Železnice Slovenskej republiky


Diaľkové ovládanie trate (DOT)


13.11.2024

1.            Na ktorých úsekoch aktuálne nemáte diaľkové ovládanie trate?

Vzhľadom na rozsiahlu sieť ŽSR uvedieme trate, kde diaľkové ovládanie trate (DOT) máme.

Diaľkové ovládanie zabezpečovacích zariadení majú ŽSR momentálne zavedené na zmodernizovaných úsekoch koridoru Bratislava – Žilina – Košice, ďalej na trati Trnava – Kúty, Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, Prešov – Plaveč, Nové Mesto nad Váhom – Myjava  a Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou. Ostatné trate ŽSR nie sú vybavené diaľkovým ovládaním, plánom však je zavedenie diaľkového riadenia dopravy a vytvorenia centier riadenia dopravy na celej sieti ŽSR, v zmysle projektu ŽSR „Postup zavádzania center riadenia dopravy a diaľkovo ovládaných tratí na sieti ŽSR“. V cieľovom stave ide o vybudovanie 4 centier - Bratislava, Žilina, Zvolen a Košice.

2.            Pripravujete projekty, na automatizáciu týchto tratí? Kde všade takéto zariadenia plánujete implementovať a v akom horizonte?

Aktuálne na ŽSR prebieha realizácia projektu „Bánovce nad Ondavou – Humenné, elektrifikácia a komplexná rekonštrukcia trate“, kde sa v 2. etape projektu uvažuje so zavedením diaľkového riadenia dopravy z Humenného. Ďalším projektom, ktorý by mal ísť do realizácie je projekt „ŽST Levice, OV + SZZ, DOZZ ŽST Veľké Kozmálovce“, v rámci ktorého sa uvažuje s modernizáciou staničných zabezpečovacích zariadení v ŽST Levice a zároveň so zavedením diaľkového ovládania zabezpečovacích zariadení v úseku Levice – Veľké Kozmálovce. V súčasnosti ŽSR pripravujú podklady pre vyhlásenie verejnej súťaže na projektové práce a následnú realizáciu projektu „ŽSR, Diaľkové ovládanie zabezpečovacieho zariadenia v úseku trate Strážske – Prešov“, v zmysle spracovanej štúdie uskutočniteľnosti, ktorú vypracovalo Ministerstvo dopravy SR.

Štandardne ŽSR zavádza diaľkové ovládanie zabezpečovacích zariadení na koridorových tratiach TEN-T pri ich modernizácii, kde máme povinnosť implementovať systém európskeho systému riadenia vlakov (ERTMS). Najbližšie bude systém implementovaný na nižšie uvedených tratiach:

-              v rámci modernizácie úseku Čadca – Čadca št. hranica s Českou republikou

-              v rámci modernizácie uzla Žilina -  budúca traťová rýchlosť do 160 km/h

-              v rámci modernizácie koridoru Devínska Nová Ves – Kúty št. hranica s Českou republikou – rýchlosť do 200 km/h 

-              v rámci ukončenej modernizácie úseku Lučivná – Poprad a pokračujúcej modernizácie úseku Poprad – Vydrník a následne Vydrník – Markušovce bude systém ERTMS implementovaný naraz na úseku Lučivná – Markušovce.

Na ostatných úsekoch podľa postupu koridorovej modernizácie alebo podľa postupu modernizácie minimálne zabezpečovacích zariadení v staniciach a v medzistaničných úsekov. Všetko závisí od finančných možností na prípravu a realizáciu projektov.

3.            Koľko pracovníkov by inštalácia týchto zariadení mohla nahradiť?

Z projektu „Postup zavádzania center riadenia dopravy a diaľkovo ovládaných tratí na sieti ŽSR“ vychádza celková úspora zamestnancov po zavedení diaľkového riadenia dopravy na celej sieti ŽSR na cca 1 800 zamestnancov, čo predstavuje úsporu cca 50 % zo súčasných zamestnancov podieľajúcich sa na riadení dopravy.

4.            Plánujete optimalizovať spoločnosť z hľadiska počtu zamestnancov resp. iným spôsobom? Ako?

Aktuálne v ŽSR zavádzame meranie výkonnosti THP pracovníkov a taktiež snímku pracovného dňa zamestnancov tzv. „profesistov“ na úseku “Prevádzka“. Tento proces odo dňa 01. 10. 2024 zavádzame na ústredí ŽSR, konkrétne na útvare Ľudské zdroje.

Postupne by sme v priebehu nasledujúcich mesiacov chceli docieliť, aby sa meranie výkonnosti zaviedlo v celom podniku.

Proces merania výkonnosti zamestnancov spočíva v zaznamenávaní hotových ukončených výstupov/výsledkov jednotlivých zamestnancov s kontrolným mechanizmom naviazaným na interné informačné databázy a systémy.

Cieľom merania výkonnosti je odhaliť z nízku produktivitu práce, optimalizovať procesy, prerozdeliť agendu, ale i optimalizácia mzdových nákladov a celkové zvýšenie výkonu zamestnancov. Okrem toho pristupujeme k novej stratégii, zefektívneniu výberových procesov a komunikácie so školami s cieľom doplnenia nedostatkových pozícii v podniku.

5.            Ako sa vám darí odpredávať nepotrebný nehnuteľný majetok spoločnosti?

Odpredaj trvalo nepotrebného majetku v roku 2024 prebieha v súlade s podnikateľským plánom ŽSR.

V rámci ponuky nehnuteľností ŽSR je však zrejmý mierny pokles záujmu, resp. stagnácia realitného trhu.

6.            Podarilo sa vám predať niektorú zo železničných polikliník? Ak nie  čo plánujete s týmito budovami podniknúť?

ŽNsP Košice - úspešne ukončené ponukové konanie, prebieha ďalší schvaľovací proces, aktuálne sa pripravuje materiál na rokovanie vlády SR.

ŽP Žilina - úspešne ukončené ponukové konanie, prebieha ďalší schvaľovací proces v interných orgánoch ŽSR, po jeho ukončení bude preložená žiadosť na MD SR podľa §45 zákona č. 92/1991 Zb.

ŽP Zvolen  - prebieha ponukové konanie formou elektronickej aukcie (uzávierka aktuálneho kola PK bola dňa 4. 11. 2024), zatiaľ neevidujeme podanie záväznej ponuky, v najbližšom čase bude vyhlásené opakované kolo PK.

ŽNsP Bratislava – aktuálne je vyradené z ponukového konania na odpredaj, časť budovy je využívaná na prenájom.



Právne dokumenty