11.06.2025
Železnice Slovenskej republiky realizujú významné investície z Plánu obnovy a odolnosti v hodnote niekoľkých stoviek miliónov eur. Tieto projekty prispejú k výraznému zlepšeniu cestovania a zároveň nás opäť posunú bližšie k štandardom železničnej infraštruktúry našich západných susedov.
BRATISLAVA – Modernizácie železničných zvrškov či spodkov, komplexné rekonštrukcie koľají, zvýšenie priepustnosti trate či obnova výhybiek ako aj modernizácia zabezpečovacieho zariadenia sú hlavné dôvody investícií do železničnej infraštruktúry. Všetky však majú rovnaký cieľ, a to nielen zlepšiť bezpečnosť a plynulosť dopravy, ale taktiež zvýšiť komfort cestujúcej verejnosti a atraktívnosti regiónov.
Aktuálne rekonštruujeme najvyťaženejší úsek trate v smere na Rakúsko a Maďarsko
Železnice Slovenskej republiky aktuálne realizujú komplexnú rekonštrukciu železničného zvršku v úseku Bratislava Nové Mesto – Bratislava ÚNS. Hoci ide o pomerne krátky rekonštruovaný úsek, z pohľadu manažéra železničnej infraštruktúry je to aktuálne jeden z najvyťaženejších úsekov smerujúcich na Rakúsko, a to najmä z dôvodu prebiehajúcej rozsiahlej rekonštrukcie trate Devínska Nová Ves – Marchegg, ale aj na Maďarsko.
Železnice Slovenskej republiky vo februári tohto roka odovzdali stavenisko zhotoviteľovi, ktorým je Združenie ÚNS Bratislava s vedúcim členom firmou Swietelsky-Slovakia a ďalšími kľúčovými partnermi – Eurovia CZ a GJW Praha. Od tohto okamihu sa rozbehli intenzívne prípravné práce, ktoré zahŕňali výruby drevín popri trati a prípravu základov pre trakčné vedenie. Tieto prvé kroky boli kľúčové pre zabezpečenie stabilného a kvalitného základu pre ďalšie práce.
V rámci rekonštrukcie dostane táto železničná trať nový železničný zvršok a spodok, ktoré zvýšia bezpečnosť a plynulosť dopravy. Okrem toho zrekonštruujeme dva mosty, upravia sa rozvody nízkeho napätia, trakčné vedenie a svetelné priecestné zabezpečovacie zariadenie. Tento projekt predstavuje ďalší významný krok vpred pre železničnú infraštruktúru v rámci Bratislavy a očakáva sa, že vďaka nemu bude železničná doprava ešte bezpečnejšia, rýchlejšia a efektívnejšia.
Tieto práce si vyžiadali už aj nevyhnutné dopravné obmedzenia, ktoré majú vplyv na každodennú premávku. Od 16. apríla do 10. novembra 2025 je uzatvorené priecestie Na piesku, čo spôsobilo prvé dočasné zmeny v doprave. O mesiac neskôr, od 20. júla do 13. augusta 2025, k tomu pribudnú ďalšie dve uzávierky, a to na Ivanskej aj Vrakunskej ceste.
„Vopred chcem všetkým účastníkom cestnej premávky poďakovať za trpezlivosť, pretože aj keď im táto rekonštrukcia prinesie dočasné obmedzenia, je potrebná pre zachovanie prevádzky železničnej infraštruktúry,“ priblížil generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.
Železnice Slovenskej republiky na projekt vyčlenili 30,78 milióna eur bez DPH a práce by mali byť hotové do konca roka, zhotoviteľ má na práce 270 dní od prevzatia staveniska.
Investície z európskych fondov smerujú aj do ostatných kútov Slovenska
Jedným z ďalších projektov na západe Slovenska je aj projekt zameraný na zvýšenie priepustnosti železničnej trate Bratislava-Rača – Leopoldov. Ide o významnú investíciu do modernizácie traťových zabezpečovacích zariadení, ktorá prinesie efektívnejšie a plynulejšie železničné spojenie v tomto frekventovanom koridore.
