22.02.2017
Chcem sa spýtať na jednu informáciu, ktorá odznela v rozhovore s analytikom INEKO: https://dennikn.sk/685527/v-presove-sa-minie-pol-miliardy-eur-a-vacsina-kamionov-ostane-v-meste/
"Aj zabezpečenie priecestia dôležitej cestnej tepny so železnicou sa dá upraviť tak, aby červená neblokovala autá až 4 minúty, ale iba minútu."
Jedná sa o priecestie na Levočskej ceste, hneď vedľa Torysy.
Zaujímalo by ma, či a prečo je tam červená 4 minúty - zvlášť v smere na sever a ako je to s časovým ohraničením červenej v opačnom smere.
Dobu uzatvorenia priecestného zabezpečovacieho zariadenia (PZZ) v km 19,254 (Levočská ul.) sme v roku 2016 merali s nasledovnými výsledkami:
Nákladný – 2 min, 29 s - cca 2 min 30 s
Osobný - 2 min, 57 s - cca 3 min
Osobný (špička výstup, nástup) – 3 min 49 s - cca 4 min
Problém uzatvorenia priecestia súvisí s tým, že pri niektorých osobných vlakoch je na zastávke Prešov – mesto veľká frekvencia cestujúcich, to znamená, že PZZ je samozrejme už v činnosti. Spúšťací bod aktivácie priecestia (tzv. spínač) je v km 17,468 (medzi ŽST Prešov a priecestím na Pavlovičovom námestí) a PZZ na Levočskej ul. má oddialenú dobu spustenia výstrahy v zmysle technických výpočtov projektanta.
PZZ nevie rozlíšiť osobný a nákladný vlak. Tieto uvedené časy sú pre vlaky v smere z Prešova na Veľký Šariš a v opačnom smere sú časy uzatvorenia priecestia minimálne.
V smere z Prešova na Veľký Šariš vplýva na dobu trvania výstrahy viacero faktorov, ktoré ju predlžujú, ako sú rozjazd nákladných vlakov zo ŽST Prešov, ale predovšetkým výstup a nástup cestujúcich na zastávke Prešov mesto. V opačnom smere idú vlaky plynule a priecestie obsadzujú na minimálnu dobu.
V rámci plynulosti a bezpečnosti železničnej dopravy nie je možné čas uzatvorenia uvedeného PZZ skrátiť, uvedené parametre sú realizované v rámci prísnych technických a legislatívnych noriem a všetky opatrenia sú realizované v záujme bezpečnosti účastníkov premávky. Navyše platí, že pri strete cesty a železnice má vždy prednosť železnica.