Železnice Slovenskej republiky


ŽSR - hospodársky výsledok 2013


09.05.2014

Prosím Vás o vyjadrenie k otázkam:
Aký hospodársky výsledok dosiahli ŽSR v roku 2013 a čo malo na to hlavný vplyv? Dôvody rozdielu oproti roku 2012?
Za rok 2013 ŽSR vykázali zisk vo výške 45 194 tis. €. Vývoj výsledku hospodárenia odráža vo vysokej miere vplyv Uznesenia vlády č. 390/2013 aj voči plánu aj voči skutočnosti predchádzajúceho obdobia. Bez vplyvu uvedeného uznesenia by ŽSR dosiahli VH vo výške 11 691 tis. €.
Zároveň je možno hodnotiť tento ukazovateľ ako pozitívny. Jednotlivé položky nákladov a výnosov odrážajú ciele organizácie v oblasti udržania zamestnanosti, zvyšovania investícií z vlastných zdrojov a úverovej politiky s cieľom finančnej stabilizácie spoločnosti a plnenia ustanovení ZPŽI.
Aké boli vlani celkové výnosy ŽSR, z toho dotácia od ministerstva dopravy (podľa plánu 260 mil. eur) a príjmy z poplatkov dopravcov za používanie infraštruktúry? Medziročné porovnanie týchto údajov?

UKAZOVATEĽ  (v tis. €)

1. - 12. 2012  skutočnosť

1. - 12. 2013  skutočnosť

Výnosy celkom

491 183

480 992

-   z toho tržby z predaja vlastných služieb

200 830

205 654

v tom úhrada za prístup ŽI

89 033

92 414

-   z toho úhrada fixnej časti EON (dotácia)

270 000

260 000

 Aké mali ŽSR vlani celkové náklady, z toho na prevádzku tratí a železničných staníc, resp. osobné náklady? Medziročné porovnanie? 

UKAZOVATEĽ (v tis. €)

1. - 12. 2012  skutočnosť

1. - 12. 2013  skutočnosť

Náklady celkom

473 548

435 798

Celkové náklady ŽSR za rok 2013 boli vo výške 435 798 tis. € a za rok 2012 vo výške 473 548 tis. €. Z toho podľa protokolárneho vyhodnotenie Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry, náklady na prevádzku železničnej infraštruktúry boli vo výške 349 553 tis. € v roku 2013 a 357 410 tis. € v roku 2012. 
Hodnotenie vývoja vo výnosoch a nákladoch v roku 2013?
Na hospodárenie ŽSR v roku 2013 mali najväčší vplyv na strane nákladov najmä nižšie náklady na prijaté služby, opravy a udržiavanie, osobné náklady z dôvodu nižšieho prepočítaného počtu zamestnancov, neplánovaný odložený daňový záväzok, ktorý sa účtuje pri všetkých dočasných rozdieloch medzi daňovým základom aktív a pasív a ich účtovnou hodnotou pre účely finančného výkazníctva a nižšie úroky z úverov z dôvodu stabilizácie úrokov na nízkej úrovni a nižších úrokových sadzieb z titulu prefinancovania úveru za výhodnejších podmienok. Významným vplyv na náklady ŽSR  malo Uznesenie vlády č. 390/2013, na základe ktorého došlo koncom roka 2013 k podpisu bilaterálnej Zmluvy o kompenzácii finančných dopadov za rok 2010 pre nákladných železničných dopravcov vyplývajúcich zo zavedenia nových pravidiel regulácie úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre medzi Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a ŽSR.
Na strane výnosov ŽSR dosiahlo vyššie tržby z úhrady za prístup k ŽI v súvislosti s vyššími dopravnými výkonmi, vyššie finančné výnosy hlavne z dôvodu zúčtovania rozpustenia dotácií spätne za roky 2009 až 2012, vyššie výnosy z predaja ostatných služieb –  a to najmä v oblasti predaj trakčnej elektriny, telekomunikačných služieb, doplnkových služieb ŽI. 
Aký celkový objem financií ŽSR vlani použili na modernizáciu tratí, z toho zo zdrojov EÚ, štátneho rozpočtu a vlastých zdrojov?
ŽSR v roku 2013 použili na modernizáciu tratí celkovo 291 mil. € z toho:
   -   EÚ (kohézny fond): 137,7 mil.€
   -   spolufinancovanie ŠR ku KF: 24,4 mil.€
   -   dotácie zo ŠR: 39,4 mil.€
   -   vlastné zdroje: 89,5 mil.€
Koľko peňazí z EÚ ste v minulom roku využili celkovo, z toho koľko na iné a aké projekty okrem modernizácie tratí?
ŽSR v roku 2013 z peňazí EÚ využili celkovo 137,7 mil.€, všetko na modernizáciu tratí.
Stále platí, že ŽSR plánujú v tomto roku dosiahnuť zisk 4,5 mil. eur?  Celkové výnosy by mali predstavovať 465,4 mil. eur, z toho dotácia od štátu 272,5 mil. eur, príjmy od dopravcov za použitie železničnej infraštruktúry 68,5 mil. eur a iné príjmy 124,5 mil. eur. Celkové náklady majú dosiahnuť 460,9 mil. eur...
ŽSR na pravidelnej báze sledujú, vyhodnocujú a riadia čerpanie nákladov s cieľom dosiahnuť  plánované ekonomické ukazovatele. Zároveň vývoj VH pozitívne ovplyvňujú vyššie výnosy z úhrad za použitie ŽI. 
Ako hospodárili ŽSR v prvom kvartáli 2014 - výsledok, výnosy (dotácia, poplatky dopravcov), náklady? Medziročné porovnanie výsledku, výnosov a nákladov? 

