17.12.2014
Chcel by som Vás poprosiť o stanovisko ŽSR do reportáže o problémoch zdravotne postihnutých osôb, ktoré majú pri cestovaní vlakom. Poslucháč, ktorý sa nám ozval je VŠ študent na vozíčku a poukazuje na problematické nastupovanie do vlakov.
Aké % staníc, resp. nástupíšť je prispôsobených tak, aby sa dalo nastupovať na hrane – bez schodov?
Aké opatrenia robíte v spolupráci so štátom a ZSSK preto, aby bolo viac vlakov a staníc bezbariérových, resp. aby sa dalo nastupovať na hrane, bez schodov?
Akú odpoveď by ste dali poslucháčovi na jeho otázku – či by peniaze určené na zabezpečenie bezplatného cestovania pre študentov a dôchodcov (cca 13 mil. eur ročne) nebolo vhodnejšie investovať do úpravy infraštruktúry – do nákupu bezbariérových vlakov, resp. do úpravy výšky nástupíšť aby boli v jednej výške s úrovňou podlahy vlaku. Čo by pomohlo nielen zdravotne postihnutým, ale aj starším ľuďom, mamičkám s kočíkmi, cyklistom...
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) momentálne nedisponujú požadovaným údajom o percentuálnom počte železničných staníc s prispôsobenými nástupišťami. V budúcnosti sa budeme snažiť nastaviť informačný systém tak, aby sme tento údaj evidovali.
ŽSR si plne uvedomujú, že súčasný stav a úroveň niektorých železničných staníc nespĺňa kritériá modernej stanice tretieho tisícročia. Dôvodov je niekoľko – predovšetkým je to vek staníc, ktorý v prevažnej miere dosahuje 50 až 80 rokov, máme aj stanice viac ako storočné. Navyše, samotné budovy železničných staníc nie je možné rekonštruovať s využitím eurofondov.
Pre ŽSR je v súčasnosti riešenie pohybu ľudí odkázaných na invalidný vozík (bezbariérovosť) v priestoroch vyhradených pre cestujúcu verejnosť jednou z dôležitých podmienok pri modernizácii a rekonštrukcii železničných staníc a nástupíšť.
V rámci modernizácie železničných tratí (projekty spolufinancované EÚ – koridorové stavby) sú už všetky nástupištia budované so zabezpečeným bezbariérovým prístupom pre imobilných občanov. Bezbariérový prístup je zabezpečený budovaním výťahov, rámp, resp. montážou plošín na schodiskových ramenách.
Informácie k ŽST Bratislava hlavná stanica:
Čo sa týka prístupu cestujúcich so zníženou pohybovou schopnosťou, resp. s detským kočíkom na nástupištia v ŽST Bratislava hlavná stanica, je situácia z nášho pohľadu nevyhovujúca a nezodpovedá potrebám a úrovni cestovania tretieho tisícročia.
Železničná stanica Bratislava hlavná stanica bola postavená ešte v 19. storočí, takže z tohto pohľadu je pochopiteľné, že tam neboli zohľadnené nároky na prepravu zdravotne postihnutých osôb či matiek s kočíkmi. Aktuálna situácia je taká, že cestujúci (hendikepovaní, či matky s kočíkmi) nemajú možnosť presunúť sa samostatne na iné nástupište ako č. 1 a č. 6. V týchto prípadoch sú odkázaní na pomoc a asistenciu zamestnancov železničnej stanice. Stanica má služobné výťahy, ktorými sa v prípade potreby dá dostať na nástupištia 2 - 4. Výťahy však nie sú samoobslužné, ale je potrebné obsluhovať ich zamestnancami ŽST (výpravcami). Na nástupište č. 5 je však možné použiť len úrovňový prechod. ŽSR sa snažia v každom ohľade vychádzať cestujúcej verejnosti v ústrety.
Vedenie železnične stanice v spolupráci s nadriadenými zložkami a správcom budov viackrát prehodnocovalo problém bezbariérového prístupu. Vzhľadom na úzke schodištia z nástupíšť, nie je v súčasnosti možné vybudovanie stavebnej úpravy na týchto schodištiach. Priestor, ktorý je už v súčasnosti dosť úzky, by sa týmto ešte viac zúžil - cca o 1 m, čo by so sebou prinášalo väčší problém, ako je vynesenie, resp. znesenie batožiny "v ruke". Najmä s ohľadom na plynulosť a frekvenciu prúdov cestujúcich a ich bezpečnosť.
