Železnice Slovenskej republiky


ŽST Trnava - vybudovanie nástupišťa


28.10.2014

Nový čas dnes informuje s odvolaním sa na Igora Matoviča, rekonštrukcia jedného nástupišťa na stanici v Trnave stála 6,5 mil. eur. Ide podľa neho o neuveriteľne predraženú zákazku, lebo jej hodnota je len desatina z ceny. Práce vykonala firma Twexo Partner. Nástupište má dĺžku tristo mestrov, takže na štvorcový meter by to malo byť 3-tisíc eur... Sú tieto informácie reálne? Zahŕňa uvedená cena 6,5 mil. eur len rekonštrukciu jedného nástupišťa? Čo môžete k tomu uviesť? Ak áno, prečo je potom tá cena taká vysoká? Čo obnova nástupišťa zahŕňala? Prečo práce vykonávala práve firma Texo Partner? Vybrali ste ju v klasickom verejnom obstarávaní (na základe akej zmluvy, kedy, za akých podmienok, koľko bolo ponúk a v akej výške, aká bola predpokladaná cena prác)? Pre porovnanie, v akom rozpätí sa pohybovali ceny iných už rekonštruovaných nástupíšť v porovnateľných mestách, napríklad v Trenčíne, či Piešťanoch, alebo v Novom Meste nad Váhom?
Informácie poslanca Igora Matoviča, prezentované v diskusnej relácii RTVS ,,O 5 minút 12“ nie sú úplné a objektívne, čo sa týka výšky investícií ani objemu vykonaných prác.
ŽSR v rámci uvedenej rekonštrukcie 1. nástupišťa realizovali 6 prevádzkových častí a 15 stavebných častí  spolu v celkovej cene 6,25 mil. €. Sú tam okrem nástupišťa aj zabezpečovacie zariadenie, informačný a kamerový systém, koľaje č. 104 a 106, mobiliár, úprava podchodov, trakčné vedenie, úprava vodovodu a kanalizácie, rozvody a osvetlenie atď.
Podľa cenového posúdenia týchto cien odborníkom z oblasti cien, boli  uvedené ceny porovnateľné s databázami ODIS a Cenkros (oficiálne cenníky stavebných prác) v cenovej úrovni 2013. Rovnako tak náklady na umiestnenie stavby boli v súlade s cenníkom ODIS. Kompletizačná činnosť bola stanovená v súlade s doteraz platným sadzobníkom UNIKA (oficiálny cenník na projektové práce).
Rekonštrukcia nástupišťa č. 1 bola realizovaná v súlade s dohodou o vysporiadaní z októbra 2013, ktorá ukončovala zmluvný vzťah medzi zhotoviteľom a objednávateľom, založený zmluvou o dielo ešte z roku 2001. Dohoda o vysporiadaní zužovala obsah diela, ktoré sa malo zhotoviť len na nevyhnutný objem realizácie objektov a prác. Nešlo teda o žiadny dodatok z októbra 2014, ale o ukončenie zmluvného vzťahu dohodou o vysporiadaní z vlaňajšieho októbra. 
ŽSR nedisponujú dokumentáciou k obstaraniu uvedenej zmluvy. V dobe, keď sa zmluva uzatvárala  - teda v roku 2001, bola povinnosť uchovávať dokumentáciu o verejnom obstarávaní po dobu 4 rokov od uplynutia lehoty viazanosti (lehota, dokedy je potrebné uzatvoriť zmluvu).
Porovnávať mechanicky ceny nástupíšť v jednotlivých mestách je irelevantné a zavádzajúce. Uvedené nástupištia v Trnave, Trenčíne, Piešťanoch či Novom Meste nad Váhom sa síce realizujú v rámci modernizácie železničnej trate na rýchlosť 160 km/hod, avšak každé z nich sa realizujú za individuálnych „vstupných podmienok“, akými sú napr. geologické pomery, alokácia do nadväzujúcej železničnej a cestnej infraštruktúry, každá má iné parametre pre prevádzku a cestujúcich, iné vybavenie a pod. 





Právne dokumenty