09.05.2014
Prosím Vás o vyjadrenie k otázkam:
Aký hospodársky výsledok dosiahli ŽSR v roku 2013 a čo malo na to hlavný vplyv? Dôvody rozdielu oproti roku 2012?
Za rok 2013 ŽSR vykázali zisk vo výške 45 194 tis. €. Vývoj výsledku hospodárenia odráža vo vysokej miere vplyv Uznesenia vlády č. 390/2013 aj voči plánu aj voči skutočnosti predchádzajúceho obdobia. Bez vplyvu uvedeného uznesenia by ŽSR dosiahli VH vo výške 11 691 tis. €.
Zároveň je možno hodnotiť tento ukazovateľ ako pozitívny. Jednotlivé položky nákladov a výnosov odrážajú ciele organizácie v oblasti udržania zamestnanosti, zvyšovania investícií z vlastných zdrojov a úverovej politiky s cieľom finančnej stabilizácie spoločnosti a plnenia ustanovení ZPŽI.
Aké boli vlani celkové výnosy ŽSR, z toho dotácia od ministerstva dopravy (podľa plánu 260 mil. eur) a príjmy z poplatkov dopravcov za používanie infraštruktúry? Medziročné porovnanie týchto údajov?
UKAZOVATEĽ (v tis. €) |
1. - 12. 2012 skutočnosť |
1. - 12. 2013 skutočnosť |
Výnosy celkom |
491 183 |
480 992 |
- z toho tržby z predaja vlastných služieb |
200 830 |
205 654 |
v tom úhrada za prístup ŽI |
89 033 |
92 414 |
- z toho úhrada fixnej časti EON (dotácia) |
270 000 |
260 000 |
Aké mali ŽSR vlani celkové náklady, z toho na prevádzku tratí a železničných staníc, resp. osobné náklady? Medziročné porovnanie?
UKAZOVATEĽ (v tis. €) |
1. - 12. 2012 skutočnosť |
1. - 12. 2013 skutočnosť |
Náklady celkom |
473 548 |
435 798 |
Celkové náklady ŽSR za rok 2013 boli vo výške 435 798 tis. € a za rok 2012 vo výške 473 548 tis. €. Z toho podľa protokolárneho vyhodnotenie Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry, náklady na prevádzku železničnej infraštruktúry boli vo výške 349 553 tis. € v roku 2013 a 357 410 tis. € v roku 2012.
Hodnotenie vývoja vo výnosoch a nákladoch v roku 2013?
Na hospodárenie ŽSR v roku 2013 mali najväčší vplyv na strane nákladov najmä nižšie náklady na prijaté služby, opravy a udržiavanie, osobné náklady z dôvodu nižšieho prepočítaného počtu zamestnancov, neplánovaný odložený daňový záväzok, ktorý sa účtuje pri všetkých dočasných rozdieloch medzi daňovým základom aktív a pasív a ich účtovnou hodnotou pre účely finančného výkazníctva a nižšie úroky z úverov z dôvodu stabilizácie úrokov na nízkej úrovni a nižších úrokových sadzieb z titulu prefinancovania úveru za výhodnejších podmienok. Významným vplyv na náklady ŽSR malo Uznesenie vlády č. 390/2013, na základe ktorého došlo koncom roka 2013 k podpisu bilaterálnej Zmluvy o kompenzácii finančných dopadov za rok 2010 pre nákladných železničných dopravcov vyplývajúcich zo zavedenia nových pravidiel regulácie úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre medzi Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a ŽSR.
Na strane výnosov ŽSR dosiahlo vyššie tržby z úhrady za prístup k ŽI v súvislosti s vyššími dopravnými výkonmi, vyššie finančné výnosy hlavne z dôvodu zúčtovania rozpustenia dotácií spätne za roky 2009 až 2012, vyššie výnosy z predaja ostatných služieb – a to najmä v oblasti predaj trakčnej elektriny, telekomunikačných služieb, doplnkových služieb ŽI.
Aký celkový objem financií ŽSR vlani použili na modernizáciu tratí, z toho zo zdrojov EÚ, štátneho rozpočtu a vlastých zdrojov?
ŽSR v roku 2013 použili na modernizáciu tratí celkovo 291 mil. € z toho:
- EÚ (kohézny fond): 137,7 mil.€
- spolufinancovanie ŠR ku KF: 24,4 mil.€
- dotácie zo ŠR: 39,4 mil.€
- vlastné zdroje: 89,5 mil.€
Koľko peňazí z EÚ ste v minulom roku využili celkovo, z toho koľko na iné a aké projekty okrem modernizácie tratí?
