Železnice Slovenskej republiky


Údržba trate Kozárovce – Zlaté Moravce – Drážovce


04.09.2018

Dobrý deň, chcel by som poprosiť o stanovisko k trati 141, úsek Kozárovce – Zlaté Moravce – Drážovce. Zaujímalo by ma, či sa na trati uskutočňuje elementárna údržba trate. Ak áno, v akých časových intervaloch a čo konkrétne zahŕňa táto údržba. Môj dotaz súvisí už s vytvoreným  podnetom na zváženie obnovenia vlakového spojenia Kozárovce – Zlaté Moravce – Jaguar-Nitra. Osobná doprava na tejto trati je od roku 2003 zrušená.

Hlavným dôvodom jej zastavenia bol spôsobený krachom podniku CALEX. S útlmom výroby a následným prepúšťaním prišlo aj k úbytku cestujúcich. 

Daná železničná trať má perspektívu nielen pre zvoz cestujúcich do/z práce a škôl, ale aj pre rozvoj cestovného ruchu v regióne. Práve otvorenie priemyselného parku Jaguar s vytvorením množstva nových pracovných miest predstavuje impulz na jej oživenie. Dopravná spoločnosť Arriva už prejavila záujem o obnovenie osobnej dopravy na dotknutej trati.

Na železničnej trati Kozárovce – Zlaté Moravce – Drážovce je vykonávaná údržba železničnej infraštruktúry podľa predpisov Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

ŽSR na základe výstupu z posledného merania meracím vlakom vyhodnotili, že trať vyhovuje danému rýchlostnému pásmu. Prechodový prierez koľaje je udržiavaný vo vyhovujúcom stave bežnou údržbou (odstraňovanie porastu kosením a vypilovaním). Pred obnovením osobnej dopravy by bolo potrebné sypané nástupištia doplniť drťou do predpísaného profilu, na nástupištiach s pevnou hranou je potrebné opraviť lokálne nerovnosti.

V medzistaničnom úseku Zlaté Moravce – Kozárovce, Zlaté Moravce – Drážovce rampa nákladná (km 30,400) je traťové zabezpečovacie zariadenie 1. kategórie s telefonickým spôsobom dorozumievania.  

V úseku Kozárovce - Zlaté Moravce sa nachádzajú tieto zabezpečené priecestia:

  • v km 18,840 typu AŽD 71 bez závor - s kontrolnou skrinkou v dopravnej kancelárií ŽST Kozárovce
  • v km 3,906 typu VÚD - s kontrolnou skrinkou v dopravnej kancelárií ŽST Zlaté Moravce
  • v km 3,017 typu AŽD 71 so závorami - s kontrolnou skrinkou v dopravnej kancelárií ŽST Zlaté Moravce
  • v km 40,841 typu AŽD 71 so závorami - s kontrolnou skrinkou v dopravnej kancelárií ŽST Zlaté Moravce a Stavadlo I.

Na priecestných zabezpečovacích zariadeniach v km 18,840, 3,906 a 3,017 sú zavedené dopravné opatrenia z dôvodu zníženej citlivosti koľajových obvodov v dôsledku obmedzenia intenzity vlakovej dopravy.

V železničnej stanici (ŽST) Zlaté Moravce a Zlaté Moravce Závody je staničné zabezpečovacie zariadenie (SZZ) 1.kategórie so svetelnými návestidlami a zámkami, v Zlaté Moravce-Prílepy je zabezpečovacie zariadenie 1.kategórie bez hlavných návestidiel s ručne prestavovanými výhybkami.

V medzistaničnom úseku Zlaté Moravce – Drážovce rampa nákladiska (km 30,400) je výkon dopravy na jednokoľajnej trati so zjednodušením riadením dopravy. Dopravne Jelenec, Žirany a nákl. Drážovce sú bez hlavných návestidiel, výhybky sú zabezpečené zámkami.

Údržba zabezpečovacieho zariadenia je vykonávaná pravidelne, v zmysle predpisov ŽSR.

Na  trati Kozárovce - Zlaté Moravce - Drážovce je vybudovaný traťový rádiový systém, ktorý je v prevádzke a vykonáva sa pravidelná údržba.

Odbery elektrickej energie boli zrušené v dopravniach Zlaté Moravce -Prílepy a Ladice, v prípade obnovenia osobnej dopravy by sme uvažovali nad solárnymi svietidlami. Momentálne je potrebné zabezpečiť v Sľažanoch a Podhoranoch pri Drážovciach výmenu prepínacích hodín a v Drážovciach sfunkčniť 1 stožiar osvetlenia.

Na trati sa nachádzajú objekty ŽST a zastávok, ktoré nie sú obsadené dopravnou službou. Čakárne neboli otvorené, sú v pôvodnom stave, niektoré po zásahu vandalov poničené, no lokálne zabezpečené. V objektoch neexistujú funkčné sociálne zariadenia, v minulosti sa využívali suché WC. Objekty si  vyžadujú opravy vnútorných priestorov pre cestujúcu verejnosť a fasád – maľby, nátery, podlahy, výmena výplňových konštrukcií. Opravy objektu Zlaté Moravce (fasáda, strecha, vestibul, verejné WC, prístrešok na nástupišti, výplňové konštrukcie) sú zapracovaná v pláne ŽSR.



Právne dokumenty