Železnice Slovenskej republiky


Obec Orovnica - pískanie vlakov pred priecestím


17.04.2014

Mám na ŽSR nasledovnú otázku. Začnem popisom situácie. Obývanou časťou obce, kde je spolu 15 domov so záhradami, prechádza železničná trať, ktorej súčasťou je železničné priecestie slúžiace výhradne poľnohospodárskym strojom obrábajúcim priľahlé polia zabezpečené závorami so zámkom. Spomínaná železničná trať aj s priecestím sa nachádza cca 50 - 100 m od priľahlých domov, prechádza tesne poza záhrady týchto domov. Spomínaný úsek s priecestím sa nachádza v rovinatom úseku, v zákrute a denne ním prejde 33 osobných vlakov a niekoľko nákladných. Moja otázka znie: Je naozaj nutné, v čase, keď sú závory priecestia odomknuté a otvorené, aby umožnili prístup poľnohospodárskym strojom na polia, aby každý vlak prechádzajúci týmto obývaným územím v spomínanom úseku niekoľkokrát za sebou zatrúbil? Bez ohľadu na to, že prechádza obývanou časťou obce a bez ohľadu na to, aká časť dňa či noci práve je? Sú rušňovodiči, ktorí pochopili, že v danom úseku žijú ľudia a potrebujú aj spať a zatrúbia raz a krátko, ale iní zas trúbia po celý čas kedy prechádzajú daným úsekom (častokrát 5 a viackrát) počas dňa i v noci. Rozumiem, že vlak prechádzajúci týmto územím má povinnosť upozorniť, že tadiaľto prechádza, keď sú otvorené závory priecestia a na priecestí by sa mohli nachádzať osoby či poľnohospodárske stroje. Nemám však vedomosť o tom, aká poľnohospodárska činnosť by sa mohla vykonávať napr. v čase od 22:00 hod. do 6:00 hod., kedy je nočný kľud. Chcela by som vedieť, aké právne predpisy upravujú uvedenú problematiku (dĺžka otvorenia priecestia, povinnosť vlakov trúbiť počas prechodu takýmto územím, prípadne dodržiavaním nočného kľudu).
Pravdepodobne sa jedná o priecestie v km 21,645 trate Kozárovce – Hronská Dúbrava na účelovej ceste do poľa. V r. 2012 bola na priecestí na základe súhlasu jeho užívateľa osadená uzamykateľná zábrana s tým, že zábrany budú odstránené v čase prác na poli (tzv. „sezónne priecestie“). Aktuálne boli zábrany odstránené dva týždne do 9.4.2014. Počas odstránenia zábran je priecestie prevádzkované ako nezabezpečené priecestie, pričom z obidvoch strán je pre vlaky zavedené obmedzenie traťovej rýchlosti na 10 km/h. 
Doba prevádzkovania nezabezpečeného priecestia a obmedzenia rýchlosti je uvádzaná v DPS podľa aktuálnej požiadavky užívateľa (zakaždým môže byť iná). Pred odstránením zábran musí byť označené obmedzenie rýchlosti a osadené výstražné kolíky (pískače) a až potom obdrží správca pozemnej komunikácie  kľúče od zábrany. A naopak, odstrániť obmedzenie rýchlosti a výstražné kolíky sa môže až po opätovnom osadení a uzamknutí zábrany a vrátení kľúča od zábrany na stanicu. 
Opakovanie tohto procesu podľa návrhu sťažovateľky každý deň by bolo neefektívne. Výstražný kolík s časovo obmedzenou platnosťou použiť nemožno, pretože priecestie je verejná časť dráhy a nikto na nezabezpečenom priecestí nezaručí, že cez neho v noci neprejde žiadne vozidlo - preto musí každý rušňovodič dávať výstrahu pri každom prechode priecestím (aj v noci). Zachovávať „nočný kľud“ na železnici by znamenalo v noci dopravu na dráhe  vylúčiť.
Príčina, že obyvateľom začalo vadiť dávanie zvukového znamenia pred týmto priecestím môže byť:
Do roku 2012 zvukové znamenia dávali všetky vlaky 24 hodín denne 365 dní v roku. Teraz ich dávajú len pri sezónnom odstránení zábran a obyvateľom to vadí, asi si zvykli na ticho. Po odstránení zábran chodia vlaky cez priecestie rýchlosťou 10 km/h, a teda kým prejde hnacie vozidlo cez priecestie, dáva zvukové znamenie o niečo  dlhšie. Prevádzkovanie tohto priecestia je v súlade s platnými právnymi a technickými normami.
ŽSR však nemajú námietky proti tomu, aby obec zabezpečila náhradnú komunikáciu a priecestie sa zrušilo, a tým by bolo odstránené aj pískanie vlakov.




Právne dokumenty