09.04.2014
Mám na Vašu spoločnosť otázku ohľadom trate 134 Komárno – Kolárovo. Na rádiu REGINA sa nedávno vyjadril primátor obce Kolárovo, že v ich obci je holandský výrobca (káblové zvitky), ktorý má záujem o uvedenie trate do prevádzkyschopného stavu ako aj veľký mlyn, ktorý má záujem vyvážať svoje produkty a zásoby po železnici. Chcem sa opýtať, či je ŽSR v tejto veci pripravené konať a trať vyčistiť od vyrastajúcej vegetácie a opraviť nezjazdné úseky. A tiež by som Vás chcel požiadať o informáciu, či ste boli zo strany týchto subjektov ako aj samotnej obce kontaktovaní.
Na regionálnej železničnej trati Komárno – Kolárovo bola dňa 2. 2. 2003 zastavená osobná doprava Po zastavení osobnej dopravy bola trať Komárno – Kolárovo využívaná pre nákladnú dopravu a to 1 párom manipulačných vlakov dopravcu ZSSK CARGO. K úplnému zastaveniu prevádzky došlo dňa 22. 12. 2006 z dôvodu nevyhovujúceho technického stavu trate. Nakoľko doprava na tejto trati bola zrušená, v následných rokoch sa do opráv, resp. rekonštrukcie neinvestovali žiadne finančné prostriedky.
Do súčasného obdobia neboli zo strany samosprávneho kraja, resp. podnikateľských subiektov vznesené žiadne požiadavky na opätovné sprevádzkovanie trate.
V celom úseku trate – 25,8 km sú použité drevené podvaly. Vzhľadom na ich vek ( cca 40-45 rokov) je ich súčasný technický stav nevyhovujúci. Pre opätovné sprevádzkovanie by bolo potrebné vykonať rekonštrukciu trate v podstate celého úseku, vrátane opravy mostov, odvodňovacích priekop a min. opravu železničnej budovy v Kolárove. Náklady na sprevádzkovanie trate by boli neporovnateľne vyššie ako tržby za účtovanie poplatkov za užívanie dopravnej cesty.
Z uvedeného teda dedukujem, že doprava nebola zastavená pre nedostatok záťaže, ale pre zlý stav trate, ktorý bol zavinený tým že si ŽSR prestalo udržiavať danú trať v prevádzkyschopnom stave. Neuvažuje preto ŽSR ani s odstupom času túto trať uviesť do prevádzkyschopného stavu, navyše s tým, že by ŽSR malo vyšší príjem za poskytnutie ŽDC ako za 1 pár Mn vlakov ZSSK Cargo, nakoľko v Kolárove je najväčší mlyn v strednej Európe, čo by znamenalo 20-30 vozňové ucelené nákladné vlaky (NEx alebo Pn, 1600 až 2400t) a k tomu cca 10-15 vozňové zásielky z továrne na veľkopanelové bloky (podľa slov primátora Kolárova sa jedná o holandský podnik) + nakládka poľnohospodárskych produktov. Je mi plne jasné, že návratnosť investície do trate by nebola do 7 rokov. Avšak ak na trati bol odjakživa nízky nápravový tlak a nízka traťová rýchlosť aj z toho vyplýva, že ŽSR do tejto trate nikdy neinvestovalo aby boli vymenené staré drevené podvaly a zvýšená traťová rýchlosť, tým pádom aj jej konkurencieschopnosť a trvácnosť. Ale chcem sa opýtať, aký model realizácie by bolo ochotné ŽSR vykonať, príp. s akou spoluúčasťou kraja a podnikateľských subjektov? Vedeli by ste mi poskytnúť približné čísla, že koľko by stál 1km rekonštrukcie trate, oprava 100m mostovej konštrukcie a odvodňovacích priekop + rekonštrukcia budovy žel. stanice v Kolárove, čo by ale bolo možné vykonať formou VPP, čím by sa podstatne znížili náklady, ak by ŽSR bolo naklonené k využitiu uvedeného modelu zaobstarania pracovnej sily.
ŽSR je samozrejme otvorené takejto iniciatíve. Treba si však uvedomiť, že sa tu bavíme o peniazoch daňového poplatníka, ktorý by v konečnom dôsledku zaplatil rekonštrukciu železničnej trate. Aby bolo jasné prečo je trať v stave v akom je, dovolíme si poopraviť Vašu dedukciu, ktorá je nesprávna. Doprava na železničnej trati bola zastavená z dôvodu nezáujmu dopravcov, nie kvôli technickému stavu. Pokiaľ by sme mali objednávku na vykonávanie dopravy na dráhe, tak by k pozastaveniu dopravy nikdy nedošlo. Bohužiaľ tento stav (nezáujem dopravcov) je v súčasnej dobe nezmenený.
Pre jednoduchosť Vám zasielame teoretickú cenu za použitie infraštruktúry pre nákladný vlak na danej trati, podľa Vami zadaných parametrov. To znamená 5 x týždenne 2 páry vlakov. V jednom smere naložený, v druhom prázdny.
Jeden ložený vlak: 2000t:
Komárno - Kolárovo 4. kategória trate = 25,811 km.
Spoplatnené zastavenie v dopravných bodoch - nákladné: Body kategórie B: 1; Body kategórie D: 1;
Celková úhrada za prístup k železničnej infraštruktúre v rozsahu minimálneho prístupového balíka a traťového prístupu k servisným zariadeniam: bez DPH: 98,40 EUR; s DPH: 118,08 EUR.