***
Zabezpečenie prístupu cestujúcich je riešené v prvom rade prostredníctvom kontaktného centra Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. V podobných prípadoch sa cestujúci riadi inštrukciami v zmysle Prepravného poriadku vlakov osobnej dopravy pre príslušný GVD (strana 56 – Preprava zdravotne postihnutých osôb a osôb so zníženou pohyblivosťou), resp. Prepravným poriadkom ZSSK (strana 16, článok A.6), kde je uvedené za akých podmienok bude zabezpečená preprava. Tieto ustanovenia sa týkajú prepravy imobilných cestujúcich. Najdôležitejšie z uvedeného je, že občan, ktorý je telesne postihnutý má povinnosť u dopravcu si túto dopravu objednať minimálne 48 hodín pred plánovanou prepravou, a musí byť zabezpečené sprevádzanie cestujúceho aspoň jedným jeho sprievodcom. Prijatie objednávky neznamená súhlas na prepravu. Ak preprava nebola vopred odsúhlasená, môže byť zo strany dopravcu odmietnutá. V prípade, ak sú o požiadavke na prepravu týchto cestujúcich ŽSR včas informované, pristavujeme napríklad v bratislavskej hlavnej stanici vlaky, v ktorých majú cestovať a ak to dopravná situácia umožňuje, na 1. nástupište.
Samozrejme, aj v prípade neohlásenej dopravy sú pracovníci ŽSR pripravení vyjsť cestujúcim v ústrety a pomôcť. Ak sa jedná o neohlásenú prepravu, je dôležité, aby sa cestujúci na stanicu dostavil tak včas (minimálne 30 minút pred odchodom vlaku), aby mohol informovať zamestnanca železnice (pokladníčku, výpravcu a pod.) o skutočnosti, ktorým vlakom chce cestovať a zistiť si nástupište, na ktoré bude jeho vlak pristavený. Ak bude pristavený na nástupište, ku ktorému nie je možné sa samostatne dostať, zamestnanec stanice (výpravca) zabezpečí presun na požadované nástupište (výťahom, resp. sprevádzaním cez úrovňový prechod).
Časová rezerva je v tomto prípade dôležitá z toho dôvodu, že výpravca nemusí byť cestujúcemu okamžite k dispozícii (pracovné povinnosti, ktoré nie je možné prerušiť, alebo odložiť - vyrozumievanie a výprava vlakov a pod.).
Zamestnanci ŽSR v železničných staniciach venujú pozornosť takýmto prepravám. Vždy urobia, čo je v ich silách, alebo poradia. Zamestnanec stanice však musí mať informácie o preprave cestujúceho s obmedzenou schopnosťou pohybu, resp. cestujúceho s detským kočíkom dostatočne včas, aby si vedel zariadiť rozvrh pracovných povinností (hlavne pri neohlásenom nástupe).
V rámci spoločnej dopravnej politiky, ktorú určuje Európsky parlament a Rada európskej únie so zreteľom na Zmluvu o založení Európskeho spoločenstva bolo vypracované Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1371/2007 z 23. októbra 2007 o právach a povinnostiach cestujúcich v železničnej preprave.
Aj na základe vyššie uvedených skutočností, pre zvýšenie kvality cestovania a zlepšenie pohybu osôb s telesným postihnutím, Železnice Slovenskej republiky v roku 2014 začali s postupným umiestňovaním 45 kusov mobilných zdvíhacích plošín vo vybraných 39 železničných staniciach v rámci Slovenska. Tieto budú slúžiť pre imobilných občanov na nástup/výstup do/z vlaku. Doteraz tento úkon mohli uskutočniť len pomocou sklápacích a hydraulických plošín umiestnených vo vozňoch osobných dopravcov. ŽSR uzavreli zmluvu na nákup 45 zdvíhacích plošín v celkovej sume 250 tisíc € bez DPH. Z jestvujúcich železničných staníc v SR, ani jedna nebola dovtedy vybavená zdvíhacou plošinou ani iným zdvíhacím zariadením pre osoby s obmedzenou mobilitou.
V prvej fáze bolo dodaných 21 plošín do 17 staníc (21 plošín bolo odovzdávaných v dňoch 25.10.2013, 30.10.2013, 31.10.2013, 04.11.2013, 05.11.2013):
Bratislava hlavná stanica, Košice, Žilina, Trnava, Piešťany, Poprad - Tatry, Devínska Nová Ves, Bratislava Nové Mesto, Bratislava Petržalka, Humenné, Nové Mesto nad Váhom, Banská Bystrica, Prievidza, Vrútky, Galanta, Podhájska, Levice.
Zvyšných 24 plošín bude odovzdávaných priebežne do 31.08.2015, po ukončení potrebných stavebných úprav v príslušných staniciach. Dodanie plošín má byť zrealizované v 6.-tich etapách v týchto železničných staniciach:
Kúty, Bratislava hl. st., Nové Zámky, Štúrovo, Šurany, Leopoldov, Nitra, Trenčín, Trenčianska Teplá, Považská Bystrica, Púchov, Čadca, Kraľovany, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Zvolen, Lučenec, Turčianske Teplice, Štrba, Kysak, Prešov, Michalovce a Čierna nad Tisou.
