Železnice Slovenskej republiky


Vysoké teploty/železničné trate pod zvýšenou kontrolou


07.07.2015

     Železnice Slovenskej republiky v súvislosti s extrémnymi horúčavami zatiaľ nezaznamenali žiadne vážne poruchy či mimoriadnosti, ani ohrozenie železničnej dopravy. V súvislosti s počasím ŽSR prijali nasledovné opatrenia:

    ŽSR zvýšili počet a zintenzívnili kontroly na koľajach, ako aj kontroly trakčného vedenia, ktoré majú tendenciu vplyvom horúčav meniť svoje fyzikálne vlastnosti.

Pri koľajach môže dochádzať k vybočeniu koľaje, pri trakčnom vedení k zvýšeniu pravdepodobnosti kolízie zberača hnacieho dráhového vozidla s trakčným vedením. 

    Správcovské zložky odvetvia  železničných tratí vykonávajú pravidelné prehliadky tratí. Prehliadky sa vykonávajú pravidelnými pešími pochôdzkami alebo jazdami na dráhových vozidlách v pravidelných intervaloch. Okrem pravidelných peších pochôdzok sa v čase zvýšených teplôt, resp. pri predpoklade zvýšenia  teploty koľajníc nad  40°C (resp. teploty vzduchu nad 28°C) vykonávajú teplotné pochôdzky.  Pri extrémnych teplotách okolo 40°C môže teplota koľajnice dosiahnuť až 80°C. Na určených úsekoch sa vykonáva denne meranie teploty vzduchu a koľajníc. V určených miestach merania sa zaznamenávajú teploty o 11,00 a 13,00 hod SEČ (12,00 a 14,00 hod SLEČ), ktoré sa zaznamenávajú do záznamníka. 

    Zvýšená  pozornosť sa pritom venuje predovšetkým náhlym zmenám smerovej a výškovej polohy v krátkom úseku koľaje, ktoré môžu byť príznakom začínajúceho vychýlenia alebo vybočenia koľaje, okoliu pevných miest a úsekom, v ktorých bola v predchádzajúcom období narušená stabilita koľaje opravnými prácami. 

    Aby sa predišlo nežiaducim vplyvom teploty na stabilitu koľajového roštu, a to konkrétne výškovým a smerovým chybám a prípadnému vybočeniu koľaje, obmedzujú sa v čase vysokých teplôt udržiavacie práce tak, aby bola zabezpečená bezpečnosť prevádzky. Taktiež v prípade vysokých teplôt dochádza z bezpečnostných dôvodov k zrušeniu výluk, v ktorých boli plánované práce znižujúce stabilitu koľajového roštu, prípadne sa práce a výluky presúvajú do nočných hodín, kedy je predpoklad zníženia teploty a taktiež zníženia nepriaznivých teplotných účinkov na stabilitu koľajového roštu.

Jednou z možností, ktorú taktiež využívame v čase vysokých teplôt,  je zavádzanie teplotných pomalých ciest, a to hlavne v úsekoch, kde by vplyvom vysokej teploty mohlo dôjsť k zníženiu stability  koľajového roštu  (rozpracované úseky). Tieto sa zavádzajú v denných hodinách, v čase predpokladaných vysokých teplôt. 

    Rovnako sa kontrolujú  aj  jednotlivé  súčasti  trakčného vedenia,  ktoré  sú  vystavované extrémnym teplotám. Mimoriadne prehliadky trakčného vedenia v období, kedy teploty stúpajú nad 30°C, sú zamerané najmä na stav nájazdov na trolejových výhybkách, pohyblivých kotvení nosného lana a trolejového drôtu, úsekových deličov, napájacích vedení a trakčného vedenia na koľajových spojkách. 

ŽSR v súvislosti s extrémnymi teplotami museli odložiť viacero plánovaných výluk na toto obdobie, kde bolo potrebné zváranie, resp. podbíjanie koľajníc. Tieto činnosti bolo potrebné presunúť na čas, kedy teploty klesnú. 





Právne dokumenty