Priemerná úhrada za prístup k železničnej infraštruktúre v rozsahu minimálneho prístupového balíka a traťového prístupu k servisným zariadeniam vztiahnutá na 1 vlakový kilometer: bez DPH: 3,81 EUR/vlkm; s DPH: 4,57 EUR/vlkm
Jeden prázdny vlak: 700t:
Kolárovo - Komárno - 4. kategória trate = 25,811 km.
Spoplatnené zastavenie v dopravných bodoch - nákladné: Body kategórie B: 1; ; Body kategórie D: 1;
Celková úhrada za prístup k železničnej infraštruktúre v rozsahu minimálneho prístupového balíka a traťového prístupu k servisným zariadeniam: bez DPH: 62,70 EUR; s DPH: 75,23 EUR.
Priemerná úhrada za prístup k železničnej infraštruktúre v rozsahu minimálneho prístupového balíka a traťového prístupu k servisným zariadeniam vztiahnutá na 1 vlakový kilometer: bez DPH: 2,43 EUR/vlkm; s DPH: 2,91 EUR/vlkm
Výpočet bol vykonaný v súlade s Výnosom ÚRŽD č.3/2010 a jeho zmeny č.7/2012, ktoré určujú spôsob úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre. ( PDF )
Pokiaľ máte vážny záujem o obnovenie dopravy na trati Komárno – Kolárovo, ŽSR Vašu iniciatívu víta, ale zároveň potrebuje záruky o tom, že vynaložené prostriedky budú náležite využité.
Približné náklady na základnú rekonštrukciu trate pre nákladnú dopravu odhadujeme cca 800000 EUR na jeden bežný kilometer. Na celú železničnú trať je to cca 20 mil EUR. Samozrejme predpokladáme, že vlaky pôjdu ďalej ako do Komárna a poplatok za ŽI bude väčší.
Pre obnovu trate je teda nutné deklarovať zmluvou Váš záujem. Predpokladám, že nie ste certifikovaný dopravca.
Ostáva teda jediná možnosť ako sa zaviazať k preprave Vami deklarovaných vlakov. Zákon o dráhach 513/2009 Z.Z., §43 pozná inštitút tzv. Rámcovej dohody.
Citujeme:
„§ 43 Rámcové dohody
(1) Rámcová dohoda na účely tohto zákona je dohoda medzi manažérom infraštruktúry a žiadateľom o právach a povinnostiach týkajúcich sa prideľovanej kapacity infraštruktúry a o úhradách a cenách na iné obdobie, než je obdobie platnosti jedného cestovného poriadku. Rámcová dohoda upresňuje charakteristiky kapacity infraštruktúry požadovanej žiadateľom a ponúkanej žiadateľovi, vrátane frekvencie vlakov, objemu a kvality vlakových trás; môže obsahovať zmluvné pokuty pre prípad neplnenia alebo jednostrannej zmeny rámcovej dohody alebo predčasného skončenia jej platnosti odstúpením alebo vypovedaním.
(2) Rámcová dohoda by mala v rámci možností železničnej siete vyhovovať oprávneným obchodným potrebám žiadateľa, najmä ak ide o železničný podnik prevádzkujúci železničnú dopravu na základe zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme alebo medzinárodnú železničnú dopravu, a zároveň umožňovať vykonávať priebežne zmeny alebo obmedzenia zmluvných podmienok z dôvodu lepšieho využitia kapacity infraštruktúry. Rámcová dohoda však nesmie vylučovať z používania železničnej infraštruktúry iných žiadateľov.
(3) Rámcová dohoda sa uzatvára spravidla na päť rokov s možnosťou predĺženia jej platnosti na rovnaké obdobie, na aké bola uzatvorená. Manažér infraštruktúry môže na návrh žiadateľa uzatvoriť rámcovú dohodu na dlhšie alebo kratšie obdobie. Uzatvorenie rámcovej dohody na dlhšie obdobie, než je päť rokov, však musí byť odôvodnené existenciou obchodných zmlúv, vynaložených osobitných investícií alebo predpokladaných rizík.
(4) Rámcovú dohodu na dopravné služby, ktoré využívajú špecializovanú infraštruktúru, možno uzatvoriť až na 15 rokov. Podmienkami na uzatvorenie takejto rámcovej dohody sú, že špecializovaná infraštruktúra si vyžiadala značné a dlhodobé investície a že na takúto investíciu sú uzatvorené zmluvy vrátane viacročných plánov amortizácie.
(5) Ak ide o rámcovú dohodu podľa odseku 4, žiadateľ môže vyžadovať presné vymedzenie charakteristík kapacity špecializovanej infraštruktúry (§ 47) vrátane frekvencie vlakov, objemu a kvality vlakových trás, ktoré sa mu majú poskytnúť na obdobie trvania platnosti rámcovej dohody. Manažér infraštruktúry môže počas platnosti rámcovej dohody znížiť vyhradenú kapacitu, ktorá sa najmenej jeden mesiac využívala menej, než je limit využívania vlakovej trasy stanovený v podmienkach používania železničnej siete podľa § 37.
(6) Všeobecné ustanovenia každej rámcovej dohody bez ustanovení obsahujúcich obchodné tajomstvo musia byť prístupné iným žiadateľom.“
V tejto zmluve sa zaviažete prepraviť vlaky niektorým s certifikovaných dopravcov. Vzor Rámcovej dohody nájdete TU.
Samozrejme táto dohoda sa kreuje podľa momentálnych požiadaviek objednávateľa.
Určite chápete, že takéto opatrenia zo strany ŽSR sú nutné. Hospodárime totižto s verejnými prostriedkami a sme zodpovední za ich efektívne využitie. Veríme, že spoločným úsilím sa nám podarí oživiť železničnú trať Komárno – Kolárovo.