Železnice Slovenskej republiky


ŽST Sládkovičovo - priecestie - trúbenie vlakov


16.07.2015

Rada by som sa popytala z akeho dovodu je v Sladkovicove smer Senec castejsie a dlhsie zatvorene priecestie a preco do neskorych hodin trubia vlaky? Je nejaka oprava trate, ze su taketo opatrenia?

Pozemná komunikácia je cestou III. triedy, ktorá spája obec  Sládkovičovo s cestou I. triedy Bratislava – Galanta. Železničnú trať križuje v ŽST Sládkovičovo. Križovanie trate umožňuje železničné priecestie , ktoré pozostáva zo staršieho typu konštrukcie  tzv. „Gumokov“ a napojenie na cestnú komunikáciu je zriadené živičným asfaltovým „kobercom“. Konštrukcia uvedeného typu bola vložená  v roku 1994 a 1995 v rámci rekonštrukcie koľají č. 1 a 2 pri zvyšovaní traťovej rýchlosti v traťovom úseku Senec – Sládkovičovo na 140 Km/hod.

Aj keď sa jedná o staršie typy konštrukcii neboli na nej evidované žiadne nedostatky, ktoré by mali dopad na plynulosť  tak vlakovej ako aj cestnej dopravy.  

V rámci rekonštrukcie cesty I.triedy, ktorú investorsky zabezpečuje VÚC Trnava v čase   od 5./ 2015  až do 12./2015 určil  Dopravný inšpektorát krajského PZ  a  VÚC Trnava, odbor dopravy ako obchádzkovú trasu pre cestnú dopravu cestu III. triedy, čím došlo k neúmernému zvýšeniu dopravného momentu , čo malo za následok deštrukciu  jednotlivých segmentov „gumokovovej“ konštrukcie s dopadom na zabezpečovacie zariadenie vlakovej dopravy a vygenerovania opakujúceho sa  poruchového stavu koľajových obvodov.  

Z dôvodu zabezpečenia bezpečnosti železničnej dopravy boli koľajové obvody a zabezpečovacie zariadenie až do odstránenia poruchových stavov koľajových obvodov „vypnuté“ z činnosti a v zmysle platného predpisu ŽSR , boli prijaté dopravné opatrenia, ktoré spočívajú v obmedzení traťovej rýchlosti a dávania zvukovej  návesti „Pozor“. (trúbenie, ktoré spomínate). 

Pracovníci ŽSR nepretržite  hľadali príčinu, priebežne čiastkovo riešili  vylučovacím spôsobom vzniknutý  stav, čo sa ukázalo  len ako dočasne a zároveň  nedostatočné riešenie. Nakoľko  ide o  starší typ konštrukcie, náhradné diely nie je možné zabezpečiť, bolo rozhodnuté,  zdemotovať  celú konštrukciu   tak v koľají č. 1 ako aj 2 a jej nahradenie klasickou asfaltovou výplňou v kombinácii s drevenými ochrannými podvalmi.  

Demontáž konštrukcie je však podmienená súhlasom Dopravného inšpektorátu krajského PZ, Dopravného inšpektorátu okresného PZ a VÚC Trnava odborom dopravy na uzávierku priecestia spojenú  s  výlukou  tak cestnej dopravy ako aj koľajovej dopravy. Ďalším veľkým problémom je zabezpečenie výrobcu  a dodávateľa asfaltových zmesi v období sobota, nedeľa aby nedošlo ešte k väčšiemu obmedzeniu cestnej dopravy ako doposiaľ.

ŽSR mali aj možnosť, priecestie uzatvoriť  a celu cestnú dopravu presmerovať o niekoľko kilometrov ďalej, čím by sa zvýšila dĺžka obchádzky. Takémuto kroku sme sa snažili vyhnúť s ohľadom na účastníkov cestnej premávky. 

Prepáčte, že problém rozpisujeme podrobne, ale ide nám o to, aby sťažovatelia pochopili zložitosť vzniknutej situácie. Nie, železnica spôsobila vzniknutý problém, ale sú tu zložky samosprávy  a štátnej správy, ktoré majú rozhodovacie kompetencie a tieto musia ŽSR rešpektovať.

Ospravedlňujeme sa za vzniknuté problémy a prosíme o ústretovosť a pochopenie. Veríme, že sa nám cely plánovaný  opravy podarí sa aj zrealizovať. 





Právne dokumenty