Železnice Slovenskej republiky


Prestupová hala TEŽ v Poprade/ ŽST Poprad/Tatranská Lomnica/modernizácia


16.07.2015

Chcem Vás požiadať o aktualizáciu termínov a údajov o plánovanej rekonštrukcii prestupovej haly TEŽ v Poprade. Podľa staršieho vyjadrenia sa malo začať stavať už v 3. kvartáli 2014. V apríli 2015 sa pritom len začali pripravovať súťažné podklady. Aký je aktuálny stav tohto projektu, kedy sa začne s rekonštrukciou prestupovej haly TEŽ? Zmenil sa rozsah prác, v porovnaní s tým, čo bolo uvedené v správe v januári 2014? Aké sú predpokladané náklady na rekonštrukciu tejto časti ŽST Poprad-Tatry? Z akých zdrojov bude rekonštrukcia financovaná a kedy by mala byť ukončená? 

V súčasnosti sa pripravuje samotný proces verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavby. Hlavným podkladom pre súťaž je projektová dokumentácia DSPRS – projektová dokumentácia pre stavebné povolenie spracovaná v podrobnostiach projektu pre realizáciu stavby. Celkové predpokladané náklady na stavbu sú podľa schvaľovacieho protokolu DSPRS 2 146 619,32 €. Stavba bola zaradená do Investičného plánu ŽSR financovaného z vlastných zdrojov dodávateľský spôsobom (IP ŽSR VZ DS). Termín ukončenia stavby je závislý od ukončenia procesu obstarávania, uzatvorenia zmluvy o dielo a od konkrétneho termínu začatia stavby. Lehota výstavby podľa projektu organizácie výstavby a podľa schvaľovacieho protokolu DSPRS je 18 mesiacov.

Zároveň sa chcem opýtať na využitie priestorov na ŽST Poprad -Tatry, hlavne v už rekonštruovanej časti. V minulosti bol na podlaží prestupovej haly TEŽ aj veľký bufet/reštaurácia, dnes je priestor nevyužitý, rovnako tak aj ďalšie priestory na tomto podlaží, ako aj priestory o poschodie vyššie (kedysi dávno bolo v tomto priestore napr. aj kino). Aké zámery má ŽSR s týmito priestormi a čo urobili ŽSR od ukončenia rekonštrukcie hlavného objektu stanice, aby tieto priestory boli zmysluplne využité, resp. vôbec využité? Má ŽSR toľko peňazí, aby mohlo roky vykurovať a udržiavať prázdne priestory na popradskej stanici? Ako využíva tieto priestory ŽSR v súčasnosti?

Reštaurácia v ŽST Poprad-Tatry bola niekoľkokrát v ponuke na prenájom na stránke www.zsr.sk, žiaľ, nebol prejavený záujem o jej prenájom. V súčasnosti  rokujeme s firmou, ktorá má záujem rekonštruovať a prevádzkovať reštauráciu v ŽST Poprad-Tatry. Nebytové priestory v prestupovej hale TEŽ sa z dôvodu  pripravovanej  rekonštrukcie na prenájom neponúkajú.

Mesto Poprad dnes (7. 7. 2015) oficiálne otvorilo v zákazníckom centre ZSSK v Poprade Infopoint. Jedna z prvých otázok, ktorú položil jeden z prvých turistov/cestujúcich bola: Kde na stanici nájde úschovňu batožín? Mám rovnakú otázku, kde a kedy nájde turista na železničnej stanici v Poprade úschovňu batožín (prípadne aspoň uzamykateľné skrinky, ktoré na stanici kedysi boli)? Letná turistická sezóna už začala.

S nájomcom RegioJet, a. s., bola dňa 15. 06. 2015 podpísaná nájomná zmluva č. 848174573-2-2015 s posunutou účinnosťou max. 2 mesiace od podpisu zmluvy (zmena účelu užívania časti stavby). Predmetom zmluvy je aj prevádzkovanie úschovne batožín. 

