Železnice Slovenskej republiky


Obec Košeca - prevzatie objektov po modernizácii


12.09.2014

Chcela by som vás požiadať o stanovisko ohľadom obce Košeca, ktorá odmieta prevziať stavbu, ktorá vznikla pri modernizácii železnice. Ako vnímate tento krok obce?
Železnice Slovenskej republiky v rámci stavby „ŽSR,  Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500-159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. IV. etapa a V. etapa – úsek Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša“ realizovali tzv. stavebné objekty vyvolaných investícií, t.j. také objekty, ktoré vznikli napríklad ako náhrada za zrušenie železničných priecestí, prístupových komunikácií v súbehu so železničnou traťou apod. Boli tak zrealizované cestné nadjazdy, nadchody, podchody, podjazdy, preložky miestnych komunikácií, ktorých umiestnenie a technické špecifikácie boli starostlivo konzultované so všetkými orgánmi štátnej správy. Mnohé z nich sú už dlhú dobu v predčasnom užívaní a po kolaudačnom konaní, resp. prevzaté správcom do majetku a údržby. 
V prípade obce Košeca ide celkovo o nasledovných 6 stavebných objektov, ktoré sú predmetom nevyriešených vlastníckych a správcovských vzťahov:
SO 38-33-03 Ilava - Ladce, cestný most Košeca nad železničnou traťou v nžkm 144,572 (sžkm 145,220)
SO 38-33-05 Ilava - Ladce, oporné múry pri cestnom moste Košeca (južná strana) v nžkm 144,572
SO 38-33-07 Ilava - Ladce, rampa pre imobilných pri cestnom moste Košeca
SO 38-35-32 Ilava - Ladce, zastávka  Košeca - verejné osvetlenie
SO 38-37-04 Ilava- Ladce, kanalizácia komunikácie nadjazdu v nžkm 144,572
SO 38-38-01 Ilava - Ladce, komunikácia nadjazdu v nžkm 144,572 39 
V čase prípravy projektovej dokumentácie a spracovania jednotlivých stupňov projektovej dokumentácie neboli zo strany obce indikované žiadne námietky voči zamýšľaným riešeniam ani k ich rozsahu, ktoré by signalizovali možné problémy po vyhotovení diela, resp. v ďalšom konaní pri prevode vlastníckych (správcovských)  práv a povinností. Dôkazom toho je aj Rozhodnutie o umiestnení stavby, ktoré vydalo Mesto Trenčín dňa 30.09.2006 sp. Zn. SpOÚ 784/2003-003/ZPK a tiež vydanie príslušných stavebných povolení. 
Zo strany ŽSR, ako investora stavby, vnímame tento krok ako neštandardný, pretože v prípade ostatných miest a obcí sme sa nestretli s  vážnejšími problémami pri prevode práv k vyvolaným investíciám. Mnohí zástupcovia samospráv privítali výstavbu v ich lokalite ako jednu z mála možností na vylepšenie technického stavu pozemných komunikácií, vznikli oveľa modernejšie bezpečnejšie miesta prechodu/prejazdu v mieste železničnej trate, došlo k zlepšeniu kvality bývania vybudovaním protihlukových stien v zastavanom území mesta/obce, ktoré sú situované v blízkosti železničnej trate.
Obec Košeca zaslala na ŽSR dňa 27.05.2014 výpis z uznesenia obecného zastupiteľstva, ktoré sa konalo dňa 22.05.2014. V oznámení sa okrem iného konštatuje, že Obec Košeca, ako budúci správca, nedisponuje kapacitami či už personálnymi alebo technickými, aby bolo možné zabezpečiť relevantnú údržbu vybudovaných zariadení. Zároveň nám bolo oznámené, že obecné zastupiteľstvo zamietlo z tohto titulu Zmluvu o odovzdaní a prevzatí stavebných objektov vyvolaných investícií, t.j. spomenutých šiestich stavebných objektov. Ide pritom o štandardizovaný zmluvný dokument, ktorý je naozaj len s malými obmenami uplatňovaný a schvaľovaný u všetkých miest a obcí, resp. iných právnických osobách. 
ŽSR dňa 02.07.2014 listom požiadala starostu obce Košeca a prehodnotenie a opätovné prerokovanie celej záležitosti na najbližšom zasadnutí obecného zastupiteľstva. K dnešnému dňu neevidujeme žiadnu reakciu od obce ani od samotného starostu obce. Sme si vedomí, že Obec Košeca, rovnako tak ako mnoho ďalších miest a obcí nedisponuje adekvátnym objemom finančných prostriedkov. Treba si však uvedomiť, že v danom prípade ide o dielo so širokým celospoločenským významom a dopadom na kvalitu života obyvateľstva, nielen cestujúcej verejnosti. Ako príklad uvedieme tiež sanáciu bývalej budovy železničnej stanice v obci, ktorej likvidáciu dodatočne žiadal  starosta obce a ktorá svojim stavom neslúžila pôvodnému účelu a ani jej ďalšie možnosti využitia neboli v súlade so záujmami ŽSR. V tomto prípade ŽSR na vlastné náklady zabezpečili jej likvidáciu.
Plánujete obci finančne prispieť či inak pomôcť pri údržbe objektov,  čo obec vníma ako najväčší problém?
Čo sa týka finančnej výpomoci obci Košeca pri správe a údržbe predmetných objektov, ŽSR nevytvárajú a nevyčleňujú pre tento účel finančné rezervy, to znamená, že poskytnutie finančnej náhrady nie je možné. Podotýkame, že vyššie spomínané objekty sú zo strany ŽSR a so súhlasom MDVRR SR odovzdávané bezodplatne.




Právne dokumenty