Projekt spolufinancovala EÚ cez Operačný program Doprava. Mobilná plošina má hmotnosť 190 kg a na jej presun je potrebná ľudská sila. Jej nosnosť dosahuje 300 kg a sklápa sa z dvoch strán. Jednou sa imobilný cestujúci do nej dostane a druhou stranou po vyzdvihnutí nastúpi do vozňa. Energiu na zdvih plošiny dodávajú akumulátory.
Prepravu imobilných cestujúcich zabezpečujú aj dopravcovia, a to radením špeciálnych vozňov s plošinou respektíve zariadením na naloženie a vyloženie imobilného cestujúceho zo súpravy vlakov. Podľa prepravného poriadku imobilný cestujúci si musí objednať prepravu u osobného dopravcu – Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) najneskôr 48 hodín pred jej uskutočnením. Táto lehota umožňuje rozhodnúť, či sa bude imobilný cestujúci prepravovať prostredníctvom staničných plošín alebo bude do vlaku aj mimoriadne zaradený špeciálny vozeň.
Naloženie a vyloženie cestujúceho (na nástupišti) sa prioritne vykonáva pomocou zdvíhacej plošiny vo vozni. Ak dopravca zistí, že nebude môcť zabezpečiť takýto vozeň, požiada ŽSR o použitie mobilnej plošiny v konkrétnej železničnej stanici. ŽSR následne zabezpečia sprevádzkovanie plošiny (príchod/odchod vlaku na/z určené nástupište, včasné vyrozumenie zamestnanca obsluhujúceho zdvíhaciu plošinu a pod.), ktoré zaručí bezpečné naloženie alebo vyloženie cestujúceho a nespôsobia neprípustné meškanie vlaku.
ŽSR zabezpečuje zaškolenie vybraných zamestnancov na obsluhu mobilných zdvíhacích plošín.
Okrem tohto Železnice Slovenskej republiky naďalej pokračujú v projekte zavádzania štandardov na železničných staniciach, v revitalizácii vybraných železničných staníc, ako aj v ďalších projektoch – napr. euro kľúč:
ŽSR od roku 2014 realizujú projekt zavádzania štandardov vo vybraných železničných staniciach, ktorý vychádza zo Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2014 – 2016. Cieľom zavádzania 17-tich štandardov vo vybraných 57 železničných staniciach je zvýšenie kvality infraštruktúry pre cestujúcu verejnosť, ako aj správy a údržby železničnej infraštruktúry, zvýšenie kultúry a podmienok cestovania a priblíženie sa úrovni železničných staníc moderným staniciam tretieho tisícročia. Implementácia štandardov si bude vyžadovať v niektorých prípadoch komplexnú rekonštrukciu železničných staníc, ale počíta aj s modernizáciou (koridorové trate) a revitalizáciou (počiny cudzích investorov) niektorých staníc. V takýchto prípadoch vzhľadom na časovú náročnosť takýchto investičných akcií sa predpokladá posun ich zavedenia.
Na základe rokovaní s Asociáciou na ochranu práv pacientov SR sa ŽSR budú podieľať na projekte eurokľúča - univerzálneho kľúča, ktorý budú môcť využívať imobilní a ťažko telesne postihnutí cestujúci pri odomykaní WC pre imobilných na železničných staniciach. Tento im bude rozdaný z Asociácie a nebudú musieť kontaktovať pracovníkov ŽSR, aby im WC otvorili. Uvedený projekt sa v podmienkach ŽSR dá uplatniť na vybraných železničných staniciach, kde sú už vybudované WC pre imobilných cestujúcich. Aktuálne ŽSR majú 41 takýchto železničných staníc (všetky dôležité uzly napr: Košice, Humenné, Poprad –Tatry, Štrbské Pleso, v Bratislave päť železničných staníc, Nitra, Prievidza, Trnava, Leopoldov, Piešťany, Banská Bystrica, Zvolen, Nové Zámky, Pezinok atd.), tri ďalšie (Čierna nad Tisou, Prešov a Kysak) plánujú ŽSR pre potreby imobilných upraviť. ŽSR sú pripravené pilotne na 20 železničných staniciach z uvedených 41 v krátkom čase nainštalovať eurokľúč po dodaní sád zo strany Asociácie, pri ďalších sú z prevádzkových dôvodov potrebné drobné úpravy. Projekt eurokľúča zjednoduší a zrýchli prístup imobilných cestujúcich na WC, zjednoduší aj prácu pracovníkov ŽSR a obluhu WC.
Železnice Slovenskej republiky nemajú kompetenciu rozhodovať o bezplatnej doprave vybraných cestujúcich, s touto otázkou sa, prosím, obráťte na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.