14.07.2014
Budova železničnej stanice v Ružomberku je v chátrajúcom stave a robí mestu hanbu. Mnoho čitateľov našich novín, obyvateľov a návštevníkov mesta nás na tento problém neustále upozorňuje a pripomína fakt, že Ružomberok ako centrum turizmu navštívia denne stovky turistov, cez žel. stanicu prechádzajú tisícky cestujúcich, ktorí tento stav objektu vnímajú. Pre mnohých z nich je to prvý, a možno jediný kontakt s Ružomberkom, a preto nám na „reklame“ na naše mesto veľmi záleží. Prosíme vás, aby ste s ohľadom na uvedené reagovali aj na našu otázku.
Komunikovali sme s prednostom žel. stanice v Ružomberku, a ten nám okrem iného na margo opravenia (nielen tejto) budovy povedal: „suma potrebná na nevyhnutné opravy stanice Ružomberok a to v celkovej výške cca 350.000 €. Nakoľko ŽSR nemajú na tieto opravy finančné prostriedky, ŽSR požiadali MDVaRR o pridelenie finančných prostriedkov. V prípade ich pridelenia a zabezpečenia výberového konania je možné opravu budovy realizovať.“
Preto naša otázka znie: Kedy ministerstvo pridelí finančné prostriedky aj na opravy žel. stanice v Ružomberku?
Odpoveď
Na základe otázok, ktoré ste adresovali MDVRR si Vám dovoľujem ešte preposlať ďalšie doplňujúce informácie ohľadne plánovanej rekonštrukcie žst. Ružomberok, ktoré sú v kompetencii ZSR:
Z dôvodu dosiahnutia štandardov vo vybraných železničných staniciach, kde bola zaradená aj žst. Ružomberok, bolo koncom júna predložené na zadanie na vypracovanie projektovej dokumentácie (PD) na rekonštrukciu výpravnej budovy. Predpokladaný termín predloženia projektovej dokumentácie je november 2014, samotnú realizáciu stavby predpokladáme v roku 2016.
PD rieši rekonštrukciu objektu z dôvodu zabezpečenia štandardov železničných staníc:
- Oprava vonkajšej fasády (omietka, sokel, náter)
- Oprava kovových častí budovy (ozdobné kovové prvky na objekte a na prekrytí 1.nástupišťa)
- Oprava drevených prvkov budovy (drevené vikiere a ozdobné prvky strechy a fasády)
- Oprava žľabov a zvodov
- Oprava oplotenia budovy (betónová základ a kovová časť)
Celá budova železničnej stanice Ružomberok a jej oplotenie sú zapísané v zozname ako národná kultúrna a preto je potrebné rekonštrukciu objektu riešiť už od prípravy a realizácie PD s Krajským pamiatkovým úradom. Z tohto dôvodu považujeme za potrebné vypracovať projektovú dokumentáciu s predstihom.
Doplňujúca otázka
Chcete povedať, že do roku 2016 bude budova žel. stanice v Ružomberku v takomto – a časom v podstatne horšom – stave? Neexistuje žiadna iná možnosť (aspoň náter objektu), ako budovu uviesť do „normálneho“ stavu, aby nerobila Ružomberku v očiach verejnosti hanbu?
Odpoveď
Všetky úkony, ktoré sa budú realizovať, sú rozložené na roky 2014, 2015 a 2016. Začalo sa zadaním PD. Do novembra 2014 by mala byt projektová dokumentácia hotová (vrátane výberového konania) a následne budeme realizovať výberové konanie na zhotoviteľa uvedených prác. Prace by mali začať skôr, už v roku 2015 po ukončení tohto výberového konania. Rok 2016 (december) je termín na kompletne dokončenie všetkých prác. Tieto procesy ZSR nemajú ako urýchliť (predovšetkým výberové konania) a navyše žiadne provizórne natretie a podobne nemôže byt realizované len tak, ale len po súhlase pamiatkového úradu. Práve preto sa na uvedené robí projekt.
Dovoľujem si Vám ešte doplniť info, že ŽSR spravujú takmer 400 železničných staníc a 300 železničných zastávok, z ktorých väčšina ma 50- 80 rokov, mame aj stanice 100 až 130 ročne. Je samozrejme, že tieto nespĺňajú požiadavky staníc tretieho tisícročia, navyše samotné budovy železničných staníc nie je možné rekonštruovať z prostriedkov EÚ. Väčšina staníc, ktoré ešte čakajú na rekonštrukciu je vo výrazne horšom stave ako žst Ružomberok. Avšak vzhľadom na to, že tato stanica má v regióne dôležité postavenie a aj bola zaradená medzi pamiatky, ZSR ju budú rekonštruovať.
Oprava fasády budovy je ako bod číslo jedna zahrnutá v projekte oprav, ktoré som Vám zaslala. Žst Ružomberok však musí spĺňať aj ostatne štandardy.