31.03.2015
1.) O koľko metrov prešiel RJ návestidlo? (to ŽSR vie aj bez vyšetrovania).
2.) Podľa štatistiky, ktorú som vám poslal, prechádzajú vlaky ZSSK návestidla "stoj" pomerne pravidelne. Chceli by sme teda vedieť, či aktuálny incident RJ je v niečom odlišný? Pretože to môže vyzerať, že takáto vec sa stáva bežne, len v prípade RegioJetu sa to nafukuje ...
1. Pri obhliadke miesta incidentu bolo zistené, že čelo vlaku Ex (IC) 404 RJSK zastavilo 152 metrov za odchodovým návestidlom L3a, ktoré vlak prešiel v polohe Stoj.
2. Pod pojmom „Prejdenie návesti Stoj“ evidujeme:
... prípady, kedy vlak nezastaví pred návestidlom s návesťou Stoj, resp. prejde po uvedení do pohybu okolo návestidla s návesťou Stoj, pričom prechod okolo tohto návestidla mu nie je dovolený a vlaková cesta pre jeho jazdu od príslušného návestidla už nie je postavená a zabezpečená – evidujeme ako incidenty (viď. Bytča 29.03.2015, BHS 12.01.2015,....) Pri týchto udalostiach môže (ale nemusí) dôjsť k ohrozeniu napr. protiidúcich vlakov, v najhoršom prípade k zrážke vlakov, preto sú kategorizované v zmysle zákona o dráhach;
... prípady, kedy počas jazdy vlaku, ktorá je riadne zabezpečená, dôjde k predčasnej zmene návestného znaku z povoľujúcej návesti (zelená, žltá...) na návesť Stoj (červená), pričom k tejto zmene došlo následkom nejakej technickej poruchy (najčastejšie krátkodobý výpadok z verejnej siete, krádež prepojovacích lán a pod.) – evidujeme ako prevádzkové poruchy (Martin 14.01.2015, Bernolákovo 16.01.2015, Bytča 17.01.2015...) Zabezpečovacie zariadenie v týchto prípadoch reaguje vždy bezpečným spôsobom, t. j. zmenou povoľujúcich návestí na zakazujúce, pričom aj napriek zmene návestného znaku nie je ohrozená bezpečnosť jazdy vlaku. Tieto udalosti kategorizujeme len v zmysle predpisov ŽSR.
K ostatným otázkam:
... rýchlosť vlaku Ex 404 RJSK okolo návestidla bude zistená z technického zariadenia dopravcu RJSK, ktoré je na hnacom vozidle;
... v roku 2014 bolo evidovaných 18 prípadov incidentov; pričom tento prípad Regiojetu je výnimočný v tom, že došlo k bezprostrednému ohrozeniu protiidúceho vlaku.
... škoda na zariadeniach ŽSR môže byť od pár centov (prepálená poistka) až po niekoľko tisíc €, keď príde k poškodeniu výhybiek na modernizovaných tratiach,
... zamestnanci ŽSR sa uvedeným udalostiam venujú vždy rovnako, bez ohľadu na dopravcu.