27.05.2014
Pozdravujem, dnes sa ku mne dostali odpode pamiatkarov v postupe pri vyhlásení niektorých objektov Trate mládeže - Hr. Dúbrava - B. Štiavnica za národnú kultúrnu pamiatku. V návrhu sú koľaje, niektoré výpravné budovy (BS, Hr. Dúb.), most cez rieku Hron, viadukty v Kozelníku a v Banskej Belej a ďalšie...
- aký je postoj ŽSR k možnému vyhláseniu trate za národnú kultúrnu pamiatku - keďže ide tam o stále aktívnu trať a využívané objekty. ako ŽSR pristupuje k pamiatkam vo svojom majetku - zrejme sú pri nich vyššie nároky na ich ochranu, príp. obnovu?
- ide mi o to, či by to bol pre ŽSR nejaký problém, alebo takúto aktivitu, s ktorou prišla samospráva ešte v roku 2012 a príprava na vyhlásenie pokračuje, víta a podporuje?
Vážime si kultúrne a technické pamiatky, no z pohľadu ŽSR ako prevádzkovateľa funkčnej trate, užívaných stavieb a zariadení konštatujeme, že všetky objekty je potrebné v prvom rade udržiavať z pohľadu bezpečnej dopravnej cesty a zabezpečenia bezpečnosti cestujúcich.
Úprava a údržba objektov je závislá od pridelených finančných prostriedkov, ktoré sú veľmi obmedzené a postačujú na naozaj nevyhnutné udržiavacie práce, čo v prípade kultúrnej pamiatky nepostačuje, táto si vyžaduje zvýšenú pozornosť ako aj finančné nároky.
Vyhlásenie objektov ŽSR za kultúrnu pamiatku umožňuje na jednej strane vlastníkovi zákonom chráneného objektu požiadať o finančný príspevok na úhradu nákladov na obnovu alebo reštaurovanie objektu kultúrnej pamiatky od ministerstva a príslušnej obce, ale zároveň mu zákon NR SR č.48/2002 Z.z. o ochrane pamiatkového fondu ukladá povinnosti.
Hlavne upozorňujeme na:
1. Povinnosť oznámiť krajskému pamiatkovému úradu a obci:
- bezodkladne každé ohrozenie, poškodenie, odcudzenie alebo zničenie kultúrnej pamiatky,
- každú zamýšľanú zmenu využitia kultúrnej pamiatky ako aj jej vypratanie,
- najneskôr do 30 dní každú uskutočnenú zmenu vlastníctva kultúrnej pamiatky.
2. Pred každou zamýšľanou údržbou, opravou, rekonštrukciou, reštaurovaním alebo inou úpravou kultúrnej pamiatky alebo jej prostredia požiadať v zmysle § 32 a 33 uvedeného zákona o rozhodnutie krajského pamiatkového úradu. Krajský pamiatkový úrad (KPÚ) vydá osobitné rozhodnutie o každej prípravnej dokumentácii a o každej projektovej dokumentácii obnovy alebo úpravy nehnuteľnej kultúrnej pamiatky.
Pri porušení týchto povinností môže KPÚ uložiť pokutu až do výšky 16 tis. €.
Zoznam dopravní, zastávok, tunelov a priecestí:
Banská Štiavnica – dopravňa (2 dopravné koľaje obe s vyvýšeným nástupišťom; 5 manipulačných koľají – z toho 3 tupíkové, 1 bočná rampa, 1 koľajová váha, 1 obrysnica)
Banskoštiavnický (Kolpašský) tunel (dĺžka 1,194 km) – posledná rekonštrukcia 14.4.2008 – 13.6.2008, Zmluva zo 14.9.2013 na spracovanie PD rekonštrukcie tunela
Banská Studenec zast. - zastávka
Banská Belá – dopravňa (2 dopravné koľaje obe s vyvýšeným nástupišťom; 1 manipulačná koľaj z ktorej odbočuje v súčasnosti neprevádzkovaná vlečka DINAS, a.s. B. Belá (vlečka s priecestiami), 1 drevený sklad, nakladacia rampa a 1 zložisko)
Banská Belá zast. - zastávka
Kozelník – dopravňa (2 dopravné koľaje obe s vyvýšeným nástupišťom; 1 manipulačná koľaj s dreveným skladom, nakladacou rampou a zložiskom)
nezabezpečené priecestie (výstražné kríže)
PZS 1Z (zhlavie ŽST H. Dúbrava)
Hronská Dúbrava – železničná stanica (riadiaca stanica)
Železničná osobná a nákladná doprava
V období 2.2.2003 - 15.6.2003 na trati zastavená pravidelná osobná doprava. Od 15.6.2003 po GVD 2013/2014 na trati pravidelná osobná doprava v redukovanom rozsahu, t.j. 4/4 Os za 24 h. Zámer MDVRR SR zastaviť pravidelnú osobnú dopravu na trati od GVD 2012/2013 doposiaľ nerealizovaný ani v návrhu GVD 2014/2015. „Cieľový grafikon vlakovej osobnej dopravy GVD 2020“ danú trať nerieši. Na trati sú mimoriadne jazdy vlakov osobnej dopravy, naposledy 11.4.2014 a 10.5.2014. Trať nie je zahrnutá v „Programe revitalizácie železničných spoločností“.
Po GVD 2006/2007 na trati 1/1 pravidelný Mn vlak za 24 h. Od GVD 2007/2008 po GVD 2013/2014 na trati 1/1 Mn podľa potreby. Normatív hmotnosti Mn vlakov: B. Štiavnica – H. Dúbrava S 650 ton a späť H. Dúbrava – B. Štiavnica S 500 ton.