Konkrétne pôjde o doplnenie návestidiel v rámci automatického hradla (AH), vďaka čomu sa vytvoria viaceré traťové oddiely a dôjde tak k skráteniu a zjednoteniu dĺžky medzistaničných úsekov ale aj priepustnosti vlakovej dopravy na predmetnej trati. Nové návestidlá budú inštalované v úsekoch: Bratislava-Rača – Svätý Jur, Výhybňa Svätý Jur – Pezinok, Šenkvice – Cífer, Cífer – Trnava, Trnava – Výhybňa Brestovany a Výhybňa Brestovany – Leopoldov. Zhotoviteľom prác je spoločnosť Siemens Mobility, s. r. o., pričom hodnota zmluvy je 41 798 761,52 eur bez DPH.
V Leviciach prehadzujeme výhybky stále ručne
Pokračovaním od Bratislavy v smere na Zvolen pokračujeme v modernizácii železničnej infraštruktúry aj v železničných staniciach Levice a Veľké Kozmálovce. Zhotoviteľ projektu Skanska realizuje obnovu výhybiek, staničných zabezpečovacích zariadení a ďalších vybraných objektov železničnej infraštruktúry v oboch staniciach. Súčasťou projektu je aj vybudovanie diaľkového ovládania zabezpečovacieho zariadenia v ŽST Veľké Kozmálovce.
Cieľom tejto investície je zvýšenie bezpečnosti na železničnej dopravnej ceste, odstránenie nevyhovujúceho technického stavu železničného zvršku, zlepšenie efektívnosti údržby a zosúladenie technických parametrov dráhy s aktuálnymi požiadavkami na bezpečnú a plynulú prevádzku.
Výstavba bude prebiehať 365 dní od začiatku prác, pričom jej ukončenie predpokladáme do 1. januára 2026. Zmluvná hodnota zákazky je 40 059 677,06 eur bez DPH.
Rekonštrukcia historickej trate v okolí Fiľakova prinesie zvýšenie rýchlosti aj komfortu
V smere na východ od Bratislavy v Banskobystrickom kraji sa pripravuje ďalší významný projekt, a to komplexná rekonštrukcia železničného zvršku a v niektorých úsekoch aj železničného spodku v úseku ŽST Fiľakovo – výhybňa Holiša. Úsek s dĺžkou takmer 8,5 kilometra patrí medzi najstaršie trate v sieti Železníc Slovenskej republiky, a vzhľadom na vysoký stupeň degradácie konštrukcie a geometrie koľaje je jeho obnova nevyhnutná.
Rekonštrukčné práce realizuje združenie zhotoviteľov pod názvom ŽSR GEMER, ktoré tvoria spoločnosti TEMPRA, s. r. o., Subterra a. s. a OHLA ŽS, a. s. Hodnota zákazky dosahuje 24 097 535,51 eur bez DPH. Po dokončení projektu dôjde k zvýšeniu traťovej rýchlosti, únosnosti železničného spodku, ako aj priestorovej priechodnosti. Významne sa zlepší bezpečnosť železničnej prevádzky a komfort cestovania, a zároveň sa pozitívne ovplyvní životné prostredie v okolí trate. Lehota výstavby je stanovená na 300 dní od odovzdania staveniska, pričom ukončenie prác sa predpokladá do 15. decembra 2025.
Ďalšia modernizácia trate v Trnavskom kraji prinesie vyššiu rýchlosť aj nižšiu hlučnosť
Kompletná rekonštrukcia železničného zvršku je naplánovaná aj v úseku Šelpice – Boleráz. Ide o 4,5 kilometra dlhý úsek, ktorý po modernizácii prinesie zvýšenie traťovej rýchlosti, únosnosti železničného spodku a priestorovej priechodnosti. Súčasne sa zlepší bezpečnosť železničnej prevádzky, komfort cestovania a znížia sa negatívne dopady koľajovej dopravy na životné prostredie a okolité obyvateľstvo.
Rekonštrukcia má zároveň za cieľ zefektívniť údržbu trate po jej dokončení a zabezpečiť vyššiu technickú udržateľnosť v dlhodobom horizonte. V súčasnosti prebieha proces verejného obstarávania na zhotoviteľa prác. Predpokladaná lehota výstavby je 180 dní, pričom odhadovaná hodnota zákazky je 9 688 285,15 eur bez DPH.
