03.07.2014
V utorok, 1. júla 2014 sa uskutočnilo za prítomnosti ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jána Počiatka, generálneho riaditeľa ŽSR Štefana Hlinku a generálneho riaditeľa STRABAG Česko a Slovensko Jaroslava Katzera slávnostné ukončenie stavby: „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – IV. a V. etapa (úsek Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša)“.
O stavbe:
Účelom stavby bolo modernizovať technickú infraštruktúru trate na predmetnom úseku, ktorý je súčasťou siete TEN-T a európskeho železničného koridoru č. V pre dosiahnutie parametrov v zmysle legislatívy Európskeho spoločenstva (napr. TSI), európskych noriem, legislatívy a noriem Slovenskej republiky a dohôd AGC a AGTC. Hlavnou úlohou je umožniť lepšiu prístupnosť k Transeurópskej dopravnej sieti a k dopravnej sieti susediacich štátov. Navrhovaná stavba po realizácii spĺňa požiadavky na zaistenie interoperability Európskeho železničného systému v zmysle zákona č. 164/1996 Z.z. o dráhach v znení neskorších predpisov.
Modernizácia spočívala v prestavbe železničnej dopravnej cesty za účelom jej vybavenosti a použiteľnosti zabudovaním moderných a progresívnych prvkov, a tým kvalitatívneho zlepšenia parametrov.
Úsek je rozdelený na dve etapy, pričom tieto etapy sú rozdelené na ucelené časti stavby (ďalej len „UČS“):
- IV. etapa, Trenčianska Teplá – Ilava obsahuje štyri UČS:
· UČS 33 ŽST Trenčianska Teplá,
· UČS 34 traťový úsek Trenčianska Teplá – Dubnica,
· UČS 35 ŽST Dubnica nad Váhom,
· UČS 36 traťový úsek Dubnica nad Váhom – Ilava,
- V. etapa, Ilava – Beluša obsahuje štyri UČS:
· UČS 37 ŽST Ilava,
· UČS 38 traťový úsek Ilava – Ladce,
· UČS 39 ŽST Ladce,
· UČS 40 traťový úsek Ladce – Beluša.
Stavba mala charakter modernizácie dopravnej cesty. Stavba bola v styku s pásmom hygienickej ochrany PHO-2 vodných zdrojov v úseku za Opatovou po žst Trenčianska Teplá a za žst. Dubnica nad Váhom po Prejtu.
Kapacitné údaje:
- rozchod koľaje 1 435 mm,
- celková dĺžka modernizovaného úseku trate vrátane zastávok, výhybne a železničných staníc po modernizácii 20,409 km,
- traťová rýchlosť v traťových úsekoch a hlavných staničných koľajach do 160 km/h pre vlaky s konvenčnými vozňami a pre jednotky s výkyvnými skriňami do 200 km/h,
- železničný spodok a zemné práce:
· celkové množstvá zemných prác – výkop 566 252 m3,
· uloženie sypanín nesúdržných a súdržných 792 093 m3,
· úprava pláne bez zhutnenia 114 944 m2, so zhutnením 392 813 m2,
· odstránenie 11 999 m2 krovín a 683 ks stromov,
· rozprestretie ornice na rovine a na svahu 34 961 m2,
· odstránenie ornice 132 466 m3,
- sanácia železničného spodku 20 409 km,
- odvodnenie železničného zvršku a spodku – priekopy z betónových priekopových prefabrikátov 6 732 km,
- výhybky pomerové:
· S 49 13 ks,
· UIC 60 60 ks,
- železničný zvršok:
· montáž koľajových polí UIC, rozdelenie podvalov UIC 26 816 m,
· montáž koľajových polí R 65 rozdelenie podvalov UIC 27 287 m,
· montáž koľajových polí S 49,
· rozdelenie podvalov UIC, resp.c“ 3 967 m,
· výmena koľajníc R65 18 263 m,
· výmena koľajníc S 49 16 152 m,
- práce s koľajovým lôžkom:
· koľajové lôžko so zhutnením a kameniva hrubého drveného 267 402 m3,
· odstránenie koľaj. lôžka po rozobratí koľaje, alebo výhybiek 109 723 m3,
· regenerácia koľajového lôžka na recyklačnej základni 109 723 m3,
- elektrická trakcia – striedavá sústava 25 kV 50 Hz v celom úseku modernizácie,
- rekonštrukcie osvetlenia v žel. staniciach a žel. zastávkach – počet stožiarov 105 ks a osvetľovacích veží 45 ks,
- zabezpečovacie zariadenia:
· traťové zabezpečovacie zariadenie – typu elektronické automatické hradlo (ďalej len „AH“) bez oddielového návestidla 4 ks pre dvojkoľajnú trať a 1 ks pre jednokoľajnú trať (Trenčianska Teplá – Nemšová),
