Železnice Slovenskej republiky


Železničné priecestie - Topoľnica - nefungujúce závory


02.02.2016

Obrátili sa na nás obyvatelia obce Topoľnica a časti Paľovce (Paľovce I), ktorí už pár dní evidujú nefungujúce závory a svetelnú signalizáciu pri prejazde vlakov ich obcou. Zaujímalo by nás, či ŽSR túto skutočnosť evidujú, resp. aký je súčasný stav (vlaky prejazdom daným úsekom spomaľujú a používajú výstražnú zvukovú signalizáciu) a kedy dôjde k náprave?

 Železničná doprava na tratiach ŽSR nikdy nie je bez kontroly, ŽSR uvedenú skutočnosť samozrejme evidujú.  Dňa 31.01.2016 o 00:57 došlo k výpadku napájania železničných zabezpečovacích zariadení medzi stanicami Galanta – Šaľa. Tento výpadok mal, okrem iného, za následok trvalé uzatvorenie dvoch priecestných zabezpečovacích zariadení (PZZ) v železničnom kilometri 109,883 (Paľovce I) a 108,966 (Topoľnica). Aby nebola obmedzovaná cestná doprava a tiež z dôvodu, že v čase vzniku poruchy nebolo možné zistiť, dokedy bude uvedená porucha trvať, boli  zavedené dopravné opatrenia pre vlakovú dopravu. Znamená to, že od uvedeného dňa vlaky jazdili cez uvedené železničné priecestia so zníženou rýchlosťou na 10 km/hod a trúbili, pričom priecestné zabezpečovacie zariadenia boli vypnuté z činnosti. Následne v ten istý deň boli na obe železničné priecestia umiestnené dopravné značky IP 30a, upozorňujúce užívateľov cestnej komunikácie na vypnutie priecestných zabezpečovacích zariadení z činnosti. Tento postup je štandardný, v zmysle predpisov ŽSR. 

Práce na zistení miest a príčiny poruchy sa začali okamžite po jej zistení. Po lokalizovaní miesta poruchy boli dňa 31.01.2016 o 06:45hod zahájené práce na oprave zemného kábla 6 kV (kábel je v prevádzke od r. 1985), ktoré pokračovali do 17:45hod. Dňa 01.02.2016 sa v prácach pokračovalo, ale z dôvodu komplikovaného rozbahneného terénu, sa zamestnanci museli presúvať aj s náradím pešo, čo značne predlžovalo čas odstránenia poruchy. Bola vykonaná oprava 4 ks plášťových porúch a zamerané miesto poruchy kábla. V prácach sa pokračovalo aj dnes 02.02.2016, kedy sa zhotovila káblová spojka a napájanie 6 kV bolo zapnuté o 12:24 hod do prevádzky. Zároveň boli obidve priecestné zabezpečovacie zariadenia dnes po 13.hod znovu zapnuté a preskúšané. Momentálne sú plne funkčné a v činnosti. Dopravné značky boli následne odstránené. 

Druhá otázka: Servis: Ak nesvieti (bliká) na priecestí, tak sa vždy treba presvedčiť, či nejde vlak, pretože to môže znamenať, že nefunguje signalizácia?

 Užívateľ cestnej komunikácie sa musí  na priecestí  vždy správať v zmysle §27 odst.1 zákona č.8/2009 o cestnej premávke, a to „Pred železničným priecestím vodič je povinný počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie“





Právne dokumenty