Železnice Slovenskej republiky


ŽSR -elektrifikácia


19.12.2014

Pekný deň prajem v nadväznosti na náš rozhovor by som Vás poprosil o pár informácií: 
Aký podiel železníc v SR je elektrifikovaných? Neviem máte podrobnejšiu analýzu – napr. na denne používané trate a iné (používané len občas), nám ide o tie denne využívané trate.
Aký podiel železníc sa plánuje elektrifikovať do roku 2020, príp. do roku 2030 a čo sa elektrifikovať neplánuje.

Aký podiel železníc v SR je elektrifikovaných? Neviem máte podrobnejšiu analýzu – napr. na denne používané trate a iné (používané len občas), nám ide o tie denne využívané trate. 
Uvádzame len základné údaje o kapacite dráhy z aktuálne pripravovanej ZPŽI (Zmluva o používaní železničnej infraštruktúry), kde je uvedený rozsah elektrifikácie tratí ŽSR.

Pojem denne využívané trate je nesprávny. Sú trate prevádzkované a neprevádzkované z dôvodu nevykonávania osobnej a nákladnej prepravy.

EE

Elektrifikované trate :

1589

  elektrifikované AC 25000 V/50 Hz  (15000 V/16,7 Hz)  (km)

762

  elektrifikované DC 3000 V  (1500 V, 600 V)  (km)

827

Rozvinutá dĺžka trakčného vedenia (km)

5008

  jednofázové trakčné vedenia (km)

2279

  jednosmerné trakčné vedenia (km)

2729

napájacie a spínacie stanice (ks)

92

jednofázové trakčné napájacie stanice (ks)

12

jednosmerné trakčné napájacie stanice (ks)

36

podporné meniarne (ks)

3

jednofázové spínacie stanice (ks)

18

jednosmerné spínacie stanice (ks)

20

prevozné meniarne (ks)

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

**Neprevádzkované trate :

Turňa nad Bodvou - MÁV 3,139 km; Michaľany -Lastovce 0,719 km,  Komárno - Kolárovo 25,908 km;

Žabokrecká spojka 1,279 km, Plavecký Mikuláš - Plavecké Podhradie, vrátane dopravne  

Plavecký Mikuláš 5,395 km

Spolu:  36,440 km

 Aký podiel železníc sa plánuje elektrifikovať do roku 2020, príp. do roku 2030 a čo sa elektrifikovať neplánuje.
V horizonte rokov 2014-2020, to znamená v rámci aktuálneho operačného programu Integrovaná infraštruktúra je plánovaná elektrifikácia trate Devínska Nová Ves – Marchegg v rámci projektu Twin City Rail. Jedná sa o malý projekt, ktorý bol v minulosti súčasťou prepojenia koridorov TEN-T 17. 
Zároveň v horizonte rokov 2014-2020 Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2020 uvažuje s nasledovnými  elektrifikáciami tratí:
Elektrifikácia trate Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou, dĺžka úseku 20 km, v súčasnosti prebieha projektová príprava;
Elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné, dĺžka úseku 33 km, v súčasnosti prebieha projektová príprava;
Elektrifikácia a optimalizácia trate Leopoldov – Nitra – Šurany, dĺžka úseku 59 km, v súčasnosti prebieha projektová príprava.

Výhľadové elektrifikácie v rokoch 2020- 2030 sú nasledovné:
Elektrifikácia trate Zvolen – Fiľakovo, dĺžka úseku 66 km, zatiaľ spracovaná dokumentácia pre územné rozhodnutie;
Elektrifikácia a optimalizácia trate Fiľakovo – Moldava nad Bodvou, dĺžka úseku 131 km,  bude potrebné spracovať štúdiu realizovateľnosti a všetky stupne projektovej prípravy;
Elektrifikácia a optimalizácia trate Zbehy/Lužianky – Prievidza, dĺžka úseku 75 km,  bude potrebné spracovať štúdiu realizovateľnosti a všetky stupne projektovej prípravy;
Bratislava Nové Mesto – Dunajská Streda – Komárno, elektrifikácia a výhľadové zdvojkoľajnenie, dĺžka úseku 42 km,  bude potrebné spracovať štúdiu realizovateľnosti a všetky stupne projektovej prípravy.

