22.07.2015
V čase približne o 9.35 hodine svietila na železničnom priecestí stále červená, na mieste sa začali vytvárať dlhé kolóny. Vlak však neprechádzal, niektorí vodiči tak prechádzali aj na červenú.
Áno, vyskytla sa porucha na priecestnom zabezpečovacom zariadení – výpadok napájania.
Ako vysvetlia železnice situáciu? Bol na miesto vyslaný pracovník železníc, ktorý prípadne vydal pokyny vodičom, že môžu priecestím prechádzať?
Ide o technické zariadenie, kde aj napriek tomu, že plne zodpovedá legislatívnych predpisom a technickým normám a je pravidelne kontrolované sa technická porucha môže vyskytnúť. ŽSR nemohli ovplyvniť danú situáciu. Na miesto bol okamžite vyslaný pracovník ŽSR na odstránenie poruchy a uvedenie zariadenia do prevádzky. Porucha je bezprostredne po jej vzniku signalizovaná dispečerovi, resp. výpravcovi a rovnako sú vzápätí vyrozumení rušňovodiči.
V meste Kežmarok sme sa s takouto situáciou stretli už viackrát. Sú podobné situácie na priecestiach časté? Čo je ich príčinou? Ako by ste vodičov áut odporúčali reagovať? Počet porúch na priecestí k celkovému času prevádzky priecestia je zanedbateľný. V prípade poruchy priecestia zo strany ŽSR sú prijímané bezpečnostné opatrenia pre jazdu vlakov tak, aby prevádzka na priecestí bola čo najbezpečnejšia, vlaky jazdia na tzv. OP rozkaz, tzn. so zníženou rýchlosťou na 10km/hod, aby v prípade nutnosti vedeli okamžite zastaviť vlak pred prekážkou a navyše trúbia. Rovnako účastníci cestnej premávky, akonáhle vidia niečo podozrivé na, alebo v okolí železničného priecestia (stále svieti červená, nehoda, úraz a pod), môžu 24 hodín denne kontaktovať linku Integrovaného záchranného systému 112 a nahlásiť jedinečné identifikačné číslo priecestia – v tvare SP a štvorčíslie, ktoré sa nachádza zo zadnej strany na výstražníku. Číslo vidieť aj v noci, nakoľko je vyhotovené zo špeciálneho materiálu.
