Železnice Slovenskej republiky


Kontrola rýchlosti na tratiach ŽSR + nehoda RJ z marca 2015


21.05.2015

Kontrolujú ŽSR rýchlosť na hlavnej trati jednotlivých dopravcov?

Povinnosť kontrolovať rýchlosť na tratiach ŽSR majú samotní dopravcovia, ktorí vykonávajú aj námatkové kontroly. Každý vlak, jazdiaci na tratiach ŽSR, má určenú rýchlosť príslušným Zošitovým cestovným poriadkom. V prípade, že sa ŽSR ako správcovi infraštruktúry niečo nepozdáva, resp. ŽSR má podozrenie na nedodržanie rýchlosti na trati, požiada dopravcu o dodanie rozboru záznamu jazdy. V prípade vzniku akejkoľvek mimoriadnej udalosti - nehody, prevádzkovej poruchy - si ŽSR automaticky žiada od dopravcu rozbor záznamu jazdy vlaku. Vyplýva to z platných predpisov a dokonca aj zo zákona. V ostatnom období sme zaznamenali podnety, na základe ktorých si ŽSR vyžiadali od príslušného dopravcu záznamové zariadenie. 

Akým konkrétnym spôsobom ŽSR kontrolujú rýchlosť na tejto hlavnej trati?

Viď predchádzajúca odpoveď.

Zistili ŽSR porušenie týchto pravidiel?

Áno, k takýmto porušeniam občas dochádza.

Kto porušuje tieto pravidla?

Tieto pravidlá porušujú dopravcovia, konkrétne osoba vedúca hnacie vozidlo, t. j. rušňovodič.

Hrozia týmto nejaké sankcie? Aké konkrétne?

ŽSR na takéto porušenie môžu poukázať, rozhodnutie o postihu rušňovodiča v takýchto prípadoch je na konkrétnom dopravcovi. V prípadoch, keď sú zistené závažné porušenia predpisových alebo legislatívnych ustanovení zo strany zamestnancov dopravcov, je o tejto skutočnosti vyrozumený bezpečnostný orgán, ktorým je Dopravný úrad a ten začne konanie voči príslušnému dopravcovi.

***** K nehode spoločnosti RegioJet z marca 2015:

V akom štádiu je vyšetrovanie?

Dňa 16.03.2015 o 17:32 hod. došlo  v ŽST Bratislava hlavná stanica, na výhybke č. 13, v km 54,274 k vzniku menšej nehody kategórie B 6 - iné nehody -  k vykoľajeniu troch vozňov dopravcu RegioJet, a. s., počas posunu so súpravou vlaku Ex 405 RJSK. Zisťovanie príčin vzniku tejto nehody doposiaľ nie je ukončené a z tohto dôvodu nemôžeme k uvedenej udalosti podať ďalšie informácie.

Kedy bude ukončené?

Uzatvorenie tejto nehody prebehne na Operatívnej komisii, ktorej termín bude určený po ukončení zisťovania príčin vzniku nehody.

Už má ŽSR prvé výsledky?

Merania železničnej infraštruktúry ŽSR boli ukončené a výsledky boli dané dopravcovi k dispozícii. Na spoločnom rokovaní s dopravcom boli dohodnuté ďalšie merania zariadení (vozňov) dopravcu, na vyjadrenie dopravcu RegioJet, a. s., čakáme.

Čo tieto prvé závery hovoria?

Nakoľko zisťovanie príčin vzniku tejto nehody doposiaľ nie je ukončené, nemôžeme k uvedenej udalosti podať ďalšie informácie.

Čo hrozí v prípade dokázania viny spoločnosti RJ?

V prípade dokázania zavinenia konkrétnou spoločnosťou ide v prvom rade o náhradu vzniknutých škôd, ktoré musí nahradiť. Ďalšie opatrenia sú v rukách orgánov štátnej správy, konkrétne vyšetrovacieho a bezpečnostného orgánu v zmysle Zákona o dráhach.

Ak hrozia sankcie, aké konkrétne sankcie hrozia?

Opatrenia prijíma spoločnosť, ktorá zavinila vznik nehody tak, ako to ukladá Zákon o dráhach. Možné sankcie sú v právomoci orgánov štátnej správy.

Kedy a kde bude zasadať vyšetrovacia komisia?

Operatívna komisia na uzatvorenia tejto nehody bude zasadať po ukončení zisťovania príčin vzniku nehody v budove GR ŽSR.

Aké je zloženie tejto komisie?

Operatívna komisia je zasadnutie odborných zamestnancov ŽSR, dopravcu, zamestnancov zúčastnených na vzniku nehody a iných osôb, za účelom zhodnotenia nehody a prijatia návrhu opatrení na zamedzenie vzniku podobných nehôd.
_____________________________________________________

Doplňujúce otázky a odpovede – 25. 5. 2015: 

„V ostatnom období sme zaznamenali podnety, na základe ktorých si ŽSR vyžiadali od príslušného dopravcu záznamové zariadenie“ -  Koľko takýchto podnetov bolo?

Záznamové zariadenie - záznam priebehu jazdy vlaku, týkajúci sa hlavne jeho rýchlosti, je súbor údajov, ktorý pri zisťovaní príčin vzniku nehody resp. incidentu vždy predkladá dopravca vyšetrovateľovi ŽSR. V ostatných prípadoch si ŽSR môžu vyžiadať tieto údaje vtedy, ak sú na prekročenie rýchlosti niekým upozornené, príp. je zistené prekročenie rýchlosti z veľkého krátenia jazdných časov. Predpísaná rýchlosť jazdy každého vlaku je uvedená v Zošitovom cestovnom poriadku, podľa ktorého rušňovodič riadi jazdu vlaku.

Takýchto podnetov bolo riešených viac. 

Môžu ŽSR špecifikovať subjekty, ktoré podnety na ŽSR podali?

Na tieto prípady upozornia buď zamestnanci železníc, alebo aj súkromné osoby. 

Od akého konkrétneho dopravcu si ŽSR vyžiadalo záznamové zariadenie?

Z posledných prípadov môžeme uviesť dopravcov Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., RegioJet, a. s., a Central Railways, a. s. 

Už ukončili ŽSR vyšetrovanie tohto záznamového zariadenia?

Áno, dopravcami predložené údaje, týkajúce sa rýchlosti vlakov, boli preverené. 

S akým konkrétnym výsledkom sa toto vyšetrovanie ukončilo?

Na prípady, keď rýchlosti vlakov boli prekročené, ŽSR upozornili dopravcov a vyžiadali si od nich opatrenia na zamedzenie opakovania takéhoto konania.

V prípadoch, keď sú zistené závažné porušenia predpisových alebo legislatívnych ustanovení zo strany zamestnancov dopravcov, je o tejto skutočnosti vyrozumený bezpečnostný orgán, ktorým je Dopravný úrad a ten začne konanie voči príslušnému dopravcovi. Koľkokrát bol Dopravy úrad vyrozumený o tejto veci? O akých konkrétnych dopravcov išlo? Ako toto vyšetrovanie dopadlo?

Otázky položené vyššie treba adresovať bezpečnostnému orgánu. ŽSR všetky správy o uzatvorení nehôd posielajú na úrad a každý prípad prekročenia rýchlosti je v nich zaznamenaný. ŽSR počty týchto udalostí nesleduje. O prijatých opatreniach bezpečnostný orgán ŽSR neinformuje.





Právne dokumenty