14.03.2019
Zachytil som informáciu, že sa chystá rekonštrukcia železničnej stanice v Rimavskej Sobote a rekonštrukcia by sa mala týkať aj výhybiek na trati Jesenské – Tisovec. Viete mi k tomu poskytnúť bližšie informácie – odkedy plánujú železnice s rekonštrukciou, dôvod rekonštrukcie, v akej výške, kto ju bude realizovať, ako dlho a čo všetko bude zahŕňať rekonštrukcia jednak budovy stanice a jednak tratí.
V súčasnosti projektant PRODEX spol. s.r.o., zabezpečuje inžiniersku činnosť za účelom zabezpečenia právoplatného stavebného povolenia – majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov vo vlastníctve, prípadne správe cudzích vlastníkov potrebných k realizácii stavby: „ŽST Rimavská Sobota, rekonštrukcia výhybiek“, vrátane príslušných vyjadrení správcov inžinierskych vedení stavbou dotknutých. Po zabezpečení vzťahov k týmto pozemkov v zmysle zákona 50/1976 Z.z. projektant požiada príslušný stavebný úrad o začatie stavebného konania. Po vydaní stavebného povolenia a nadobudnutí právoplatnosti je možné začať realizáciu stavby. Na základe uvedeného predpokladáme, že odovzdanie staveniska bude možné zrealizovať v 6/2019.
Náklad investičnej akcie na základe zmluvy o dielo je 12 274 980 €. Zhotoviteľom prác bude Združenie Rimavská Sobota (Strabag s.r.o. Bratislava a Swietelsky-Slovakia s.r.o. Bratislava). Rekonštrukcia potrvá 14 mesiacov od odovzdania staveniska, predmetom ktorej bude uskutočnenie stavebných prác – rekonštrukcia železničného spodku a zvršku, hlavne výhybiek v ŽST Rimavská Sobota, ktoré sú z prevažnej miery zastaraného stupňového tvaru prestavované mechanickými prestavníkmi. Požadované stavebné úpravy sú vyvolané zlým technickým stavom, kde výhybky sú po dobe svojej životnosti a je finančne nákladné ich udržiavať v prevádzkyschopnom stave.
Vzhľadom na rozsah rekonštrukcie výhybiek je navrhovaná zmena dispozície staničných koľají s vybudovaním jedného krajného nástupišťa a jedného polostrovného nástupišťa s výškou nástupnej hrany 550 mm nad spojnicou temien koľajnicových pásov s úrovňovým prístupom. Pri výmene konštrukcie železničného zvršku je vo výhybkách ležiacich v dopravných koľajach navrhnutý aj elektrický ohrev týchto výhybiek, ako aj návrh nového osvetlenia celej ŽST. V rámci realizácie predmetu zmluvy je navrhnuté nové staničné zabezpečovacie zariadenie 3. kategórie vrátane zabezpečenia dvoch priecestí (km 11,197 a km 12,196). V rámci stavby je navrhnuté aj nové oznamovacie zariadenie – informačný systém pre cestujúcich.
Cieľom rekonštrukcie je dosiahnutie normových parametrov dopravnej cesty vo všetkých jej ukazovateľoch, zaistenie bezpečnej a plynulej železničnej prevádzky a dosiahnutie dohodnutého štandardu stanice.
Poznámka: Okrem výhybiek v ŽST Rimavská Sobota sa predmetná rekonštrukcia netýka žiadnych iných výhybiek na trati Jesenské – Tisovec.
