Železnice Slovenskej republiky


Aktuálne výstavby a prípravy na tratiach ŽSR


19.06.2019

V kontexte projektu plánovanej rekonštrukcie trate medzi Košicami a Kysakom chceme spraviť stručný update k súčasnému stavu možností vlakov jazdiť rýchlosťou 160 km/h a toho, čo je aktuálne vo výstavbe, príprave a pod. 

Ak sa nemýlim, danej rýchlosti je v súčasnosti uspôsobená trať v úseku Bratislava – Žilina (s výnimkou časti Púchov – Považská Teplá). 

V úseku Bratislava Rača - Púchov a Považská Teplá - Žilina (mimo stanice) je modernizácia ukončená. V súčasnosti sa realizuje modernizácia úseku Púchov - Považská Teplá. 

V akom štádiu sú práce na obstaranom úseku Poprad – Lučivná? – NKÚ odblokovalo súťaž, námietky zamietli – je to teda tak, že stavbu realizuje konzorcium okolo Strabagu s druhou najvýhodnejšou cenou? Začalo sa už pracovať – aký je predpokladaný termín dokončenia modernizácie? 

Modernizácia sa v súčasnosti nerealizuje, nakoľko po námietke podal uchádzač odvolanie na Radu UVO, ŽSR zatiaľ rozhodnutie Rady UVO neobdržali. 

Vysúťažená je už aj modernizácia úseku Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR, sa už s prácami začalo – aký je predpokladaný termín dokončenia?

Ešte sa nerealizuje, nakoľko po námietke UVO rozhodol o opätovnom posúdení podmienok účasti, t. j. stále prebieha proces verejného obstarávania. 

Úsek Košice – Kysak sa má začať modernizovať až v roku 2027, plánujete dovtedy súťažiť o modernizáciu aj pri iných úsekoch? Resp. čo by malo byť ďalšie v poradí? 

ŽSR pripravujú verejné obstarávanie na realizáciu modernizácie samotnej stanice Žilina aj s úsekom Žilina - Varín. Projekčne ŽSR pripravujú úsek Liptovský Mikuláš - Poprad, Poprad - Spišská Nová Ves. 

Jednotlivé varianty zmienené v štúdii sa prekrývajú v niektorých veciach, jedno z nich je odhad ceny rekonštrukcie Hlavnej stanice, ktorá je vyčíslená na približne 140 miliónov eur. Prvé výsledky realizácie navrhovaných zmien by mali byť viditeľné už na budúci rok, pričom revitalizácia Hlavnej stanice patrí k prioritám.

Aké sú priority ŽSR v rámci spomínanej revitalizácie – aké zmeny Hlavnú stanicu čakajú, aby vyhovovala dlhodobým požiadavkám? – odborníci stanicu kritizujú aj pre zatočenie koľajiska, krátke nástupištia – sú toto výčitky, ktoré považujete za relevantné?

Tieto názory považujeme za relevatné. V rámci revitalizácie počítame s narovnávnaním koľajiska tak, aby sme mohli zvýšiť rýchlosť vlakov a predĺžiť nástupištia.

Do akej miery plánujete do revitalizácie Hlavnej stanice zapojiť mesto? – predsa len Predstaničné námestie patrí mestu, je predpoklad, že by revitalizácia zahŕňala zmeny aj v tej časti? Prebiehajú už s mestom rokovania?

S mestom prebiehajú rokovania o spolupráci pri revitalizácii hlavnej stanice a predstaničného námestia. Po ich ukončení budeme verejnosť informovať.



Právne dokumenty