Železnice Slovenskej republiky


Prečo sa nerozsvietila signalizácia a nespustili závory, keď ku priecestiu prichádzal vozeň


15.02.2019

1. Zaujímalo by ma, prečo sa nerozsvietila signalizácia a nespustili závory, keď ku priecestiu prichádzal malý asi technický vozeň. Išlo o chybu alebo v prípade takýchto vozíkov sa závory nespúšťajú a signalizácia nerozsvieti? Ako sa majú v takýchto prípadoch zachovať vodiči?

V zmysle oznámenia o povolených výlukách bola v dňoch 11. a 12. februára 2019 v čase od 7.30 h do 12.00 h  konaná výluka druhej traťovej koľaje v traťovom úseku Vydrník – Poprad-Tatry. V čase konania výluky bolo uvedené priecestné zabezpečovacie zariadenie (PZZ) v žkm 197,874 vypnuté z činnosti, t. j. na priecestí nebola dávaná výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami a závory boli otvorené. Jazda pracovných vlakov cez priecestie na vylúčenej koľaji sa zabezpečuje v súlade so schváleným výlukovým dokumentom a príslušnými predpismi ŽSR.

V takomto prípade sú povinnosti vodičov cestných vozidiel pri jazde cez železničné priecestia upravené Zákonom NR SR č. 8/2009 Z.Z. o cestnej premávke. „Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie  ak už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo alebo ak počuť najmä jeho húkanie alebo pískanie“ (Železničné priecestie, § 28 Zákona NR SR č. 8/2009 Z.Z. o cestnej premávke).

Na priecestí teda nebol signalizovaný výstražný stav z dôvodu, že priecestné zabezpečovacie zariadenie bolo v súlade s platným výlukovým dokumentom vypnuté z činnosti a pracovný vlak sa blížil k priecestiu po vylúčenej koľaji.

2. To, že niektorí vodiči stále nerešpektujú signalizáciu je žiaľ, známe. Ako vnímajú železnice takéto nezodpovedné správanie?

Účelom zabezpečenia priecestia nie je znemožniť užívateľovi pozemnej komunikácie, aby vstúpil na železničnú trať alebo na kolajisko, ale musí zaisťovať, aby bol včas upozornený zreteľnou jednoznačnou výstrahou, že sa k priecestiu po železničnej trati blíži železničné vozidlo, ktorému musí dať užívateľ pozemnej komunikácie prednosť v jazde. Povinnosti vodičov cestných vozidiel pri jazde cez železničné priecestia sú upravené Zákonom NR SR č. 8/2009 Z.Z. o cestnej premávke (Železničné priecestie, § 27 až § 29).

3. Ako to vyzerá s počtom nehôd na priecestiach? Ma počet klesajúcu alebo žiaľ stúpajúcu tendenciu?

V roku 2018 bolo na sieti ŽSR zaznamenaných celkom 48 nehôd na železničných priecestiach. V porovnaní s rokom 2017 je to pokles o 2 nehody. Na nezabezpečených priecestiach opatrených iba výstražnými krížmi sme zaevidovali 14 nehôd a na zabezpečených priecestiach 34 nehôd. Celkovo bolo na priecestiach usmrtených 15 osôb (o 9 osôb viac ako v predchádzajúcom období) a ťažko zranených bolo 14 osôb (o 1 osobu viac ako v predchádzajúcom období).

Z dlhodobého pohľadu neevidujeme ani jedinú poruchu priecestného zabezpečovacieho zariadenia, ktorá by mala vplyv na vznik nehody. Zodpovednosť za vznik týchto nehôd bola vo všetkých prípadoch pripísaná užívateľom železničných priecestí, t.j. vodičom cestných vozidiel, cyklistom alebo chodcom.

4. Mnohí vodiči sa sťažujú na to, že kým prejde vlak signalizácia dlho svieti a závory sú dlho spustené. Ako je nastavený tento systém?

Na tratiach ŽSR sú všetky priecestné zabezpečovacie zariadenia zriadené a prevádzkované na základe schválenej projektovej dokumentácie. Ovládanie priecestného zabezpečovacieho zariadenia je buď ručné, alebo automatické.

  • Ručné ovládanie: príkaz na spustenie a ukončenie výstrahy dáva obsluhujúci zamestnanec podľa predpisu na výkon služby bez spolupôsobenia železničného vozidla. Priecestie je uzavreté po nevyhnutnú dobu v závislosti na intenzite dopravy.
  • Automatické ovládanie: ovládanie priecestného zariadenia je odvodené od jazdy železničného vozidla obvodom priecestia. Obsadením ovládacieho úseku železničným vozidlom sa na priecestí automatický vyvolá výstražný stav. Okamžite po prejazde železničného vozidla priecestím sa závory otvoria a výstraha na priecestí sa zruší.


Právne dokumenty