08.11.2016
Železnice Slovenskej republiky požiadali o predĺženie platnosti územného rozhodnutia o umiestnení líniovej stavby: " ŽSR, Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice - úsek trate Krompachy (mimo) – Kysak " na pozemkoch v k. ú. Kysak, Veľká Lodina, Malá Lodina, Ruţín, Rolova Huta, Margecany, Jaklovce, Gelnica, Kluknava, Richnava, Krompachy, Ličartovce, Obišovce, Lemešany a Drienovská Nová Ves – rozhodnutie.
Prečo ste požiadali o predĺženie platnosti?
Dokedy ste plánovali práce zrealizovať a čo je dôvodom ich časového posunu?
O aké práce ide a čo je ich cieľom?
Kedy by mali byť práce na trati zrealizované?
Pre lepšiu orientáciu uvádzame na úvod genézu vývoja celého úseku od L. Mikuláša po Košice - Predmetný úsek bol ešte programovom období 2004 – 2006 rozdelený projekčne na 4 modernizované úseky: - Liptovský Mikuláš – Poprad, - Poprad – Krompachy, - Krompachy – Kysak, - Kysak – Košice. V uvedenom časovom období boli na týchto úsekoch spracované dokumentácie jednotlivých stupňov (dokumentácia pre posúdenie vplyvov stavby na životné prostredie, dokumentácia stavebného zámeru, dokumentácia pre územné rozhodnutie, vrátane vydania a správoplatnenia územných rozhodnutí).
V rámci Operačného programu Doprava pokračovalo spracovanie projektovej dokumentácie na úseku L. Mikuláš – Poprad (úseky Poprad – Lučivná a Palúdza – L. Hrádok). Pre pokračovanie projektovania, prípadne pre realizáciu je podmienkou zo strany Európskej komisie (EK) mať spracovanú a schválenú štúdiu realizovateľnosti, ktorá určí technickú a ekonomickú výhodnosť jednotlivých úsekov tratí.
Štúdia realizovateľnosti (ŠR) Žilina – Košice - Čierna nad Tisou bola schválená Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (MDVRR SR) dňa 1.2.2016. Predmetná štúdia sa zaoberala veľkým množstvom variantov, ktorých bolo viac ako 30. V rámci ŠR boli v záverečnej fáze vzájomne porovnávané štyri alternatívy. Napokon bola schválená alternatíva 3.1., kde sa počíta s rýchlosťou 120, 140 a 160 km/h tak, aby bola zatraktívnená železničná trať pri vynaložení prijateľných investičných nákladov. Výsledkom tejto ŠR je, že vo väčšom rozsahu potvrdila už vyprojektované trasy a v niektorých prípadoch poukázala na nutnosť prepracovania projektovej dokumentácie.
Spracovaná štúdia bola následne zaslaná na Jaspers ako poradný orgán Európskej komisie na posúdenie. Jaspers k štúdii vydal tzv. Guidance note, teda usmernenie, v ktorom zhodnotil kvalitu štúdie ako dostatočnú pre ďalší postup a súčasne dal odporúčania pre národné rozhodnutia ohľadom následnej prípravy projektov vhodných pre financovanie z fondov EÚ.
Na základe schválenia uvedenej ŠR sa môže začať v pokračovaní projektovej prípravy, zabezpečení stavebných povolení a až následne sa môže pristúpiť k výberu zhotoviteľa stavby a k samotnej realizácií stavby určitých úsekov schválených štúdiou. Výsledky štúdie realizovateľnosti potvrdili doteraz projektované riešenie modernizácie železničnej trate pre úsek Paludza – Liptovský Hrádok, Poprad Lučivná, Poprad – Spišská Nová Ves. Pre ostatné úseky (Spišská Nová Ves – Krompachy, Krompachy – Kysak a Kysak – Košice) bude musieť dôjsť k úprave projektovej dokumentácie.
Tak, ako sme uviedli na začiatku, aj na úsek Krompachy – Kysak bolo vydané a je právoplatné územné rozhodnutie (ÚR), ktoré je však časovo obmedzené a v prípade záujmu investora o pokračovanie v projekte je potrebné takéto územné rozhodnutie predlžovať. Podľa vyššie uvedeného však na základe štúdie realizovateľnosti bude musieť prísť k určitým úpravám projektovej dokumentácie tak, aby zohľadňovala výsledky štúdie realizovateľnosti, čo sa týka najmä rýchlosti a smerovania predmetných úsekov. To však neznamená, že územie, ktoré bolo vymedzené územným rozhodnutím a samotné územné rozhodnutie nebude v budúcnosti pre účely modernizácie potrebné. Úpravy PD môžu mať charakter technických úprav, ktoré nebudú mať vplyv na ÚR a preto je potrebné mať ÚR právoplatné.
Vzhľadom na to, že príde k určitej úprave PD, ktorú však momentálne nie je možné presne definovať, nie je v súčasnosti možné hovoriť o predpokladaných termínoch realizácie predmetných úsekov.