Železnice Slovenskej republiky


ŽST Košice


22.10.2014

V akom štádiu sú v súčasnosti práce na rekonštrukcii stanice v Košiciach? Čo sa v tejto etape urobí?
V súčasnosti sú ukončené práce v interiéri (stavebné úpravy sa budú realizovať už len v jednotlivých prevádzkach - v oddelených priestoroch za stavebnými zábranami), pripravuje sa kolaudácia 1.NP, 2.NP aj 3.NP, vrátane spoločných priestorov (schodiská, chodby, výťah, eskalátory). Po nadobudnutí právoplatnosti stavebného povolenia na 2.etapu sa začne jej realizácia, ktorá bude spočívať vo výstavbe prístavby a nadstavby prijímacej haly (smerom ku zastávkam MHD).
Čo z realizovaných opráv si vyžiadalo/vyžiada najviac nákladov a koľko?
Nakoľko revitalizácia je investícia cudzieho investora, ktorý stavbu zároveň realizuje, nie ŽSR, nemáme informáciu, ktorá časť stavby si vyžiadala najviac nákladov, a koľko konkrétne to bolo.
Došlo počas rekonštrukcie k nečakaným problémom, prípadne k zvýšeniu nákladov alebo predĺženiu prác?
V doterajšej výstavbe sa nevyskytli žiadne neštandardné problémy. K navýšeniu nákladov došlo v dôsledku legislatívnych požiadaviek požiarnej ochrany, na základe ceny za realizáciu oceľových konštrukcií - ktoré boli realizované za plnej prevádzky, doplnenia ďalšieho eskalátora pre cestujúcich - navýšenie nákladov je v štádiu zmluvného riešenia. K predĺženiu prác došlo z dôvodu odkladu plánovaného začatia prác v roku 2011 kvôli MS v ľadovom hokeji, ktoré sa konali v KE a BA.
Čím sa skvalitní kvalita cestovania, čo môžu cestujúci očakávať? Bude viac nástupíšť, bude rýchlejší presun cestujúcich?
Bezproblémový prístup ku všetkým základným službám priamo v budove železničnej stanice. Revitalizácia sa týka len budovy železničnej stanice, nie nástupíšť - rekonštrukcia nástupíšť je predmetom inej stavby, ktorá je v projekčnom riešení. K rýchlejšiemu presunu cestujúcich v rámci budovy železničnej stanice prispejú eskalátory aj výťah.
V rámci riešenia problémov košickej železničnej stanice (ŽST) bolo v roku 2013 zrealizované, resp. zrekonštruované nástupište č. 1 aj z dôvodu zatekania pri hranici nástupišťa a budovy ŽST. V rámci investičného plánu na obdobia 2014 – 2017 ŽSR uvažujú pre rok 2015 s procesom verejného obstarávania a so zahájením projektovej prípravy rekonštrukcie nástupíšť 2 a 3. Predmetom tejto projektovej dokumentácie by malo byť vypracovanie návrhu rekonštrukcie nástupíšť na štandardy, ako aj odstránenie nenormových stavov, napr. v oblasti elektrotechniky a riešenie prístupu na tieto nástupištia pre imobilných.
Predpoklad realizácie závisí od samotného spracovania projektovej dokumentácie.
Kedy by mali byť práce na revitalizácii stanice ukončené?
V rámci 1.etapy sa plánuje kolaudácia priestorov, a ich postupné uvádzanie do prevádzky a sprístupňovanie cestujúcim, s najväčšou pravdepodobnosťou ešte v r. 2014. 2.etapa sa plánuje ukončiť do konca 2.polroka 2015.
Máme podnet od diváka na vozíku, že sa s invalidným vozíkom nezmestí do výťahu, evidujete tento problém? Plánujete upraviť rozmery výťahov na stanici?
Problematike imobilných cestujúcich sa venujeme dlhodobo. Tento typ informácií už zaznel aj na zhromaždení, ktoré sa dňa 28.03.2014 konalo na železničnej stanici v Košiciach za účastí médií. Na tomto stretnutí bola imobilným cestujúcim detailne vysvetlená trasa určená pre imobilného cestujúceho, ktorý má aj v súčasnosti možnosť dostať sa bezbariérovo na všetky nástupištia. Na internetovej stránke Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. je zverejnená informácia ohľadom prepravy imobilného cestujúceho vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. Revitalizácia železničnej stanice Košice je realizované plne v súlade s vyhláškou č. 532/2002 o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie, v súlade s právoplatnými stavebnými povoleniami. Je vypracované investičné zadanie na rekonštrukciu nástupíšť č. 1, 2, 3, v rámci ktorých sa zriadi nový výťah na nástupište č. 2, s prioritou využitia pre imobilných cestujúcich. 




Právne dokumenty