· staničné zabezpečovacie zariadenie – 3. kategórie podľa TNŽ 34 2620, typ elektronické stavadlo 4 ks,
- počet zabezpečených výhybkových jednotiek 96 ks,
- počet elektricky ohrievaných výhybiek 77 ks,
- pokládka káblov:
· optorúrky HDPE 50 402 m,
· optický kábel DOK 43 937 m,
· 6 kV kábel 5 725 m,
· traťový kábel TK 11 755 m,
- preložky inžinierskych sieti elektrické vedenie 130 258 m, oznamovacie vedenia 27 746 m,
- mostné stavby:
· nové železničné mosty 4 ks,
· nové cestné mosty 6 ks,
· rekonštrukcia jestvujúcich železničných mostov 10 ks,
· lávka pre peších verejná 1 ks,
· podchody pre cestujúcich v ŽST 4 ks,
· priepusty – nové a úprava pôvodných 7 ks,
· podchody pre verejnosť 2 ks,
· mostné nosné konštrukcie 6 418 m3,
· mostné podpery 4 127 m3,
· zárubné a oporné múry 6 395 m2
- nové a upravené pozemné komunikácie:
· betón asfaltový II. – III. triedy 33 078 m2,
· osadenie cestných panelov 13 653 m2,
· zámková dlažba 20 266 m2,
- protihlukové steny v celkovej dĺžke 6 817 m s celkovou plochou 13 634 m2,
- výstavba nástupíšť jednostranných okrajových (aj s hranou pre električky) 400 m (+63,5 m),
- ostrovné atypické so 4 hranami (400 + 180 + 2x250 m),
- nové jednostranné okrajové a ostrovné jednostranné (atypické) (250 + 400 m),
- nové jednostranné okrajové, asymetrické (3x250 + 400 m),
- nové jednostranné okrajové v oblúku 2x250 m,
- pozemné objekty – budovy:
· obostavaný priestor v adaptovaných budovách 10 017 m3,
· zastavaná plocha u adaptovaných budov 2 014 m2,
· obostavaný priestor v novostavbách 314 m3,
· zastavaná plocha v novostavbách 61 m2,
- celková likvidácia odpadov.
Realizácia diela (stavebných prác) bola uskutočnená podľa projektovej dokumentácie (ďalej len „PD“) pre realizáciu stavby „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – IV. a V. etapa (úsek Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša)“ spracovanej projektovou organizáciou Reming Consult, a.s., Bratislava a PD pre realizáciu stavby zabezpečovacej a oznamovacej techniky a ostatných technologických zariadení spracovanej uchádzačom.
Miesto uskutočnenia stavebných prác bol úsek trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov. Stavba sa nachádza v Trenčianskom kraji.
Železničná trať prechádza katastrálnym územím:
- Trenčianská Teplá, okres Trenčín,
- Dubnica nad Váhom, okres Ilava,
- Prejta, okres Ilava,
- Klubušice, okres Ilava,
- Ilava, okres Ilava,
- Košeca, okres Ilava,
- Ladce, okres Ilava,
- Hloža - Podhorie, okres Púchov.
Niečo o verejnej súťaži:
Ponuky predložili traja uchádzači.
Uchádzač č.1 – Združenie „ŽSR – BELUŠA“
· STRABAG s.r.o., Bratislava, Slovenská republika – hlavný účastník združenia,
· Viamont DSP a.s., Ústi nad Labem, Česká republika,
· Porr (Slovensko) a.s., Bratislava, Slovenská republika,
· BÖGL a KRÝSL, k.s., Praha , Česká republika,
· ALPINE SLOVAKIA, spol. s r.o., Bratislava, Slovenská republika.
Uchádzač č.2 – Združenie „Združenie Trenčianska Teplá – Beluša“
· EUROVIA CS, a.s., Praha 1, Česká republika – vedúci účastník združenia,
· GJW Praha spol. s r.o., Praha 9, Česká republika.
Uchádzač č.3 – Združenie „Beluša“
· Doprastav, a.s., Bratislava, Slovenská republika – vedúci člen združenia,
· Skanska BS a.s., Prievidza, Slovenská republika,
· OHL ŽS, a.s., Brno – střed, Česká republika,
· Váhostav – SK, a.s., Žilina 1, Slovenská republika.
Zmluva o dielo č. 2009/FC/01/006 zo dňa 12.11.2009 ako výsledok verejnej súťaže uzatvorená so „Združením ŽSR – BELUŠA“, celková vyfakturovaná suma za stavbu predstavuje 250 672 210,35 € (bez DPH)
Ide o Operačný program Doprava 2007 – 2013, Prioritná os č. 1 – Železničná infraštruktúra.
Stavba bola zahájená 25.11.2009. Realizácia trvala 54 mesiacov. Ukončenie stavebných prác 23.5.2014.
Zhotoviteľ odovzdal a Odberateľ prevzal 128 prevádzkových súborov a 385 stavebných objektov.