Železnice Slovenskej republiky


Posudzovanie tendra na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá (nariadené Najvyšším súdom)


06.07.2015

Mám na Vás otázku v súvislosti s opätovným posudzovaním tendra na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá (nariadené Najvyšším súdom). V tejto súvislosti by ma zaujímalo, v akej fáze tohto posudzovania sa aktuálne nachádzate, čo všetko ste už posúdili a s akým výsledkom? (splnenie podmienok účasti apod.) Kedy možno očakávať, že o tomto tendri nanovo rozhodnete? 

Komisia zriadená obstarávateľom koná, jej činnosť bola na takmer tri mesiace prerušená v dôsledku rozhodovania Úradu pre verejné obstarávanie (ktorého rozhodnutie bolo zrušené rozhodnutím Najvyššieho súdu SR, a teda musel nanovo rozhodnúť), do vrátenia dokumentácie zo strany ÚVO späť obstarávateľovi. Je potrebné si uvedomiť, že všetci členovia komisie sa musia oboznámiť s celým spisovým materiálom, pričom len samotné ponuky 4 uchádzačov predstavujú spolu cca 16 000 strán. Okrem toho je potrebné, aby si členovia komisie naštudovali množstvo rozhodnutí o námietkach, ako aj súdnych rozhodnutí, ktoré boli vo veci tohto tendra vydané, čo je tiež niekoľko stoviek strán. Zároveň chceme poukázať na to, že v zmysle zákona o verejnom obstarávaní vyhodnocovanie ponúk komisiou je neverejné, členovia komisie sú viazaní mlčanlivosťou a nesmú poskytovať informácie o obsahu ponúk počas vyhodnocovania ponúk. Takže do času ukončenia práce komisie nebude možné poskytovať žiadne ďalšie informácie ohľadom vyhodnocovania ponúk. 

Zaujímalo by ma, v akom štádiu je aktuálne táto modernizácia a či bude hotová podľa pôvodne stanovených termínov alebo neskôr a ak neskôr, potom kedy?

V súčasnej dobe zaznamenávame časové sklzy na niektorých stavebných objektoch (ďalej len „SO“) stavby, ktoré boli zapríčinené viacerými nepredvídateľnými faktormi v závislosti od povahy a technickej náročnosti SO, konštrukčných vlastností, umiestneniu a pod. Taktiež sme v poslednom období zaznamenali korešpondenciu, ktorej predmetom sú snahy Zhotoviteľa o predĺženie lehoty výstavby z objektívnych príčin, resp. tzv. vyššej moci. Vzniknutú situáciu v disproporciách od pôvodného harmonogramu stavebných prác (ďalej len „HMG“) sme z pozície Investora povinní podrobne analyzovať a vyhodnocovať, pretože v prípade každého zaznamenaného časového sklzu pri tom, ktorom SO ide o osobitnú individuálnu záležitosť s odlišnými podmienkami a vplyvmi, ktoré sa podieľali na omeškaní. Za daných okolností je momentálne predčasné sa vyjadrovať k zmene harmonogramu, a tým aj k zmene ukončenia výstavby.                                                                                                                

Je pravda, že aktuálne práce na predmetnom úseku neprebiehajú? Ak áno, prečo je to tak a dokedy to tak bude? 

Nie je pravdou, že práce na predmetnom úseku neprebiehajú. Práce sú realizované, pričom niektoré obmedzenia prác sú vyvolané prepracovaním projektovej dokumentácie z dôvodov uvedených ďalej, ako aj obmedzeniami vyvolanými nutnosťou zachovania cestnej prevádzky v meste Trenčín. Každopádne je zrejmé, že stavebná činnosť pokračuje. 

Boli prijaté nejaké dodatky k predmetnej stavbe? Ak áno, z akého titulu najviac a kam sa dnes cena za dielo posunula? (poprosím uviesť či je suma bez alebo vrátane DPH)

So Zhotoviteľom stavby nebol podpísaný žiadny dodatok k zmluve o dielo. Zatiaľ zaznamenávame iba nepredvídateľné skutočnosti, ako sú nepresne poskytnuté polohy inžinierskych sietí pri spracovaní PD od správcov týchto sieti, resp. úplná absencia podkladov o ich existencii, záplavy na rieke Váh v máji 2014. Ďalšími faktormi, ktoré prispeli k zmene PD a následne aj k zmene vo vyhotovení SO, vrátane nutných zmien z titulu zmien Slovenských technických noriem (seizmicita, eurokódy), prehodnotenie seizmickej odolnosti v danej oblasti ako aj implementácie nariadení Európskej komisie do národnej legislatívy SR. Akceptovaná zmluvná cena nebude prekročená. 

Z akých prostriedkov sa dnes stavba platí? Pokiaľ zo štátneho a nie z eurofondov, potom predpokladáte do budúcna, že sa práce budú spätne žiadať z eurofondov? 

Vzhľadom na dlhotrvajúce vnútroštátne súdne spory,  ako aj pre proces tzv. infridgementu, ktorý vedie Európska komisia voči Slovenskej republike, ministerstvo dopravy stiahlo tento projekt z financovania v aktuálne končiacom programovom období eurofondov. Po ukončení týchto sporov by mohol byť projekt rekonštrukcie železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá prefinancovaný z peňazí v Operačnom programe integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. 

V akom štádiu je aktuálne spor s EK ohľadom tohto tendra? (infrigement)

Otázka infridgementu zo strany EK nebola podľa našich informácií zatiaľ uzatvorená, resp. ŽSR o tom nemajú žiadnu vedomosť.





Právne dokumenty