Železnice Slovenskej republiky


Priecestie pred obcou Rožkovany


29.01.2019

Prajem dobrý deň, mohli by ste mi poskytnúť info k priecestiu bez závor pred obcou Rožkovany pri meste Lipany okres Sabinov?

1. Doteraz je bez závor? Prečo ?

Popisované priecestie pred obcou Rožkovany je zabezpečené priecestným zabezpečovacím zariadením bez závor. Spôsob zabezpečenia priecestí na tratiach ŽSR je stanovený štátnymi normami STN 34 2650, STN 34 2651 a STN 73 6380, v ktorých sú jednoznačne definované podmienky na projektovanie, stavbu, prestavbu a zriaďovanie úrovňových križovaní so železničnou traťou. Všetky prevádzkované priecestné zariadenia na tratiach ŽSR sú zriadené na základe schválenej projektovej dokumentácie.

Pre účastníkov cestnej premávky je dávaná základná svetelná výstraha v smere pozemnej komunikácie dvoma striedavo prerušovanými červenými svetlami. Svetelná výstraha je doplnená zvukovou výstrahou, ktorá je dávaná prerušovaným akustickým signálom. Mechanická výstraha dávaná polohou ramena závory je iba doplnkovou výstrahou, ktorou sa môže doplniť základná výstraha.

Účelom zabezpečenia priecestia nie je znemožniť užívateľovi pozemnej komunikácie, aby vstúpil na železničnú trať alebo na koľajište, ale musí zaisťovať, aby bol včas upozornený zreteľnou jednoznačnou výstrahou, že sa k priecestiu po železničnej trati blíži železničné vozidlo, ktorému musí dať užívateľ pozemnej komunikácie prednosť v jazde.

Tu chceme poukázať na situácie, že i na priecestiach vybavených závorami došlo k nehodovým udalostiam, kedy vodič zostal zakliesnený na priecestí s obavou, že si pri prerazení rahna závory poškodí auto a následne došlo k zrážke s vlakom s fatálnymi následkami.

Ak dôjde k zastaveniu vozidla na priecestí, spustí sa svetelná výstraha a zatvoria sa závory, je potrebné, aby vodič spustené závory bez váhania prerazil, pretože za krátku chvíľu vojde na priecestie vlak alebo iné koľajové vozidlo, ktorého hmotnosť býva niekoľko stoviek ton, brzdná dráha stovky metrov a ktorého rušňovodič nemá v drvivej väčšine prípadov žiadnu šancu pred prekážkou zastaviť.

2. Aké bezpečnostné opatrenia ŽSR urobili, aby obmedzili nebezpečný úsek, kde dochádza k opakovaným smrteľným úrazom - zrážka auta a vlaku, posledné 2 obete pred Vianocami ?

Z dôvodu pretrvávajúcich problémov s bezpečnosťou na železničných priecestiach – časté strety účastníkov cestnej premávky s koľajovými vozidlami so smrteľnými následkami a materiálnymi škodami, ŽSR neustále informujú verejnosť o zvýšenej opatrnosti pred vchádzaním na železničné priecestie cestou médií, informačných kampaní, internetu i kontrolnými akciami realizovanými v spolupráci s PZ SR. Nehodové udalosti na priecestiach vznikajú z titulu nerešpektovania svetelnej, zvukovej, alebo mechanickej výstrahy účastníkmi cestnej premávky čo ŽSR nevedia ovplyvniť. 

3. Na verejnej schôdzi obyvatelia obce by boli za aj za podjazd pod týmto priecestím - je takéto riešenie reálne ?Ak nie tak prečo ?

Budovanie mimoúrovňových križovaní(podjazd, nadjazd) je riešené v ustanovení zákona č.513/2009 Z.z. o dráhach, kde v §14 sa  uvádza:

(1)          Križovanie nových hlavných železničných tratí s cestnými komunikáciami sa zriaďuje ako mimoúrovňové. Pri modernizácii alebo významnej obnove existujúcich hlavných železničných tratí alebo križujúcich cestných komunikácií stavebník existujúce úrovňové križovanie prestavia na mimoúrovňové križovanie, alebo ho zruší.

(2)          Križovanie dráh s cestnými komunikáciami zriaďuje, rozširuje a zabezpečuje ten, z koho podnetu k tomu dochádza.

(3)          Ak ide o úrovňové križovanie dráhy s cestnou komunikáciou, na ktorom to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky, špeciálny stavebný úrad na návrh bezpečnostného orgánu (§ 103) nariadi správcovi cestnej komunikácie prestavbu križovania na mimoúrovňové alebo prevádzkovateľovi dráhy vybaviť ho priecestným signalizačným zariadením dráhy.

Železnice Slovenskej republiky realizujú náhradu existujúcich priecestí za mimoúrovňové vždy keď realizujú modernizáciu železničných tratí s cieľom zníženia počtu priecestí ale hlavne eliminácie rizikových miest ohrozujúcich bezpečnosť železničnej prevádzky.  Túto povinnosť majú aj ostatní investori, správcovia pozemných komunikácií pri významnej obnove cestnej komunikácie.

4. Aké riešenie je teraz z vašej strany aktuálne na zvýšenie bezpečnosti a kedy sa začne realizovať ?

Priecestie pred obcou Rožkovany zabezpečené priecestným zabezpečovacím zariadením bez závor je z hľadiska úrovne zaistenia bezpečnosti prevádzky na priecestí  priecestným zariadením najvyššej 3.kategórie, ktoré okrem toho, že dáva účastníkom cestnej premávky jednoznačne, zreteľne a v dostatočnom predstihu výstrahu, že nesmú vchádzať na železničné priecestie informuje rušňovodiča železničného vozidla približujúceho sa k priecestiu akou dovolenou rýchlosťou a akým spôsobom môže pokračovať v jazde k nemu.



Právne dokumenty