15.04.2015
Robíme reportáž o železničnej trati v obci Báhoň. Obyvatelia tvrdia, že sa im zhoršilo bývanie odkedy sa robili nejaké práce na železničnej trati, a to bolo v októbri minulého roku. Vraj, keď idú vlaky sa im trasie nábytok, predmety na stoloch. Majú strach o statiku domov. Ako sme sa dozvedeli, poslali už Vám aj sťažnosť. Ide o list z 22.12. 2014, číslo 14822/20150420-2, vybavoval Ing. Vladimír H. /7483, zo dňa 16.1.2015.
Podľa meraní sa nezistilo žiadne zvýšenie hluku. Obyvatelia tvrdia, že bolo treba prísť merať hluk k nim do rodinných domov. Zaujímalo by ma koľko decibelov ste nemerali? Koľko by už bolo nad normál?
Ďalej sa sťažovali, že mali nadjazd ten sa zbúral počas rekonštrukcie trate a teraz nemajú ani nadjazd ani podjazd? Keď chcú kúpiť lístok musia k pokladni obchádzať niekoľko sto metrov. Dá sa s tým niečo robiť?
Keď majú hluk, mohli by sa postaviť protihlukové steny? V akom prípade?
Dá sa tým ľuďom vôbec nejako pomôcť? Určite sa nesťažujú pre nič za nič.
Hluk:
Železnice Slovenskej republiky si uvedomujú, že prevádzka železničnej dráhy prináša so sebou pozitívne dopady, ako je blízkosť železničnej zastávky na hlavnej trati, ale aj negatívne ako prašnosť, hluk a v minulosti aj možnosť ohrozovania okolia požiarom. Aj s cieľom obmedziť negatívne dopady sa postupne v priebehu rokov na trati, ktorá vedie cez obec Báhoň, realizovali kroky smerujúce k zrušeniu prevádzky parných rušňov a obmedzeniu prevádzky motorových rušňov elektrifikovaním celej trate.
Od roku 2000 bola postupne modernizovaná celá trať vrátane úseku, ktorý prechádza obcou Báhoň, čo podľa nášho názoru ešte zlepšilo kvalitu dráhy a znížilo negatíva jej pôsobenia na okolie. Modernizácia trate prebiehala podľa vypracovanej a schválenej projektovej dokumentácie a spĺňa parametre, ktoré sú určené pre trate zaradené do transeurópskej železničnej siete. Plánované prehliadky a údržba zo strany Železníc Slovenskej republiky zaisťujú, že projektované hodnoty a parametre dosahuje dráha aj v priebehu jej prevádzky.
Čo sa týka hluku od osobnej dopravy, na ktorú sa obyvatelia sťažujú na zastávke Báhoň, skutočnosť je skôr opačná. Pri príchode vlaku od Bratislavy je vlak počuť až v tesnej blízkosti nástupišťa. Navyše, po modernizácii na tejto zastávke sú hrany nástupištia vyššie ako boli pôvodné, teda hluk od podvozkov je zachytávaný aj konštrukciou nástupišťa. Vnímanie hluku je subjektívny pocit, pokiaľ majú obyvatelia priľahlých domov po vykonaní modernizácie zastávky (zvýšené nástupné hrany, bezstyková koľaj) pocit zvýšenia hluku, treba ho nejakým spôsobom zdokladovať.
Ako je uvedené v liste - odpovedi zo strany ŽSR, na ktorý sa odvolávate, zastávka bola vybudovaná v zmysle schválenej projektovej dokumentácie, ku ktorej sa vyjadrovali aj zástupcovia obcí, teda požiadavka na dodatočné budovanie protihlukovej steny nie je zrejme na mieste.
Na základe sťažnosti obyvateľky obce Báhoň, v ktorej sa uvádza, že od 14. 12. 2014 sa zhoršili podmienky na bývanie z dôvodu otrasov a chvenia, sa uskutočnilo dňa 13. 01. 2015 v predmetnej lokalite miestne šetrenie za účasti odborných zamestnancov a správcu infraštruktúry, pri ktorom bola vykonaná pochôdzka predmetného úseku trate vrátane mostného objektu, priľahlého nástupišťa železničnej zastávky Báhoň a okolitej infraštruktúry (zábradlie, podjazd, cesta, oplotenie a pod.).
Počas miestneho šetrenia pri jazdách vlakov Os 3011, R 600, IC 400, IC 503, IC 500 a R 605 neboli preukázané (spozorované) javy, ktoré by mohli mať za následok nadmerné vibrácie, otrasy a hluk ohrozujúce obytné domy a ich obyvateľov na Železničnej ulici v obci Báhoň. Vlaky, ktoré počas miestneho šetrenia prechádzali alebo zastavovali na zastávke Báhoň prevádzkovali železničné podniky RegioJet, a. s., a Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., a v troch prípadoch išlo o vlaky, ktoré majú v tomto úseku trate rýchlosť 160 km.h-1.
V prípade oboch železničných podnikov boli použité rušne a vozne povolené a prevádzkované nielen na území Slovenskej republiky ale aj pre prevádzku v susedných štátoch, čiže ide o vozidlá, ktoré spĺňajú kritériá platné pre medzinárodnú prevádzku. Dokonca v prípade spoločnosti RegioJet, a. s., vlak dopravoval jeden z najmodernejších rušňov používaných v Európe vyrobený v súlade s TSI (technická špecifikácia interoperability).
Môžeme konštatovať, že na strane Železníc Slovenskej republiky, ako aj na strane železničných dopravcov sú priebežne vykonávané všetky kroky smerujúce k bezproblémovej prevádzke trate ako aj rušňov a vozňov, ktoré sa na tejto trati používajú, tak aby to nemalo nežiaduce vplyvy na životné prostredie v okolí trate.
Železnice Slovenskej republiky sa danou problematikou naďalej zaoberajú a plánujú zabezpečiť meranie hluku, ktoré by mohlo byť zrealizované koncom mája 2015.
Príchod k nástupištiam:
Čo sa týka príchodu k nástupištiam, v porovnaní s výstupom a nástupom cestujúcich na modernizovaných ŽST pri dĺžke nástupišťa 400m je na zastávke Báhoň prístup k nástupištiam cez súčasný podjazd určite kratší. V minulosti bola na zastávke zriadená lávka pre cestujúcich, táto však v rámci modernizácie bola zrušená, nakoľko prístup na nástupištia bol nahradený priľahlým cestným podjazdom s chodníkom pre peších.