Železnice Slovenskej republiky


Elektrifikácia trate z Devínskej Novej Vsi po Marchegg


02.05.2014

Chcela by som vás poprosiť o pár odpovedí na otázky, ktoré sa týkajú elektrifikácie trate z Devínskej Novej Vsi po Marchegg. Podľa informácií uvedených vo vestníku verejného obstarávania už ZSR vysúťažila dodanie projektovej dokumentácie pre výber zhotoviteľa na tieto práce. Kedy plánujú ZSR vypísať súťaž na elektrifikáciu trate z Devínskej Novej Vsi po Marchegg?
ŽSR majú momentálne zabezpečenú projektovú dokumentáciu na stupni pre stavebné povolenie a pre realizačné projekty. Začiatok realizácie je však podmienený koordináciou prác s rakúskou stranou. Z hľadiska napojenia trate na trate OBB, je predpoklad, že nebudú mať pripravenosť na tento úsek  skôr ako v roku 2018.
ŽSR sa nemôžu seriózne a zodpovedne vyjadriť k otázke rozpočtového obdobia EÚ 2014 – 2020 až do doby, kedy nebude mať Slovenská republika dohodnutý a odsúhlasený zoznam stavieb zaradených do príslušného plánovacieho obdobia s Európskou komisiou. Z uvedeného vyplýva, že je predčasné uvádzať akýkoľvek termín na začiatok vypísania verejnej súťaže. 
Prečo je potrebné elektrifikovať túto trať? Aké sú dôovody?
Cieľom stavby je efektívnejšia prevádzka železničnej dopravy a zlepšenie podmienok pre tvorbu a ochranu životného prostredia. 
Čím sa táto trať vyznačuje? Aké sú jej špecifiká?
Železničná trať je vedená na násype s výškou cca 7,00 m nad okolitým terénom, ktorý tvorí údolná niva rieky Morava. Vlastná výstavba trolejového vedenia začína na zohorskom zhlaví stanice Devínska Nová Ves, vo vzdialenosti cca 360 m pred mimoúrovňovým križovaním vlečky do podniku Volkswagen so železničnou traťou Bratislava – Kúty. Navrhovaná trasa trolejových stožiarov je vedená po ľavej strane exitujúcej koľaje v smere od Devínskej Novej Vsi, pričom pravá strana ostáva voľná pre pripravované zdvojkoľajnenie trate v budúcnosti. Predmetný úsek žel. trate bude prevádzkovaný trakčnou sústavou 25 kV, 50 Hz s elektrickým delením na št. hranici. Rozsah zemných prác je minimálny a predstavuje prakticky len výkop pre základy stožiarov trolejového vedenia a pre uloženie káblov diaľkového ovládania. Vzhľadom na dĺžku elektrifikovaného úseku je potrebné realizovať celkom 52 základov  (jeden stožiar sa uchytí navŕtaním do podpery mosta), z toho je 39 ks  základov baranených, 5 ks základov vŕtaných na úrovni okolitého terénu, 4 základy malé a  4 ks základy veľké. Záujmové územie nezasahuje do žiadnej vodohospodársky chránenej oblasti.
Koľko by mala elektrifikácia trate podľa predpokladov stáť?
Podľa rozpočtu stavby uvedeného v dokumentácií je cena 3 768 234,47 €.
Z čoho sa bude financovať?
Ako odpoveď na otázku č.1. Pravdepodobne pôjde o Operačný program integrovanej infraštruktúry  2014-2020.
Kedy odhadujete, že by mala byt elektrifikácia dokončená?
Viď ako odpoveď na otázku č.1. Do 7 mesiacov od zahájenia výstavby. 




Právne dokumenty