Modernejšia železnica aj na východnom Slovensku
Po úspešných modernizáciách na západnom a strednom Slovensku pokračujeme s investíciami aj na východe krajiny. Významná rekonštrukcia prebieha v železničnom úseku Margecany – Červená Skala, kde sa plánuje komplexná rekonštrukcia železničného zvršku a spodku v dĺžke 4,8 kilometra.
Zhotoviteľom stavebných prác je spoločnosť Koľajové a dopravné stavby s. r. o. Košice, ktoré realizáciu zabezpečia v priebehu 360 dní s predpokladaným dokončením do 9. februára 2026. Predpokladaná hodnota zákazky je 9 846 702,70 eur bez DPH.
Rozsah prác zahŕňa nielen obnovu železničného zvršku a spodku, ale aj rekonštrukciu zárubného múru, zabezpečenie efektívneho odvodnenia trate a prečistenie priepustov. Súčasťou projektu je tiež rekonštrukcia železničného priecestia v obci Šumiac – Červená Skala, úprava účelovej komunikácie a pravostranného chodníka, osadenie dopravného značenia, oprava mostov a priecestného zabezpečovacieho zariadenia a náhrada nadzemného vedenia.
Táto modernizácia prispeje k zvýšeniu bezpečnosti, spoľahlivosti a komfortu železničnej dopravy v regióne, ako aj k zlepšeniu infraštruktúry pre cestujúcich a okolitú komunitu.
Komplexná obnova železničnej trate Nižná Myšľa – Ruskov posunie východ na vyššiu rýchlosť
Na východe sa zameriavame aj na komplexnú rekonštrukciu koľají v úseku Nižná Myšľa – Ruskov. Práce v tomto úseku, ktoré realizuje združenie Myšľa, ktoré združuje TSS GRADE, a. s., a OHLA ŽS, a. s., zahŕňajú kompletnú výmenu železničného zvršku na betónových podvaloch s moderným upevnením. Súčasťou rekonštrukcie je tiež obnova 11 mostných objektov a 9 priepustov, ako aj opravy trakčného vedenia na druhej koľaji s lokálnymi zásahmi aj na prvej koľaji.
Lehota realizácie je stanovená na 240 dní od odovzdania staveniska, s plánovaným dokončením do 11. októbra 2025. Celkové náklady na projekt dosahujú predpokladanú sumu 27 391 066,81 eur bez DPH.
Modernejšia trať v úseku Veľký Horeš – Streda nad Bodrogom
Posledným úsekom na východnom Slovensku, ktorý čaká rozsiahla modernizácia, je trať Veľký Horeš – Streda nad Bodrogom. V súčasnosti prebieha proces verejného obstarávania zhotoviteľa tejto viac ako 10 kilometrov dlhej trate, ktorej predpokladaná hodnota zákazky je 39 425 559,09 eur bez DPH. Hlavným cieľom rekonštrukcie je dosiahnutie normového technického stavu trate, zvýšenie bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, zníženie nákladov na jej údržbu a zároveň zlepšenie kvality osobnej i nákladnej dopravy s návratom pôvodnej traťovej rýchlosti 100 km/h.
Realizácia prác zahŕňa výmenu železničného zvršku a spodku, čím odstránime doterajšie trvalé a prechodné obmedzenia rýchlosti na oboch koľajach. Okrem toho sa vykoná čiastočná obnova zemného telesa a rekonštrukcia železničných priecestí tak, aby spĺňali všetky platné bezpečnostné a technické normy pre križujúce komunikácie.
"Teším sa, že Železnice Slovenskej republiky efektívne využívajú zdroje z Plánu obnovy. Vďaka týmto projektom bude doprava naprieč Slovenskom plynulejšia, bezpečnejšia a rýchlejšia. Verím, že sa nám stavby podarí včas ukončiť a prvé výsledky pocítia ľudia snáď už tento rok,” zakončil minister dopravy SR Jozef Ráž.