Čo sa týka batožinových skriniek prevádzkovateľa Euro Inwest Bis, došlo rozhodnutie o povolení  zmeny účelu užívania časti stavby zo dňa 22. 6. 2015 z Dráhového stavebného úradu Bratislava, kde je ešte určená 15 dňová lehota na pripomienkovanie tohto rozhodnutia.

Zároveň Vás chcem požiadať o aktualizáciu termínov a informácié k revitalizácii železničnej stanice Tatranská Lomnica. Pôjde len o rekonštrukciu objektu v súčasnej podobe alebo sa po revitalizácii nejako zmení aj využitie objektu stanice v T.L.? Kedy by sa malo začať a kedy skončiť s revitalizáciou? Koľko to bude celé stáť a z akých peňazí bude ŽSR objekt stanice revitalizovať?

Dňa 24. 02. 2015 vyšlo v denníku Hospodárske noviny oznámenie o zrušení Obchodnej verejnej súťaže na revitalizáciu železničnej stanice Tatranská Lomnica, pretože neboli splnené stanovene súťažné podmienky ŽSR. 

Dňa 26. 05. 2015 ŽSR vyhlásili Obchodnú verejnú súťaž na revitalizáciu ŽST Tatranská Lomnica. Termín podávania prihlášok záujemcov je do 15. 07. 2015. Na ďalšie časti otázky v súčasnej dobe nie je možné odpovedať, nakoľko konkrétne návrhy na riešenie revitalizácie budú známe až koncom mesiaca november 2015.

Chcem sa tiež opýtať aj na modernizáciu trate Žilina – Košice. V správe z mája 2015 uvádzate, že v roku 2016 sa začne aj: Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Liptovský Mikuláš – Poprad-Tatry (mimo), realizácia úseku Poprad-Tatry - Lučivná a Paludza - L. Hrádok – začatie realizácie. Viete už konkretizovať termíny, náklady, rozsah prác, obmedzenia, protihlukové steny v obytných zónach? Zaujíma ma tiež osud terajších úrovňových priechodov na tomto úseku (medzi Svitom a Popradom a osobitne úrovňový priechod priamo v Poprade - zo sídliska Západ do mestskej časti Veľká), zostanú zachované alebo zaniknú? Nahradia ich mimoúrovňové priechody alebo zaniknú bez náhrady?

Do budúcnosti ŽSR pripravujú a modernizáciu trate Žilina – Košice. O tomto úseku, bolo rozhodnuté už po vstupe Slovenska do EÚ. V prvej polovici roka 2006 boli podpísané Rámcové dohody na prípravu projektovej dokumentácie (PD). Postupne sa zabezpečujú jednotlivé stupne PD. Na základe požiadavky EÚ, ktorej sa nepozdávajú výstupy zo štúdie realizovateľnosti, ktorej účelom je preukázať opodstatnenosť vynaložených finančných prostriedkov pre výslednú rýchlosť, museli ŽSR dodatočne zabezpečiť vypracovanie novej štúdie realizovateľnosti. Vzhľadom na hospodárne vynakladanie finančných prostriedkov museli ŽSR pri výbere zmluvného partnera (a teda aj pri výbere spracovateľa spomínanej štúdie realizovateľnosti) postupovať v zmysle zákona č.25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní v znení neskorších predpisov. Verejná súťaž sa uskutočnila a bola podpísaná zmluva so spracovateľom štúdie. V súčasnej dobe sa táto nová štúdia realizovateľnosti spracováva a bude ukončená v termíne 09/2015. Až na a základe výsledkov tejto štúdie sa bude môcť pokračovať v projektovej príprave stavby. 

V zmysle záverov zo štúdie realizovateľnosti bude možné pristúpiť k dokončeniu projektových prác a následne k výberom zhotoviteľom stavieb verejnými súťažami predmetných stavieb. Realizácia predmetných úsekov trate by mala byť financovaná až z rozpočtového obdobia EÚ na roky 2014-2020.





Právne dokumenty