ŽSR v roku 2013 z peňazí EÚ využili celkovo 137,7 mil.€, všetko na modernizáciu tratí.
Stále platí, že ŽSR plánujú v tomto roku dosiahnuť zisk 4,5 mil. eur? Celkové výnosy by mali predstavovať 465,4 mil. eur, z toho dotácia od štátu 272,5 mil. eur, príjmy od dopravcov za použitie železničnej infraštruktúry 68,5 mil. eur a iné príjmy 124,5 mil. eur. Celkové náklady majú dosiahnuť 460,9 mil. eur...
ŽSR na pravidelnej báze sledujú, vyhodnocujú a riadia čerpanie nákladov s cieľom dosiahnuť plánované ekonomické ukazovatele. Zároveň vývoj VH pozitívne ovplyvňujú vyššie výnosy z úhrad za použitie ŽI.
Ako hospodárili ŽSR v prvom kvartáli 2014 - výsledok, výnosy (dotácia, poplatky dopravcov), náklady? Medziročné porovnanie výsledku, výnosov a nákladov?
UKAZOVATEĽ |
1.-3.2013 skutočnosť |
1.-3.2014 skutočnosť |
ÚDAJE Z VÝKAZU KOMPLEXNÉHO VÝSLEDKU PODĽA IFRS ( v tis. € ) |
||
Výnosy celkom |
116 586 |
113 369 |
- z toho tržby z predaja vlastných služieb |
50 343 |
43 694 |
- v tom úhrada za prístup k ŽI |
22 298 |
17 605 |
- z toho úhrada fixnej časti EON ( dotácia ) |
65 000 |
62 500 |
- z toho kompenzácia finančných dopadov v zmysle Uznesenia Vlády SR č.390/2013 |
0 |
5 824 |
Náklady celkom |
106 667 |
109 416 |
Výsledok hospodárenia z prevádzkovej činnosti |
10 849 |
4 175 |
Výsledok hospodárenia z finančnej činnosti |
-891 |
-203 |
Výsledok hospodárenia za obdobie pred zdanením |
9 958 |
3 972 |
Výsledok hospodárenia za obdobie po zdanení |
9 919 |
3 953 |
Na hospodárenie ŽSR za obdobie 1. – 3. 2014 vplývali nižšie čerpanie nákladov na spotrebované nákupy a služby, úspora nákladov z titulu nižšieho počtu zamestnancov oproti plánu, nižšie finančné náklady z dôvodu stabilizovaných úrokových sadzieb so zníženia úverových záväzkov vyplatených úverov v 12/2013 a vyššie tržby z úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre z dôvodu vyšších dopravných výkonov v nákladnej doprave.
Objem prostriedkov použitých zo zdrojov EÚ celkovo v I. kvartáli 2014?
Objem použitých prostriedkov zo zdrojov EÚ celkovo v I.kvartáli 2014 bol 30,8 mil.€.
Použité peniaze na bežiacu modernizáciu tratí celkovo k 31. 3. 2014, z toho zo zdrojov EÚ, zo ŠR, dotáci zo ŠR, resp. z vlastných zdrojov?
- NMnV-Puchov, úsek Zlatovce - Tren. Teplá (3.etapa) - EÚ (kohézny fond): 48 mil.€, spolufinancovanie ŠR ku KF: 8,5 mil.€, Dotácie zo ŠR: 1,9 mil.€, Vlastné zdroje: 2,9 mil.€
- NMnV-Puchov, úsek Tren. Teplá - Ilava - Beluša (4.a5.etapa) - EÚ (kohézny fond): 170,3 mil.€, spolufinancovanie ŠR ku KF: 30 mil.€, Dotácie zo ŠR: 26,8 mil.€, Vlastné zdroje: 1,05 mil.€
- NMnV-Puchov, úsek Beluša - Púchov (6.etapa) - EU (kohézny fond): 16,6 mil.€, spolufinancovanie ŠR ku KF: 2,9 mil.€, Dotácie zo ŠR: 3,6 mil.€, Vlastné zdroje: 0,1 mil.€
- Puchov - Žilina, úsek Pov. Teplá - Žilina - Dotácie zo ŠR: 4,5 mil.€