Železnice Slovenskej republiky


Vplyv počasia (horúčavy) na infraštruktúru ŽSR


10.08.2015

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v súvislosti s extrémnymi horúčavami zatiaľ (informácia k 10.08.2015) nezaznamenali žiadne vážne poruchy či mimoriadnosti, ani ohrozenie železničnej dopravy. V súvislosti s počasím ŽSR prijali nasledovné opatrenia: 

ŽSR zvýšili počet a zintenzívnili kontroly na koľajach, ako aj kontroly trakčného vedenia, ktoré majú tendenciu vplyvom horúčav meniť svoje fyzikálne vlastnosti.

Pri koľajach môže dochádzať k vybočeniu koľaje, pri trakčnom vedení k zvýšeniu pravdepodobnosti kolízie zberača hnacieho dráhového vozidla s trakčným vedením. 

Doposiaľ sme na tratiach ŽSR v dôsledku vysokých teplôt zaevidovali 3 prípady deformácie koľaje, t. z. prípady porúch železničného zvršku súvisiace s geometrickým usporiadaním traťovej koľaje, ktoré si kvôli zachovaniu bezpečnosti vyžadujú vylúčenie koľaje z prevádzky alebo okamžité zníženie dovolenej rýchlosti. Prvý prípad sa stal 07.07.2015 na trati medzi ŽST(železničná stanica) Štrbské Pleso TEŽ – ŽST Vyšné Hágy. Druhý prípad sa odohral 06.08.2015 na trati medzi ŽST Žarnovica – ŽST Nová Baňa a tretí prípad sa stal 08.08.2015 na trati medzi ŽST Galanta – ŽST Šaľa. 

Správcovské zložky odvetvia železničných tratí vykonávajú pravidelné prehliadky tratí. Prehliadky sa vykonávajú pravidelnými pešími pochôdzkami alebo jazdami na dráhových vozidlách v pravidelných intervaloch. Okrem pravidelných peších pochôdzok sa v čase zvýšených teplôt, resp. pri predpoklade zvýšenia teploty koľajníc nad  40°C (resp. teploty vzduchu nad 28°C) vykonávajú teplotné pochôdzky. Pri extrémnych teplotách okolo 40°C môže teplota koľajnice dosiahnuť až 80°C. Na určených úsekoch sa vykonáva denne meranie teploty vzduchu a koľajníc. V určených miestach merania sa zaznamenávajú teploty o 11,00 a 13,00 hod SEČ (12,00 a 14,00 hod SLEČ), ktoré sa zaznamenávajú do záznamníka. 

Zvýšená  pozornosť sa pritom venuje predovšetkým náhlym zmenám smerovej a výškovej polohy v krátkom úseku koľaje, ktoré môžu byť príznakom začínajúceho vychýlenia alebo vybočenia koľaje, okoliu pevných miest a úsekom, v ktorých bola v predchádzajúcom období narušená stabilita koľaje opravnými prácami. Aby sa predišlo nežiaducim vplyvom teploty na stabilitu koľajového roštu, a to konkrétne výškovým a smerovým chybám a prípadnému vybočeniu koľaje, obmedzujú sa v čase vysokých teplôt udržiavacie práce tak, aby bola zabezpečená bezpečnosť prevádzky. Taktiež v prípade vysokých teplôt dochádza z bezpečnostných dôvodov k zrušeniu výluk, v ktorých boli plánované práce znižujúce stabilitu koľajového roštu, prípadne sa práce a výluky presúvajú do nočných hodín, kedy je predpoklad zníženia teploty a taktiež zníženia nepriaznivých teplotných účinkov na stabilitu koľajového roštu.

Jednou z možností, ktorú taktiež využívame v čase vysokých teplôt, je zavádzanie teplotných pomalých ciest, a to hlavne v úsekoch, kde by vplyvom vysokej teploty mohlo dôjsť k zníženiu stability koľajového roštu (rozpracované úseky). Tieto sa zavádzajú v denných hodinách, v čase predpokladaných vysokých teplôt. 

Na každom pracovisku sa vykonávajú denne meranie teploty vzduchu a koľajníc. V určených miestach merania sa zavedie záznamník, do ktorého sa zaznamenávajú teploty o 11,00 a 13,00 hod. SEČ ( 12,00 a 14,00 LSEČ). V prípade zistenia chýb ohrozujúcich bezpečnosť železničnej prevádzky, je správca železničnej infraštruktúry (ŽI) povinný okamžite zaistiť potrebné dopravné opatrenia. Ak je bezpečnosť železničnej prevádzky akokoľvek ohrozená, je správca ŽI povinný vykonať pešiu prehliadku resp. mimoriadnu kontrolnú jazdu prideleného úseku tratí i mimo pravidelnej predpísanej prehliadky, a to i v mimopracovnom čase. 

Rovnako sa kontrolujú aj jednotlivé súčasti trakčného vedenia, ktoré sú vystavované extrémnym teplotám. Mimoriadne prehliadky trakčného vedenia v období, kedy teploty stúpajú nad 30°C, sú zamerané najmä na stav nájazdov na trolejových výhybkách, pohyblivých kotvení nosného lana a trolejového drôtu, úsekových deličov, napájacích vedení a trakčného vedenia na koľajových spojkách. 

ŽSR v súvislosti s extrémnymi teplotami museli odložiť viacero plánovaných výluk na toto obdobie, kde bolo potrebné zváranie, resp. podbíjanie koľajníc. Tieto činnosti bolo potrebné presunúť na čas, kedy teploty klesnú.





Právne dokumenty