07.04.2015
OTÁZKA: Incidenty kategórie C 4 za rok 2014, kedy vlak dopravcu ZSSK nezastavil pred návestidlom s návesťou Stoj!
ODPOVEDE:
18.02.2014 09:53 h Cífer – pri zastavovaní vlaku R 600 ZSSK pred vchodovým návestidlom došlo k prejdeniu tohto návestidla o dĺžku hnacieho vozidla, t.j. asi o 15 metrov. Prejdením návestidla nedošlo k ohrozeniu žiadnej postavenej vlakovej cesty. V čase vzniku incidentu bola v ŽST Cífer obmedzená doprava z dôvodu inej vážnej nehody – samovraždy a viditeľnosť na návestidlo bola obmedzená hustou hmlou.
13.03.2014 20:04 h Malacky – vlak Os 2030 ZSSK prešiel návestidlo o dĺžku hnacieho vozidla a 2 vozňov, t.j. asi o 65 metrov. Prejdením návestidla nedošlo k ohrozeniu žiadnej postavenej vlakovej cesty.
29.06.2014 08:05 h Podhájska – rušňovodič vlaku Os 4904 ZSSK po výstupe a nástupe cestujúcich a výprave vlakovým personálom uviedol vlak do pohybu a následne prešiel odchodové návestidlo S1 v polohe Stoj. Návestný znak si všimol tesne pred návestidlom, po použití rýchločinného brzdenia zastavil asi o dĺžku hnacieho vozidla, t.j. o 15 metrov za týmto návestidlom. Na odchodovom návestidle nebola povoľujúca návesť, pretože zo ŽST Beša do ŽST Podhájska bola postavená proti smeru jazdy vlaku Os 4904 ZSSK vchodová vlaková cesta pre nákladný vlak Pn 1. nsl. 62700 ZSSKC a v ŽST Podhájska sa malo uskutočniť mimoriadne križovanie týchto vlakov. Prejdenie návestidla S1 vlakom Os 4904 ZSSK bolo zabezpečovacím zariadením vyhodnotené ako narušenie vlakovej cesty pre vlak Pn 1. nsl. 62700 ZSSKC a následne došlo k zmene návestného znaku na vchodovom návestidle L pre nákladný vlak z povoľujúcej návesti na návesť Stoj, čo rušňovodič tohto vlaku včas zaregistroval a pred návestidlom bezpečne zastavil. Výpravkyňa ŽST Podhájska ešte medzitým prikázala rušňovodičovi vlaku Os 4904 ZSSK vykonať posun so súpravou vlaku späť na koľaj č. 1 za odchodové návestidlo S1, aby nebola ohrozená bezpečnosť vlaku Pn 1. nsl. 62700 ZSSKC, ak by nestihol pred vchodovým návestidlom zastaviť.
27. 03. 2015 Sliač kúpele - Rušňovodič pri rozjazde vlaku Os 7318 ZSSK sa podľa jeho vyjadrenia venoval cestujúcim, ktorí sa pohybovali po nástupišti a nezaregistroval návesť „ STOJ“ odchodového návestidla L1. Túto spozoroval neskoro a s vlakom zastavil za týmto návestidlom cca 20 m. Vlak Ex 221 ZSSK v čase vzniku incidentu nemal ešte postavenú vlakovú cestu do ŽST Sliač kúpele a pohyboval sa pred predzvesťou PrS v km 7,925 ktorá návestidla návesť „Výstraha“. To znamená že vchodové návestidlo S v km 7,795 bolo v polohe „STOJ“ a pred touto vlak Ex 221 ZSSK zastavil. V tomto čase už vlak Os 7318 ZSSK cúvol pred odchodové návestidlo L1 v km 6,338. Priamo teda osobný vlak nezostal stáť na trati tak, aby trvalo ohrozoval jazdu iného vlaku. Vzdialenosť zastavenia vlakov od seba zatiaľ nie je známy, lebo rozbor záznamu rýchlosti a údajov z uvedených vlakov ešte nie je vykonaný.