Železnice Slovenskej republiky


Prednosť vlakov "vyššej kvality" - práca výpravcu


20.11.2014

V súvislosti s výlukovými činnosťami na trati Beluša- Púchov – Bytča by som sa rád opýtal na postup výpravcov pracovníkov ŽSR. Zaužívaný štandard, kedy na trati majú prednosť vlaky vyššej kvality očividne zamestnanci ŽSR nepoznajú alebo to u Vás neplatí ? Často totiž nastáva situácia, že vlaky IC sú predbiehané vlakmi nižšej kvality. Príklad uvediem pre dátum 14.11. kedy IC 1501 Šarišan vychádzal zo žst. Bratislava zhruba 20 minút pred R611 Považan. Na časti trate kde dochádza k výlukám nabrali oba spoje niekoľko desiatok minútové meškanie. No napriek tomu bol pri odbavení na jednokoľajovú trať najskôr vypravený R611 Považan, ktorý tak predbehol vlak vyššej kvality IC1501 Šarišan.
Štandardne majú vlaky vyššej kvality prednosť, v uvedenom prípade sme  poradie dôležitosti nemohli realizovať, vzhľadom na mimoriadne okolnosti, a to:
v uvedený deň, bola situácia obzvlášť komplikovaná, k výluke pristúpili aj technické problémy súvisiacie so zapájaním (aktiváciou) staničného ako aj traťového zabezpečovacieho zariadenia. Za týchto okolností sme museli dbať vo zvýšenej miere na bezpečnosť. Dôsledkom  bola obmedzená  priepustnosť trate, museli sme odrieknuť 6 osobných vlakov a aj napriek tomuto opatreniu  boli vlaky zmeškávané niekoľko desiatok minút. Dôvodom, prečo vlak 611 sme uprednostnili bolo, že viezol frekvenciu z odrieknutého osobného vlaku.
V predchádzajúcom týždni som tiež bol svedkom situácie, kedy niekoľko zmeškaných vlakov naraz prichádzalo do ŽST Žilina, ktorá vlaky nestíhala odbavovať. Vlak prichádzajúci zo smeru Praha, Čadca, konkrétne IC Regiojet čakal pred žst. Žilina a po zhruba 10 minútovom čakaní na R Shoppie.sk zo smeru Košice, ktorý opustil žst. Žilina mohol vstúpiť do obvodu žst. Žilina a následne pokračovať smer Košice.
K uvedenej situácii: rozhodujúcimi okolnosťami, prečo vlak IC 1003 zvýšil meškanie o 10´ vo vyššie uvedenom úseku bola porucha staničného zabezpečovacieho zariadenia a 

jazda zmeškaného vlaku Ex 221 (na príchode do Žiliny +63´), vlak Ex 221 mal  v uvedenom prípade pred vlakom IC 1003 prednosť (do úvahy pri určovaní prednosti je potrebné brať nielen samotný druh vlaku ale aj iné okolnosti: napr.: znižovanie meškania iných zmeškaných vlakov, možné prenášania zmeškania vlaku na jazdu iného vlaku). Vlak IC 1003  v uvedený deň okrem zmeškania v Žiline, v jeho následnej trase do cieľovej stanice Košice nedošlo k ďalšiemu zmeškaniu a do cieľovej stanice prišiel zmeškaný 3´.
Prečo teda na základe vyššie uvedených príkladov zamestnanci ŽSR nedodržiavajú štandard, kedy vlaky vyššej kvality majú prednosť pred vlakmi nižšej kvality a neplatí tak hierarchia EC, IC, Ex, R, Zr... Os.....
Zamestnanci ŽSR, ktorý sa podieľajú na organizovaní  a riadení sledu vlakov nekonajú náhodne pri rozhodovaní, ktorý vlak uprednostnia.  Ich rozhodovanie sa riadi všeobecnými princípmi (jazda vlakov podľa GVD, v prípade mimoriadností sú  postupy obsiahnuté v interných služobných  predpisoch. Ak nastane akákoľvek situácia, vždy je cieľom zamestnancov meškanie  vlakov minimalizovať. 
Kedy budú ukončené výlukové činnosti na trati Beluša Bytča a vlaky tak budú jazdiť aj po druhej traťovej koľaji?
Púchov – Považská Bystrica koniec  výluky  plánovaný  na 12.12.2014,

Bytča – Považská Teplá koniec  výluky  plánovaný na   28.11.2014.




Právne dokumenty