Železnice Slovenskej republiky


Železničné priecestie v Bytči-časť Hrabové


07.07.2015

Posielam otazky k zeleznicnemu priecestiu v Bytci-casti Hrabove.. Ludia boli na priecestie zvyknuti dlhe desatrocia, vyuzivali ho hasici, futbalisti, deti, dochodcovia, robili tam rozne kulturne podujatia atd. Pri modernizacii trate sa z nejakeho dovodu priecestie zrusilo..teraz musia vsetci absolvovat 10 kilometrovu zachadzku.. Alebo v horsom pripade prebiehaju cez kolaje..

 Z akeho dovodu sa s priecestim v projekte uz nepocitalo? 

Železničné priecestia sú kolíznym bodom medzi železničnou dopravou a cestnou dopravou, pričom ak dôjde na priecestí k stretu  cestného motorového vozidla a so železničnou súpravou má to spravidla fatálne devastačné účinky. Okrem veľkých strát na životoch ide aj o veľké materiálne škody v dôsledku samotnej nehody ako aj vedľajších nákladov súvisiacich s prerušenou, resp. obmedzenou dopravou.

V rámci modernizácie železničnej trate na rýchlosť do 160 km/hod. musia byť odstránené akýchkoľvek úrovňové kríženia pozemných komunikácií s telesom dráhy. Tieto úrovňové priecestia sú nahradené cestnými nadjazdmi, podjazdmi, príp. nadchodmi, alebo podchodmi. Aj v prípade Vami uvádzaného priecestia muselo dôjsť k jeho zrušeniu a nahradeniu za cestný nadjazd, ktorý je v súčasnej dobe vo výstavbe a ktorého uvedenie do prevádzky je plánované v mesiaci október 2015. Dočasne je vedená obchádzková trasa. Ako ďalší alternatívny prístup bol vybudovaný podchod pre cestujúcich a verejnosť v ŽST. Bytča, ktorý umožní plnohodnotný prístup obyvateľom k  miestnemu futbalovému ihrisku tak, ako to bolo zaužívané v minulosti.

V rámci prípravy predmetnej stavby bola projektová dokumentácia prerokovaná so všetkými dotknutými stranami a na základe jej kladného posúdenia bolo vydané stavebné povolenie, podľa ktorého sa stavba realizuje, t.j. bez priecestia.

 A ci je mozne aby sa tam v tejto faze rozostavania, prip. Neskor, dobudoval bud podjazd ale nadjazd aspon pre pesich? 

Podľa spracovanej projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie  sú ŽSR presvedčené, že v dostatočnej miere nahradili zrušené priecestie. Vzhľadom k uvedenému, ako aj k  zvyšovaniu nákladov na realizáciu stavby v prípade požiadaviek, s ktorými sa pri spracovaní projektovej dokumentácie nepočítalo, musíme z hľadiska hospodárnosti a efektívnosti vynakladaných finančných prostriedkov , ako aj z dôvodu striktnej viazanosti a účelovosti finančných prostriedkov z Operačného programu Doprava 2007-2013 konštatovať, že neuvažujeme s dodatočnou realizáciou akéhokoľvek stavebného objektu pre účely zabezpečenia prechodu, resp. prejazdu nad rámec schválenej projektovej dokumentácie a stavebného povolenia. 

Treba podotknúť, že náklady spojené s prípadnou tzv. naviac prácou by netvorili súčasť objemu finančných prostriedkov z EK, t.j. predstavovali by náklady spojené s výdavkami ŽSR z vlastných zdrojov.





Právne dokumenty