29.05.2025
BRATISLAVA – Vďaka spolupráci Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) s regiónmi a samosprávami vznikajú v pôvodných železničných koridoroch miesta, ktoré opäť slúžia ľuďom, tentokrát v ekologickejšej a zdravšej podobe. Z nevyužívaných železničných tratí sa totiž stávajú bezpečné a moderné cyklotrasy.
„Ako železničiarovi mi srdce krváca, keď dochádza k rušeniu trate, ale predsa len, aj predchádzajúce generácie posudzovali zmysluplnosť investícií. Žiaľ, civilizácia sa vyvíja a priemysel zaniká alebo sa sťahujú celé industriálne celky. Preto považujem riešenie, v rámci ktorého zostáva línia trate do budúcna zachovaná, relatívne lacno obnoviteľná, a zároveň dielo predkov robí radosť cyklistom, zlepšuje mobilitu obyvateľstva a prospieva aj zdraviu, za správne riešenie,“ hovorí generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.
Z Vrbového do Piešťan na bicykli
Transformácia nevyužívaných tratí na cyklotrasy je možná vďaka novele zákona o dráhach, ktorá umožňuje dočasné využitie neprevádzkovaných dráh na účely nemotorovej dopravy. Jedným z najvýraznejších príkladov je cyklotrasa Piešťany – Vrbové. V prípade tejto cyklotrasy ide o úsek pôvodnej železničnej trate č. 103. Ešte donedávna tu rástla burina medzi hrdzavými výhybkami, no dnes už ide o komfortnú cyklotrasu, ktorá spája Vrbové, Krakovany a Trebatice so železničnou stanicou v Piešťanoch. Na približne 7,6 kilometra dlhom telese bývalej trate vznikla cyklistická tepna ideálna na každodennú dopravu do školy či do práce bez áut, a to s minimálnym prevýšením a s výborným napojením na verejnú dopravu. Realizácia bola výsledkom úsilia Združenia Zelená cesta. Výstavba sa začala vo februári 2024. Projekt je momentálne v procese kolaudácie a čaká sa na termín oficiálneho otvorenia.
Pri príprave cyklotrás na železničných pozemkoch sa ŽSR opierajú o vlastný manuál postupov. Ten definuje právne, majetkové aj technické kroky, ktoré musí investor splniť, od žiadosti o rozvojovú informáciu, cez projektovú dokumentáciu, až po zmluvné vysporiadanie pozemkov. V prípade štátneho majetku, ktorý ŽSR spravuje, je možné cyklotrasu vybudovať na základe nájomnej zmluvy, vecného bremena alebo v niektorých prípadoch trvalo zrušených tratí aj kúpou pozemkov a zbytkov pôvodnej infraštruktúry (železničný spodok, mosty, násypy atď.). Takýto bol aj prípad Piešťan a Vrbového: súhlas ministerstva, úprava majetkovo-právnych vzťahov nájomnou zmluvou, odstránenie železničného zvršku, koordinácia stavebných zásahov s Oblastným riaditeľstvom ŽSR Trnava a finálne aj realizácia nájomcom, resp. jeho dodávateľom spoločnosťou OHLA ŽS.
Krása Novohradu na dvoch kolesách
Ďalším takýmto úspešným príkladom spolupráce je aj cyklotrasa medzi Poltárom a Rimavskou Sobotou. Ide o jednu z najmalebnejších trás na Slovensku, ktorá využíva trasu pôvodnej trate z roku 1913. Po jej zrušení v roku 2007 sa iniciatívy chopil Banskobystrický samosprávny kraj (BSK), keď na základe prevodu nepotrebného majetku zo ŽSR na BSK a prestavbou bývalej železničnej trate vznikol unikátny 30-kilometrový úsek, ktorý ponúka cyklistom mosty, výhľady a dokonca tunel, a to všetko v lone prírody Novohradu.
Štiavnická Anča zatiaľ čaká na zelenú
Záujem o transformáciu bývalých železníc na cyklotrasy stúpa. V skoršej fáze realizácie sa nachádza aj projekt Štiavnická Anča – cyklotrasa medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou. Zatiaľ ide len o vyznačenie trasy v existujúcom teréne (poľné a lesné cesty) so zazmluvnenými pozemkami v správe ŽSR. Projekt čaká na ďalšie povoľovacie kroky, ktoré ho posunú do fázy výstavby.
Recyklácia železničných koridorov na cyklocesty je nielen udržateľným riešením, ale aj krásnym spôsobom, ako uchovať historické stopy železníc a vdýchnuť im nový život. Železnice Slovenskej republiky sú pripravené byť aktívnym partnerom aj pri ďalších zelených projektoch v prospech verejnosti.
O ŽSR – správcovi infraštruktúry
ŽSR sú správcom infraštruktúry a podľa zákona sú prevádzkovateľom železničnej dráhy na území Slovenska. Vyplýva im z toho povinnosť zabezpečovať a obsluhovať celoštátne a regionálne dráhy a organizovať na týchto dráhach dopravu pre všetkých prevádzkovateľov dopravy v zmysle dopravnej politiky štátu, a to bez akýchkoľvek diskriminačných obmedzení. V svojom portfóliu majú ŽSR v správe železničné trate (normálneho, širokého aj úzkeho rozchodu), trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia či železničné stanice.