Zároveň je potrebné poznamenať, že „Všeobecným pravidlom uplatňovaným pri implementácii dopravných stavieb z fondov EÚ a zároveň nevyhnutnou podmienkou pre priznanie nenávratného finančného príspevku je, aby prijímatelia pred predložením projektu na schválenie preukázali existenciu relevantnej štúdie realizovateľnosti a jej akceptovateľnosť pre Európsku komisiu“. V opačnom prípade sa nebude možné uchádzať o financovanie dopravných/infraštruktúrnych projektov zo zdrojov EÚ.

...  - ešte poprosím to jedno číslo koľko máme všetkých železničných tratí v SR (ktoré evidujete, obhospodarujete vy - ZSR) teda spolu aj s tými neelektrifikovanými. Tak aby som vedel vypočítať % elektrifikácie tratí v SR, ak ho máte, uľahčíte i prácu. Z tých linkov dole nižšie, priznám sa, nie som múdrejší, ale možno iba preto že sa nevyznám:
Stavebná dĺžka tratí je celkom 3631 km, to znamená že trať je vedená z bodu A do bodu B (napríklad z Bratislavy do Košíc) , v tom sú započítané trate  jednokoľajné a dvojkoľajné. Celková stavebná dĺžka koľají je 6888 km, vrátane hlavných a ostatných staničných koľají.

... - rovnako poprosím aj spresnenie, vysvetlenie tej tabuľky elektrifikácie - že  čo to znamená „Rozvinutá dĺžka trakčného vedenia (km)“? To predpokladám nie sú elektrifikované trate, teda tie ktorými môžu jazdiť elektrické lokomotívy, to je tých 1589 km, či inak?  
Rozvinutá dĺžka trakčného vedenia je celková dĺžka na elektrifikovaných tratiach, vrátane dvojkoľajných tratí, vrátane  napájacích, spätných a obchádzacích vedení, to znamená nielen nad koľajou ale aj do meniarní, spínacích staníc a pod.

V prílohe tabuľka pre dĺžky tratí a dĺžky koľají (je to rozdiel, ktorý väčšina odbornej verejnosti neregistruje):   

Odvetvie

Parameter

Hodnota

ŽTS

Stavebná dĺžka tratí celkom (v km)*

3 631

Z toho:

prevádzkované (km)

3 595

   Z toho:

   Jednokoľajné

2 578

   Dvojkoľajné

1 017

   Širokorozchodné

99

   Normálneho rozchodu

3 446

   Úzkorozchodné

50

neprevádzkované (km)**

36

   Jednokoľajné, normálny rozchod

36

Stavebná dĺžka koľají celkom  (km)

6 888

Z toho:

   Hlavných

4 650

   Ostatných staničných

2 238

 ...A ešte, ak píšete že „do roku 2020 uvažuje s nasledovnými  elektrifikáciami tratí...“  to uvažuje je ako záväzné? Je to zakotvené v národných dokumentoch, plánoch, projektových zásobníkoch, súčasťou plánov rozvoja dopravných sietí SR na Ministerstve dopravy...? To len aby som vedel tlmočiť kolegom v EÚ do akej miery sú tieto plány, reálne plánované (kalkulované, rozpočtované) a do akej skôr priané, potenciálne...
Uvedené dokumenty ako Operačný program integrovaná infraštruktúra a Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2020 sú národné plánovacie dokumenty, schválené Vládou SR. Pojem „uvažuje“ je možné nahradiť slovami, zahŕňa, pojednáva, plánuje atď. Projektová príprava uvedených prvých štyroch elektrifikácii tratí, ako sme uviedli v predchádzajúcej odpovedi, už prebieha. Realizácia týchto projektov po naprojektovaní však podlieha schvaľovacieho procesu v EK, pokiaľ má byť realizácia uhradená z fondov EU obdobia 2014-2020. V tejto chvíli povedať a exaktne sa vyjadriť kedy bude prebiehať realizácia elektrifikácií preto nie je možné a bolo by to predčasné.

 



Právne dokumenty