Železnice Slovenskej republiky


ŽSR spúšťajú razenie kľúčového objektu modernizácie trate Poprad – Košice – tunela Španí Háj


22.07.2025

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dnes oficiálne spustili razenie tunela Španí Háj, ktorý je dominantným stavebným objektom v rámci projektu „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek Poprad-Tatry (mimo) – Krompachy, časť A.1 Poprad-Tatry (mimo) – Vydrník“. Slávnostný akt sa uskutočnil pri východnom portáli tunela za účasti Ministra dopravy SR, generálneho riaditeľa ŽSR, ako aj zhotoviteľa stavby  Združenia pod Dubinou a ďalších pozvaných hostí. Súčasťou podujatia bolo aj požehnanie sochy svätej Barbory, patrónky baníkov a tunelárov, ktorá bude počas celej výstavby symbolicky ochraňovať všetkých pracovníkov.

„Je to pre nás všetkých veľmi významný deň. Tento tunel nespája len Poprad so Spišskou Novou Vsou, ale v podstate prepája východ a západ krajiny. Verím, že sa zhotoviteľovi bude dariť plniť všetky míľniky tak, ako ich máme dohodnuté, a že prvé vlaky týmto tunelom prejdú koncom roka 2027,“ uviedol minister dopravy SR Jozef Ráž.

Tunel Španí Háj s dĺžkou 711 metrov predstavuje technicky náročné a významné dielo, ktoré prispeje k zvýšeniu traťovej rýchlosti až na 160 km/h, ako aj k zvýšeniu bezpečnosti, plynulosti a ekologickosti železničnej dopravy v danom úseku. Výstavba prebieha pod dôsledným geotechnickým a geologickým monitoringom.

 „Mňa osobne teší nielen fakt, že vidím pokrok na tejto stavbe, ale aj to, že si tradície neuctievajú len železničiari, ale aj profesia stavbárov. A preto aj ja prosím: Svätá Barbora, ochraňuj tento železničný tunel, aby sa mu vyhýbali mimoriadne udalosti,‘“ vyslovil prosbu generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik.

Tunel je súčasťou rozsiahlej modernizácie úseku Poprad-Tatry – Vydrník, ktorý v budúcnosti získa nové trakčné vedenia, modernizované stanice, bezbariérové prístupy, peróny, protihlukové opatrenia a nové dopravné objekty ako nadjazdy, podjazdy a podchody.

„Tunel Španí Háj je jednorúrový razený železničný dvojkoľajový tunel, ktorý bude razený novou rakúskou tunelovou metódou (NRTM). Z celkovej dĺžky tunela 711 metrov bude razená časť predstavovať 692 metrov a 39 metrov bude realizovaných v otvorenom výkope. Postupovať v prácach sa bude z východného portálu. Celkovo bude vyrúbaných 41 000 m3 horniny vrtno-trhacími prácami, resp. strojno-mechanickým rozpojovaním. Počas 18-mesačnej výstavby zabudujeme do primárneho ostenia 13 000 m3 betónovej zmesi a do sekundárneho ostenia 19 000 m3,“ upresnil Vladimír Kotrík, poverený zástupca zhotoviteľa Skanska SK.

V rámci investičnej akcie s názvom „Modernizácia železničnej trate Žilina - Košice, úsek trate Poprad Tatry (mimo) - Krompachy. Časť: A.1 Poprad Tatry (mimo) –  Vydrník“  sa uskutočnila tzv. geologická úloha, ktorej cieľom bolo podrobne preskúmať geologické prostredie budúceho tunela Španí Háj, stanovenie hydrologických pomerov a ostatných parametrov geomorfologického charakteru tak, aby sa eliminovali riziká spojené s budúcim razením tunela. Zhotoviteľ riešil aj administráciu úkonov súvisiacu s veľkým množstvom inžinierskych sietí určených na preložky s rôznym významom, určením a spôsobom využitia, t. j. od lokálnych poskytovateľov telekomunikačných služieb až po veľké elektroenergetické spoločnosti.

V rámci archeologického prieskumu sa v stavbou dotknutých lokalitách identifikovali nálezy z mladšej doby bronzovej, ako aj obdobia tzv. sťahovania národov. Práce si vyžiadali nasadenie špičkovej techniky, a to konkrétne georeferencované 3D skenovanie a monitoring rádioaktivity.

„Georeferencované 3D skenovanie s využitím technológie VIS a SLAM je moderná technológia, vďaka ktorej môžeme presne zaznamenávať tvar aj polohu okolitých objektov kontinuálne počas chôdze, pričom vzniká panoramatická snímka okolia. Vzhľadom na svoj charakter a kompaktný tvar je ideálna na mapovanie zle prístupných priestorov, ako sú napríklad staré banské chodby, šachty či dutiny,“ hovorí riaditeľ výstavby Vladimír Samek.

Ako to funguje?

VIS (Visual Inertial System) kombinuje údaje z kamier a inerciálnych senzorov, čím pomáha presne sledovať pohyb zariadenia v priestore. Kamery sledujú vizuálne znaky v prostredí (rohy, textúry) a inerciálne senzory zachytávajú zrýchlenie a rotáciu zariadenia. Softvér tieto údaje kombinuje a vytvára trajektóriu pohybu zariadenia v reálnom čase.

SLAM (Simultaneous Localization and Mapping) je technológia, ktorá lokalizuje zariadenie v priestore – určuje jeho polohu, a zároveň vytvára model prostredia, tzv. 3D mračno bodov. Počas pohybu zariadenia sa zbierajú nasnímané (skenované) body. Algoritmus hľadá spoločné znaky v nasnímanom prostredí. Porovnáva ich medzi jednotlivými pozíciami zariadenia, čím upravuje (koriguje) jeho polohu. Výsledkom kombinácie technológií VIS a SLAM je presná 3D mapa (mračno bodov) bez potreby vonkajšieho merania. Na záver príde už iba záverečný krok, a to georeferencovanie, teda transformácia všetkých bodov mračna do záväzného geodetického systému.

„Vďaka tomu vieme presne porovnávať skenované objekty s projektovaným stavom v jednotnom súradnicovom systéme. Pri stavebných prácach, ako je napríklad razenie tunela v blízkosti historických banských diel, má táto technológia veľký význam. Umožňuje odhaliť priebeh podzemných chodieb v súvislosti s trasou tunela, čím výrazne zvyšuje bezpečnosť pri výstavbe a minimalizuje riziká spojené s neočakávanými podzemnými štruktúrami,“ dopĺňa Vladimír Samek.

Zhotoviteľom celej stavby je „Združenie pod Dubinou“ TSS GRADE, a. s. – vedúci člen, Doprastav, a. s. – člen  združenia. Celková zmluvná hodnota zákazky dosahuje 368,9 mil. eur bez DPH. Financovanie je zabezpečené z fondov Európskej únie (Program Slovensko) a zo štátneho rozpočtu. Dokončenie celej stavby je plánované na november 2027.

Modernizácia úseku Poprad-Tatry – Vydrník je súčasťou obnovy severného železničného koridoru Slovenska, ktorého cieľom je vytvoriť železničnú sieť spĺňajúcu najvyššie európske štandardy a požiadavky budúcnosti.

 



Právne dokumenty