14.09.2018
Dobrý deň prajem, v nadväznosti na novelu zákona o dráhach, ktorú predkladajú poslanci Jakab, Bastrnák a Vörös, mám na vás opäť niekoľko otázok. Keďže predmetom novely je umožniť dočasné prerobenie neprevádzkovaných alebo minimálne prevádzkovaných železničných tratí na cyklotrasy, chodníky či iné trasy pre nemotorové vozidlá, zaujímalo by ma nasledovné:
1. Poprosím vás o zoznam (ideálne ak disponujete mapou) železničných tratí, ktoré nie sú aktuálne využívané a zvlášť ktoré sú využívané len minimálne (prípadne iných, pri ktorých možno uvažovať o ich dočasnom prebudovaní na potreby rekreácie, ktorú spomínajú v návrhu poslanci). Pokiaľ nedisponujete takto členeným zoznamom, poprosím vás aspoň o zoznam nevyužívaných tratí, ktoré má ŽSR. Hlavným dôvodom jej zastavenia bol spôsobený krachom podniku CALEX. S útlmom výroby a následným prepúšťaním prišlo aj k úbytku cestujúcich.
Zoznam tratí Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) s pozastavenou prevádzkou:
- Turňa nad Bodvou – MÁV v dĺžke 3,139 km
- Komárno – Kolárovo v dĺžke 25,908 km
- Žabokrecká spojka v dĺžke 1,279 km
- Plavecký Mikuláš – Plavecké Podhradie, vrátane dopravne Plavecký Mikuláš v dĺžke 5,395 km
- Breznička – Katarínska Huta v dĺžke 9,823 km
- Spojka v Strážskom v dĺžke 1,148 km
2. V aktuálnom zákone o dráhach sa píše, že pokiaľ ŽSR majú trať, ktorej prevádzka sa ukázala ako nepotrebná, najprv sa ju pokúsi prenajať alebo predať vymedzenému okruhu osôb. Ak sa toto nepodarí, musí trať zrušiť. V zákone sa explicitne nepíše, že spomínaný prenájom v aktuálnom platnom znení zákona sa nemôže dohodnúť aj na účel dočasného prerobenia trate napríklad na cyklotrasu alebo chodník. Preto by ma zaujímalo, či už ŽSR takýto typ prenájmu niekedy realizovala (v tom prípade poprosím aj podrobnosti) a či je podľa vášho názor potrebné zákon týmto spôsobom novelizovať a prečo? (keď teda platná úprava nevylučuje prenájom na iné využitie a prerábku trate)
Súčasné znenie ustanovenia § 28 odsek 6 Zákona č. 513/2009 o dráhach v zn.n.p. pojednáva o nájme alebo o predaji dráhy samosprávnemu kraju, obci alebo združeniu obcí podľa rozsahu dopravnej obslužnosti územia v prípade, že zanikla potreba prevádzkovania dráhy za účelom dopravy v zmysle zabezpečenia dopravnej obslužnosti územia. Pod následnou ponukou na prenájom alebo odpredaj inej osobe ako samospráve sa myslí stále za účelom dopravy na dráhe. V prípade, že sa na účely dopravy nepodarí dráhu prenajať alebo predať, vlastník dráhy je povinný dráhu zrušiť. Využitie dráhy, jej telesa a zariadení na iné účely ako doprava na dráhe nie je podľa platného zákona možné, bez zrušenia dráhy. ŽSR doteraz žiadny druh prenájmu za účelom cyklotrasy, chodníka a iného využitia nerealizovali. Pre informáciu uvádzame:
V roku 2007 bola zrušená železničná trať Poltár – Rimavská Sobota a v zmysle zákona č. 92/1991 Z.z. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov, bol v roku 2013 so súhlasom Vlády SR realizovaný odplatný prevod vlastníctva majetku zrušenej železničnej trate Poltár – Rimavská Sobota v prospech Banskobystrického samosprávneho kraja za účelom vybudovania cyklotrasy. Breznička - Katarínska Huta.
V zmysle vyššie uvedeného je preto potrebná zmena zákona o dráhach za účelom možnosti využiť teleso železničnej dráhy na iný účel ako je doprava na dráhe bez predchádzajúceho zrušenia dráhy.
3. Aké sú ročné náklady na starostlivosť o trate, ktoré reálne ŽSR neprevádzkujú, ale musia sa o ne starať?
|
Úsek železničnej trate |
Náklady za rok 2017 |
|
Breznička - Katarínska Huta |
45 327,73 |
|
Komárno - Kolárovo |
36 551,53 |
|
Plavecké Podhradie - Plavecký Mikuláš |
49 526,56 |
|
Turňa nad Bodvou - Turňa nad Bodvou Štátna hranica |
1 904,66 |
|
Žabokreky nad Nitrou - Odbočka Žabokreky nad Nitrou |
1 051,78 |
|
Celkový súčet € |
134 362,26 |
