Železnice Slovenskej republiky


ŽSR modernizujú infraštruktúru v Dolnom Hričove


02.03.2016

ŽSR začali od 1. marca s rozsiahlou modernizáciou nepárnej skupiny staničných koľají a výhybiek žilinského zhlavia v železničnej stanici Dolný Hričov. Stavebné práce v prvej etape na dva mesiace výrazne ovplyvnia aj prevádzku vlakov osobnej dopravy. Cieľom popri náročnej modernizácii je pri realizovaných výlukových prácach v maximálnej miere zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. Výsledkom modernizácie bude modernejšia a bezpečnejšia železničná infraštruktúra, rýchlejšia jazda vlakov, pohodlnejší nástup a výstup cestujúcich a celkovo lepšia orientácia v ŽST Dolný Hričov.  

Počas nepretržitej výluky, ktorá potrvá do 3. mája 2016, zhotoviteľ stavby „ŽSR Modernizácia trate Púchov – Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. Etapa – (úsek Považská Teplá /mimo/-Žilina /mimo/)“ - Združenie TEBS, zrealizuje stavebné práce na nepárnej skupine staničných koľají (vzdialenejších od staničnej budovy) a výhybiek. Najskôr zdemontuje železničný zvršok staničných koľají č. 1, 3, 7 a piatich výhybiek žilinského zhlavia, čo si vyžiada aj výluku 1. traťovej koľaje medzi Dolným Hričovom a zriaďovacou stanicou v Žiline. Následne budú vybudované nové koľajové lôžka pod nové výhybky a staničné koľaje č.1 a 3. Koľaje č. 5 a 7 sú zrušené. Zároveň sa zrealizuje aj  obnova časti koľají a výhybiek v objekte vlečky „Zväz pre skladovanie zásob, a.s. Bratislava – Terminál Horný Hričov“. 

Súčasná železničná stanica v Dolnom Hričove je tvorená 4 dopravnými a 6 manipulačnými koľajami pre traťovú rýchlosť 100 km/hod, s obmedzeniami na 40 - 90 km/hod.

Nové riešenie ŽST spĺňa hlavný cieľ modernizácie trate - zvýšenie traťovej rýchlosti, za splnenia všetkých zásad modernizovanej trate. Z dôvodu stiesnených smerových pomerov, - existujúca poloha ŽST, novovybudovaná diaľnica D3 a miestna zástavba, je rýchlosť v tejto železničnej stanici znížená na 150 km/h. Výškové vedenie navrhovanej trasy sa snaží kopírovať pôvodnú niveletu koľaje, so snahou minimalizovať zemné práce. Koľajisko ŽST bude zdvihnuté o cca 0,5 m. V celom úseku budú zriadené bezstykové koľaje z dlhých koľajových pásov. Do koľajiska stanice bude vložené 23 nových výhybiek.

Pri krajných staničných koľajach č. 3 a 4 sa vybudujú dve nové nástupištia v dĺžke 250 metrov. Ich technické riešenie umožní pohodlný nástup a výstup cestujúcich aj osobám so zníženou pohyblivosťou. 

Modernizácia ŽST Dolný Hričov je súčasťou stavby „ŽSR, Modernizácia trate Púchov – Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa – (úsek Považská Teplá /mimo/ – Žilina /mimo/“, realizovaná v rámci Operačného programu Doprava 2007-2013 a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014-2020. Účelom modernizácie je zvýšenie  traťovej rýchlosti na 160 km/h, čo samozrejme skráti čas potrebný na prepravu cestujúcich a tovaru. Kompletne sa obmení železničný zvršok, vybudujú sa protihlukové steny, zmodernizuje sa zabezpečovacie zariadenie a zvýši sa komfort a bezpečnosť cestujúcej verejnosti. Zrušením železničných priecestí sa zvýši bezpečnosť cestnej dopravy. 

Hlavné ukazovatele stavby:

  • celková dĺžka modernizovaného úseku 22,702 ks
  • rýchlosť 160 km/h
  • dĺžka nových koľají 50613 m, nové výhybky 44 ks
  • 5 nástupíšť + 1 služobné v celkovej dĺžke 2700m
  • rekonštruované mosty  – 9
  • nové mosty  – 7
  • nové cestné nadjazdy  – 5
  • nové podchody – 5
  • protihlukové steny – 13113 m
  • v celom úseku nové trakčné vedenie
  • nové zabezpečovacie a oznamovacie zariadenie

Celkové plánované investície na modernizáciu ŽST Dolný Hričov sú vo výške 26 886 635,68 €, na traťový úsek Dolný Hričov – Žilina je vyčlenená suma 17 755 909,36 €. 

Dlhodobé nepretržité výluky v úseku ŽST Dolný Hričov – Žilina zriaď. st. sú v tomto roku plánované od 1. marca do 25. novembra 2016 a v úseku ŽST Bytča – ŽST Dolný Hričov od 19. júna do 30. novembra 2016. 

V súvislosti so stavebnými prácami v ŽST Dolný Hričov a výlukou 1. traťovej koľaje medzi ŽST Dolný Hričov a zriaďovacou stanicou Žilina dochádza k zmene v prevádzke vlakov osobnej dopravy.

Počas výluky 1. traťovej koľaje medzi ŽST Dolný Hričov a zriaďovacej stanice. Žilina je doprava vlakov v obidvoch smeroch zabezpečená po druhej traťovej koľaji. Proti správnemu smeru jazdia vlaky v smere Púchov – Žilina, cestujúci na zastávke Horný Hričov musia vystupovať a nastupovať vľavo v smere jazdy vlakov do ŽST Žilina. 

Šesť párov medzinárodných vlakov kategórie Ex, jazdiacich na trase Žilina – Púchov – Horní Lideč – Praha má 21 minútový pobyt v ŽST Púchov, určený na prestup cestujúcich z/do vlakov na trase Bratislava – Košice a späť. Upozorňujeme cestujúcich, že prestup z medzinárodných vlakov prichádzajúcich z Čiech do rýchlikov v smere Bratislava – Košice je možný jedine v ŽST Púchov, pretože z Púchova odchádzajú rýchliky do Košíc pred českými expresmi a v Žiline sa už nečakajú. V opačnom smere odchádza zo Žiliny český expres pred rýchlikom prichádzajúcim z Košíc a čaká na prestup cestujúcich v ŽST Púchov. 

Deväť osobných vlakov bude nahradených náhradnou autobusovou dopravou (NAD). Podrobnejšie informácie sa cestujúci dozvedia z vývesiek umiestnených v železničných staniciach, alebo ich poskytne dopravca – Železničná spoločnosť Slovensko na telefónnom čísle kontaktného centra - 18 188, prípadne na internetovej stránke www.slovakrail.sk. 

ŽSR prosia cestujúcu verejnosť o trpezlivosť a pochopenie v súvislosti s obmedzeniami v železničnej doprave, ku ktorým dochádza v dôsledku výlukových prác a zároveň apelujú na zvýšenú pozornosť pri sledovaní vývesiek a hláseniach staničného rozhlasu v železničných staniciach.





Právne dokumenty