽSR. Dodávame, že križovanie dráh s cestnými komunikáciami zriaďuje, rozširuje a zabezpečuje ten, z koho podnetu k tomu dochádza.
Železnice Slovenskej republiky neevidujú žiadnu žiadosť v predmetnej veci.  Pre zaistenie zvýšenia bezpečnosti v danom úseku trate opakovane osadíme tabule so „zákazom vstupu do obvodu dráhy“.




Právne dokumenty