UKAZOVATEĽ

1.-3.2013  skutočnosť

1.-3.2014  skutočnosť

ÚDAJE Z VÝKAZU KOMPLEXNÉHO VÝSLEDKU PODĽA IFRS        ( v tis. € )

Výnosy celkom

116 586

113 369

-   z toho tržby z predaja vlastných služieb

50 343

43 694

                      - v tom úhrada za prístup k ŽI

22 298

17 605

-   z toho úhrada fixnej časti EON ( dotácia )

65 000

62 500

-   z toho kompenzácia finančných dopadov v zmysle Uznesenia Vlády SR č.390/2013

0

5 824

Náklady celkom

106 667

109 416

Výsledok hospodárenia z prevádzkovej činnosti

10 849

4 175

Výsledok hospodárenia z finančnej činnosti

-891

-203

Výsledok hospodárenia za obdobie pred zdanením

9 958

3 972

Výsledok hospodárenia za obdobie po zdanení

9 919

3 953

Na hospodárenie ŽSR za obdobie 1. – 3. 2014 vplývali nižšie čerpanie nákladov na spotrebované nákupy a služby, úspora nákladov z titulu nižšieho počtu zamestnancov oproti plánu, nižšie finančné náklady z dôvodu stabilizovaných úrokových sadzieb so zníženia úverových záväzkov vyplatených úverov v 12/2013 a vyššie tržby z úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre z dôvodu vyšších dopravných výkonov v nákladnej doprave.
Objem prostriedkov použitých zo zdrojov EÚ celkovo v I. kvartáli 2014?
Objem použitých prostriedkov zo zdrojov EÚ celkovo v I.kvartáli 2014 bol 30,8 mil.€.
Použité peniaze na bežiacu modernizáciu tratí celkovo k 31. 3. 2014, z toho zo zdrojov EÚ, zo ŠR, dotáci zo ŠR, resp. z vlastných zdrojov?
- NMnV-Puchov, úsek Zlatovce - Tren. Teplá (3.etapa) - EÚ (kohézny fond): 48 mil.€, spolufinancovanie ŠR ku KF: 8,5 mil.€, Dotácie zo ŠR: 1,9 mil.€, Vlastné zdroje: 2,9 mil.€
- NMnV-Puchov, úsek Tren. Teplá - Ilava - Beluša (4.a5.etapa) - EÚ (kohézny fond): 170,3 mil.€, spolufinancovanie ŠR ku KF: 30 mil.€, Dotácie zo ŠR: 26,8 mil.€, Vlastné zdroje: 1,05 mil.€
- NMnV-Puchov, úsek Beluša - Púchov (6.etapa) - EU (kohézny fond): 16,6 mil.€, spolufinancovanie ŠR ku KF: 2,9 mil.€, Dotácie zo ŠR: 3,6 mil.€, Vlastné zdroje: 0,1 mil.€
- Puchov - Žilina, úsek Pov. Teplá - Žilina - Dotácie zo ŠR: 4,5 mil.€




Právne dokumenty