10.08.2015
Bude vybudovaná protihluková stena v obytnej časti Sihoť-Hodžova ulica? Hlučnosť hlavne v nočných hodinách je neúnosná. Spôsobujú ju hlavne nákladné vlaky ktoré sú odstavované na železničnej stanici. Plánuje sa s vybudovaním protihlukovej steny v tejto obytnej zóne?
Súčasný stav v ŽST Trenčín vo vyhotovovaní ochranných prvkov proti účinkom imisií hluku je v súlade so schválenou projektovou dokumentáciu a plne reflektuje na výsledky Hlukovej štúdie. Napriek uvedenému registrujeme sťažnosti občanov na hluk a ich požiadavky na dobudovanie protihlukových bariér/stien.
Z toho dôvodu Železnice Slovenskej republiky, Bratislava v spolupráci s Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, Útvarom vedúceho hygienika rezortu v Žilina, uskutočnia koncom mesiaca august meranie hluku v predmetnej oblasti. Následne na základe výsledkov tejto novej hlukovej štúdie, dôjde k rozhodnutiu o ďalšom postupe pri výstavbe protihlukových bariér/stien. Konštatujeme, že obdobné merania sa budú vykonávať aj po ukončení modernizačných prác v celom úseku trate, t.j. od Zlatoviec až po Trenčiansku Teplú, pričom nemožno vylúčiť ani realizáciu tzv. sekundárnych protihlukových opatrení v podobe ďalších protihlukových bariér/stien, resp. iných stavebno-technických úprav na nehnuteľnostiach v dotknutej lokalite. Je potrebné tiež uviesť, že modernizáciou železničnej trate došlo k posunu koľajiska smerom od obytnej zóny a taktiež došlo k použitiu nových progresívnych prvkov za účelom zníženia negatívnych vplyvu železničnej dopravy na okolie. Podľa dostupných informácií k celkovej problematike v rámci hlukových imisií prispievajú v značnej miere súpravy vlakov a ich samostatné vykurovanie respektíve chladenie (v závislosti od ročnej doby), ktoré sú odstavované v nočných hodinách pri nástupišti č.3. To znamená, že samotná prevádzka koľajových vozidiel v interakcii koleso-koľajnica nemusí byť primárnym zdrojom hluku. Ako nástroj na zlepšenie súčasného stavu nemožno vylúčiť ani zmenu technologických postupov v ŽST. Trenčín.
Taktiež ruší v nočných hodinách intenzívne osvetlenie zo stožiarov. Toto množstvo svetiel je orientované na obytné domy a nadmerne a hlavne zbytočne osvetluje spálne obytných domov. Je možné riešiť osvetlenie tak aby neobťažovalo obyvateľov Hodžovej ulice. Súčasná situácia je podstatne horšia z hľadiska komfortu bývania ako bola pred začatím rekonštrukcie.
Aj v prípade nového osvetlenia koľajiska v ŽST Trenčín ide o štandardné riešenie, ktoré zohľadňuje požiadavky slovenských technických noriem, resp. implementovaných smerníc a nariadení Európskej komisie. To znamená, že súčasné riešenie zodpovedá všetkým požadovaným parametrom a podmienkam modernizovaných tratí . Na podnet obyvateľov Hodžovej ulice v predmetnej záležitosti sme reagovali už v minulosti, pričom zo strany Zhotoviteľa došlo k viacnásobnému zabezpečeniu optimalizácie nastavenia uvedeného osvetlenia. Sme si vedomí, že najzásadnejšie a najkritickejšie miesta v intenzite osvetlenia sú nezakryté časti nástupišťa č.2 a č.3. Po celkovom ukončení prác v ŽST Trenčín a pred odovzdaním osvetlenia do správy Železníc Slovenskej republiky, Bratislava vykoná Zhotoviteľ stavby záverečnú optimalizáciu nastavenia osvetľovacích telies.
