Železnice Slovenskej republiky


Brúseniu koľajníc prialo aj počasie, vďaka čomu ŽSR zvýšili komfort cestovania


13.05.2025

Začiatkom roka odštartovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) rozsiahlu brúsnu kampaň zameranú na zlepšenie a zregenerovanie stavu železničnej infraštruktúry. Po štyroch mesiacoch intenzívnych prác dnes predstavujeme výsledky. Stovky kilometrov tratí a desiatky výhybiek prešli špeciálnou údržbou, ktorá prispela k zvýšeniu bezpečnosti, plynulosti a komfortu železničnej dopravy na celom Slovensku.

BRATISLAVA – Jednotlivé Oblastné riaditeľstvá ŽSR pristupovali k odstraňovaniu chýb a defektov s dôrazom na ich charakter a závažnosť v konkrétnych úsekoch. Oblastné riaditeľstvo Trnava realizovalo brúsenie koľajníc v rámci plánovaných výluk počas januára a marca 2025, pričom v marci boli ukončené práce v rámci troch výluk koľaje. „Údržba prebiehala podľa plánu na koridorových tratiach formou opravného brúsenia. Išlo konkrétne o úseky Trnava – Leopoldov vrátane oboch staníc, ako aj o úsek Devínska Nová Ves – Bratislava Lamač. Cielené mimoriadne brúsenie sme vykonali len v úseku Bratislava Petržalka – Rusovce, kde si to vyžadoval aktuálny stav trate. Celkový plán brúsenia koľají a výhybiek sa nám podarilo úspešne naplniť,“ upresnil riaditeľ Oblastného riaditeľstva Trnava Ivan Sovič.

Ide o dôležitý reprofilačný spôsob údržby, ktorým sa predovšetkým odstraňujú chyby ako vlnkovitosť, návalky a začínajúce chyby na povrchu hláv koľajníc. Vďaka tomu sa nielen zlepšuje stav trate, ale aj predlžuje životnosť koľajníc. Oblastné riaditeľstvo Žilina rovnako dodržalo všetky termíny na odstránenie zistených nedostatkov. Podľa slov riaditeľa Oblastného riaditeľstva Žilina Martina Križana sa brúsenie uskutočnilo na úsekoch koridorových a modernizovaných tratí, konkrétne v úsekoch Nové Mesto nad Váhom – Melčice – Nivy – Zlatovce, ďalej medzi Ladcami a Plevníkom cez Púchov a Považskú Bystricu na trati Bratislava – Žilina, a tiež v úseku Žilina – Kysucké Nové Mesto smerom na Čadcu a hranicu s Českou republikou.

Práce prebehli plynulo, bez potreby mimoriadnych zásahov a bez väčších prekážok. Je potrebné vyzdvihnúť, že brúsnej kampani tento rok priaznivo pomáhalo aj počasie, nakoľko v mesiaci február sme zvyknutí na intenzívne sneženie. Tento rok ho vo februári vystriedalo mimoriadne sucho, čo síce zjednodušilo prácu, ale vyžadovalo si to zvýšenú pozornosť a prísne dodržiavanie protipožiarnych opatrení pri prebiehajúcej brúsnej kampani, ale aj po jej skončení,“ zhrnul Križan.

Protipožiarne opatrenia zohrali kľúčovú úlohu aj počas brúsnej kampane v pôsobnosti Oblastného riaditeľstva Zvolen. V teréne bola nasadená pripravená protipožiarna hliadka, ktorá dohliadala na bezpečný priebeh prác. „Zamerali sme sa najmä na úseky s chybami, ktoré boli určené na základe plánu defektoskopickej kontroly koľajníc a výhybiek. Do kampane sme zároveň zaradili aj problematické miesta so zhoršenou šuntovosťou, ktorá spôsobovala výpadky zabezpečovacieho zariadenia,“ priblížil riaditeľ Oblastného riaditeľstva Zvolen Radomír Grexa. Vďaka dobrej koordinácii prebiehalo odstraňovanie defektov a chýb plynulo a bez komplikácií.

V rámci brúsnej kampane sa Oblastné riaditeľstvo Košice zameralo na najkritickejšie úseky tratí, kde bolo možné povrchové poškodenia odstrániť brúsením alebo aspoň spomaliť ich ďalší vývoj. Do údržbového plánu boli zahrnuté všetky trate s výskytom defektoskopických chýb. „Povrchové chyby odstraňujeme brúsením, zatiaľ čo vnútorné poškodenia materiálu riešime výmenou koľajníc. Počas brúsnej kampane sme našťastie nezaznamenali žiadne komplikácie, ktoré by bránili v odstraňovaní zistených porúch, a všetky termíny boli dodržané,“ uviedol riaditeľ Oblastného riaditeľstva Košice Jaroslav Sakáč.

Intenzívna štvor­mesačná brúsna kampaň jednoznačne preukázala vysoké nasadenie našich zamestnancov a silnú technickú pripravenosť pri zabezpečení rozsiahleho pokrytia železničnej infraštruktúry. Vďaka dôkladne naplánovaným a efektívne zrealizovaným zásahom sme výrazne prispeli k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, čím sme opäť potvrdili našu kľúčovú úlohu pri udržiavaní kvality železničných tratí.

V ŽSR prebehla aj defektoskopická kampaň defektoskopickým vlakom. Momentálne sa výsledky spracovávajú a po ich vyhodnotení budú odovzdané Oblastným riaditeľstvám. Zatiaľ bolo identifikovaných 428 chýb, ktoré boli klasifikované podľa stupňa závažnosti. Táto klasifikácia umožňuje efektívne plánovať opravy a alokovať zdroje podľa závažnosti problému. V rámci ŽSR však prebieha dvojitá kontrola chýb, čo je z pohľadu bezpečnosti železničnej dopravy pozitívna správa nielen pre nás, ako manažéra železničnej infraštruktúry, ale aj pre cestujúcich.

Niektoré nájdené chyby sa dohľadaním na mieste nepotvrdili. Pre nás, ktorí meranie spracovávame, to znamená, že musíme nastaviť citlivosť filtrov, ktorá indikuje chyby na nižšiu úroveň. Inými slovami, meracie prístroje zachytili aj tie najmenšie odchýlky, ktoré však pri následnej kontrole nepredstavovali skutočné riziko. Ukazuje to však vysokú efektivitu monitorovacích systémov ŽSR, ktoré ale budú naďalej optimalizované. Naším cieľom je nielen včasne odhaliť potenciálne riziká, ale zároveň minimalizovať aj falošné poplachy,“ vysvetľuje riaditeľ Výskumného a vývojového ústavu železníc Ján Urda.



Právne dokumenty