24.04.2019
Riešim momentálne tému Modernizácie železnice v úseku Púchov – Považská Teplá. Chcel by som Vás poprosiť o odpoveď na pár otázok. Ak by sa dalo, poprosím odpovede poslať ako audio nahrávku.
1. V akej fáze je momentálne modernizácia trate medzi Púchovom a Považskou Teplou? Čo sa už realizovalo a čo by sa malo v blízkej dobe dokončiť.
Práce medzi Púchovom a Považskou Teplou prebiehajú nasledovne:
Na ucelenej časti (ďalej len UČS) UČS 44 Traťový úsek Púchov – Považská Bystrica
Objekty sú vo vysokom stupni rozostavanosti. Hlavné práce sú sústredené na budovaní zmeny trasy železničnej trate. Buduje sa železničné teleso na ostrove a mostné objekty cez Nosickú priehradu. Vyrazený je tunel Diel, s výnimkou cca 60m dorážky, kontinuálne prebiehajú aj raziace práce na tuneli Milochov.
UČS 45 ŽST Považská Bystrica
V železničnej stanici bol realizovaný železničný spodok a zvršok koľají spolu so súvisiacimi stavebnými objektmi, trakčným vedením a oznamovacím a zabezpečovacím zariadením.
UČS 46 Traťový úsek Považská Bystrica – Považská Teplá
Boli realizované obe koľaje č.1 a č.2, železničný spodok a zvršok koľají spolu so súvisiacimi stavebnými objektmi, trakčným vedením a oznamovacím a zabezpečovacím zariadením.
UČS 47 ŽST Považská Teplá
Železničná stanica bude prebudovaná na zastávku s dvomi nástupišťami. Bola realizovaná koľaj č. 1, železničný spodok a zvršok koľají spolu so súvisiacimi stavebnými objektmi, trakčným vedením a oznamovacím a zabezpečovacím zariadením. Od 16.3.2019 prebieha realizácia koľ. č. 2 (nástupište, podchod, žel. spodok a zvršok, trakčné vedenie a zabezpečovacie zariadenie). Koľaj č. 2 bude uvedená do prevádzky 8.6.2019.
Vybudované stavebné objekty sú odovzdávané jednotlivým správcom do predčasného užívania a postupne bude zabezpečovaná kolaudácia realizovaných stavebných objektov.
2. Kedy bude obslužná cesta popri trati v Považskej Bystrici (smerom na Považskú teplú) odovzdaná do užívania mestu?
V súvislosti s otázkou týkajúcou sa obslužnej komunikácie uvádzame, že ide o stavebné objekty realizované v rámci modernizácie železničnej infraštruktúry a to konkrétne o stavebný objekt s názvom SO 45.38.03 ŽST POVAŽSKÁ BYSTRICA, PRELOŽKA KOMUNIKÁCIE V SŽKM 171,190 - SŽKM 171,466 a stavebný objekt SO 46.38.01 POVAŽSKÁ BYSTRICA - POVAŽSKÁ TEPLÁ, PRELOŽKA KOMUNIKÁCIE V SŽKM 171,466 - 173,280. Predmetné časti diela sú súčasťou tzv. stavebných objektov vyvolaných investícií, ktoré budú odovzdané Mestu Považská Bystrica na základe zmluvného dokumentu. Zmluva o odovzdaní a prevzatí stavebných investícií je aktuálne v štádiu prípravy, pričom zo strany zastupiteľstva mesta bola prejavená vôľa tieto stavebné objekty prevziať do majetku, správy a údržby. To znamená, že do doby vzájomného odsúhlasenia zmluvy, jej podpisu štatutárnymi zástupcami Železníc Slovenskej republiky a vedením Mesta Považská Bystrica, resp. kolaudácie týchto objektov, ide o majetok, ktorý zostáva v správe a údržbe stavebníka. Vo všeobecnosti však proces odovzdávania a prevzatia objektov, ktoré nebude, resp. nemá spravovať ŽSR, charakterizujeme aj po skúsenosti z ostatných investičných akcií, ako dlhodobý a v niektorých prípadoch aj neúspešný (ako napr. v prípade obce Horný Hričov). Preto nie je možné aktuálne stanoviť ani záväzný termín, kedy by malo/mohlo dôjsť k odovzdaniu tohto majetku.
3. Ako prebieha razenie tunelov v okolí Milochova a Nimnice?
Na UČS 44 Púchov – Považská Bystrica sú dva tunely, tunel Diel (1082 m) a Milochov(1861 m). Tunel Diel je vyrazený, bola ponechaná dorážka cca 60m z dôvodu prác na budovaní Východného portálu.
Tunel Milochov má z technologických dôvodov vyrazených na Západnom portáli cca 115m. Západný portál je zakonzervovaný, raziace práce z tejto strany nebudú pokračovať. Razí sa z Východného portálu kde je aktuálne vyrazených cca 296,5m.
4. Čo prinesie modernizácia pre región Považská Bystrica a Púchov?
Hlavným účelom stavby je modernizácia technickej infraštruktúry železničnej trate pre dosiahnutie európskych parametrov podľa medzinárodných dohôd, ktorými sú AGC európska dohoda o medzinárodných železničných magistrálach (1985) a AGTC európska dohoda o najdôležitejších trasách medzinárodnej kombinovanej dopravy (1993). Stavba má širší, celospoločenský význam zameraný predovšetkým na prínosy v oblasti environmentálnej, sociálnej a ekonomickej udržateľnosti rastu s osobitným dôrazom na ochranu a zlepšenie životného prostredia s prihliadnutím najmä na nasledovné priority:
- podpora ekologickej železničnej dopravy (elektrifikovaná trať)
- zvýšenie traťovej rýchlosti, zníženie jazdných časov
- možnosť využitia moderných rušňov a súprav s celoeurópskou interoperabilitou,
- zlepšenie spoľahlivosti a brzpečnosti - odstránenie meškaní z dôvodov na strane dopravnej cesty
- zvýšenie plynulosti cestnej dopravy vylúčením všetkých úrovňových krížení
- inštalácia elektrickej požiarnej signalizácie pre včasné zaregistrovanie vznikajúceho požiaru
- zníženie hlukovej záťaže územia výmenou žel. zvršku za zvršok s pružným bezpodkladnicovým upevnením na železobetónových podvaloch a zvarením koľajnicových pásov do bezstykovej koľajnice a inštaláciou protihlukových stien
- zvýšenie kvality železničnej dopravy a komfortu cestovania
- zvýšenie atraktivity železničnej dopravy
- podpora cyklodopravy budovaním podchodov prispôsobených pohybu cyklistov a s prístupovými rampami
- zvýšenie bezpečnosti cestujúcej verejnosti zabezpečením bezkolíznych prístupov na nástupištia
- inštalácia moderných technických prvkov riadenia dopravy, použitie moderných technológií a materiálov vo výstavbe,
- inštalácia oznamovacích, zabezpečovacích automatických zvukových a vizuálnych systémov do staníc a zastávok pre informovanie cestujúcej verejnosti, inštalácia nového typu elektronického stavadla a inštalácia systému GSM-R
- zvýšenie rýchlosti a spoľahlivosti osobnej a nákladnej dopravy a z toho titulu vznik predpokladu pre rozšírenie konkurencieschopnej dopravy tovarov pre malé a stredné podniky v dotknutých regiónoch.
