06.08.2015
Dobrý deň prajem. V rámci TASR projektu Mesta a obce Slovenska (MOS) pripravujem materiál o zaujímavostiach obce Hanušovce nad Topľou. Chcel by som Vás v tejto súvislosti požiadať o zopár informácii. Zasielam niekoľko otázok: Mestečkom Hanušovce nad Topľou na východe Slovenska prechádza údajne unikátna železničná stavba - viadukt. Vraj sa k nemu viaže viacero "naj". Vedeli by ste mi prosím napísať čím je táto stavba výnimočná?
Mostný objekt vedúci ponad Hanušovce nad Topľou, alebo aj tzv. Hanušovský viadukt je jedným z desiatich mostných objektov trate Kapušany pri Prešove – Strážske. Je to najdlhší železničný most postavený v oblúku (s polomerom 350 m) nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe. Od 17. októbra 1986 je vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku.
Je viaduktov v Hanušovciach a v blízkom okolí viac? Má táto stavba teda viacero častí (viaduktov)?
Medzi zastávkou Bystré a výhybňou Pavlovce (necelých 8 km trate) sa nachádzajú spolu 4 mostné objekty, všetko v katastrálnom území Hanušoviec nad Topľou. Všetky mosty sú vyhlásené za národnú kultúrnu pamiatku.
Samotný Hanušovský viadukt sa skladá z jedného klenutého otvoru a deviatich otvorov s priehradovou oceľovou konštrukciou.
Kedy ju začali stavať a prečo? Kedy bola dokončená? Aký je význam?
Výstavba trate Kapušany pri Prešove – Strážske začala slávnostným výkopom 29. 6. 1939 (stavebné povolenie vydané 26. 4. 1939) a do prevádzky bola uvedená 5. 9. 1943.
Jej význam spočíval v nahradení železničného spojenia s východom Slovenska, ktoré bolo narušené Viedenskou arbitrážou a odčlením časti územia Slovenska k Maďarsku. V tomto odčlenenom území sa nachádzala aj časť trate Košice – Trebišov – Čop, čím došlo k tomu, že celý Zemplín mal železničné spojenie len železnicou cez územie Maďarska tzv. peážnou traťou. A práve problémy vznikajúce pri peážnej doprave boli podnetom k výstavbe uvedenej trate.
Na akú železničnú prepravu je viadukt využívaný? Aj nákladnú aj osobnú?
Celá trať je využívaná aj na osobnú a aj na nákladnú železničnú dopravu.
Z čoho je hanušovský viadukt postavený, viažu sa nejaké zaujímavosti aj k jeho výstavbe? (zahraničné know-how, zahraniční odborníci, veľké množstvo spotrebovaného materiálu...a pod.), jedinečnosť...
Hanušovský viadukt je postavený najmä z 9 oceľových priehradových mostových konštrukcií a betónových pilierov obložených riadkovým murivom. Základy sú betónové, podľa potreby vystužené roštami z použitých koľajníc. Mostovky boli vyložené dubovými doskami, neskôr nahradené ryhovanými plechmi. Oceľové konštrukcie viaduktu vyrobili Českomoravské strojárne, a.s. v Prahe, A. Rainberg, strojáreň, mostáreň a kotláreň v Pardubiciach a Akciová spoločnosť, predtým Škodove závody v Plzni.
Koľaj je na viadukte nad terénom v najvyššej výške 40 m. Niveleta železnice stúpa 10 ‰. Stavba spodnej konštrukcie viaduktu si vyžiadala výkop cca 15 000 m3 v hlbokých stavebných jamách, asi 15 000 m3 betónového a cca 2 500 m3 obkladaného muriva. Na výkopových prácach zakladacích bolo treba odpracovať okolo 260 000 hodín a na prácach murárskych a betonárskych cca 330 000 hodín.
Zaujímavosti sa viažu k výstavbe celej trate a k trati samotnej. Trať Kapušany pri Prešove – Strážske mala pri výstavbe stavebnú dĺžku 49,773 km a z toho až tri štvrtiny bola trať v sklone, maximálne 12 ‰, jednu tretinu dĺžky tvorili oblúky s minimálnym polomerom 300 m.
Vzhľadom na vojnový stav v Európe trpela stavba nedostatkom pracovných síl. Problém sa riešil zriadením pracovných táborov asociálnych živlov v rokoch 1942-1943. K najvyššej koncentrácii pracovných síl, 6020 robotníkov, došlo v júni 1941. Stavba si vyžiadala 11 smrteľných a 260 ťažkých pracovných úrazov. Vedením stavby bol poverený Prof. Ing. Rudolf Pavlík, ministerský radca a riadny profesor SVŠT v Bratislave.
Kedy prešiel viadukt naposledy väčšou obnovou? Je v pláne v blízkej dobe ďalšia? Čo by mala riešiť?
Na viadukte v km 36,457 na trati Prešov - Strážske (pri meste Hanušovce nad Topľou) sa vykonáva každoročne pravidelná údržba, v posledných rokoch bola vykonávaná postupná obnova mostníc. V tomto roku v mesiaci máj bola vykonaná podrobná prehliadka viaduktu a na základe mostnej revíznej správy je nutná výmena ďalších mostníc, výmena niektorých hĺbkovo skorodovaných prvkov mostnej konštrukcie, pričom tieto chyby sú odstrániteľné v rámci bežnej údržby. Celkové hodnotenie objektu je – vyhovujúci.
